Harjunpäänjoen kunnostus valmistunut Ulvilassa elokuun lopulla – vaelluskaloilla käytössä nyt valtaosa joesta (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Pääosin Ulvilan kaupungin alueelle sijoittuva ja Porin kaupungin alueella Kokemäenjokeen laskeva Harjunpäänjoki, jonka kokonaispituus on 34 km ja putouskorkeus yhteensä 44 m, on kalataloudellinen helmi, jossa veden laatukin on kunnossa. Se on selvästi merkittävin Kokemäenjoen pääuomaan laskevista sivujoista isojen vesivoimalaitosten alapuolella. Harjunpäänjoki on luokiteltu hyvään ekologiseen tilaluokkaan, joten se tarjoaa merialueelta tuleville vaelluskaloille ja muille vesieliöille laadukkaan lisääntymis- ja kasvuympäristön. Se on ollut jo ennen tänä vuonna valmistuneita kunnostustöitä arvokas lohikalojen lisääntymis- ja kasvuympäristö nousuesteiden alapuolella aiemmin tehtyjen koskikunnostusten ansiosta ja juuri valmistunut kunnostushanke on entisestään parantanut hienon vesistöalueen kalataloudellista tilaa ja vesiluonnon monimuotoisuutta.
Kunnostushankkeen sisältö
Harjunpäänjoen viime ja tämän vuoden aikana toteutetun kunnostushankkeen ensimmäisen vaiheen tuloksena valmistui alkukesällä 2022 viime vuoden syksyllä alkaneen urakoinnin tuloksena Leineperin säännöstelypadon kalatie. Kesä-elokuussa 2022 toteutetun kunnostushankkeen toisen vaiheen toimenpiteet kohdistuivat alhaalta lukien Tehtaankosken alaosaan, Solakoskeen, Vanhamyllynkoskeen ja Leineperin Ruukinkoskeen. Kesän kunnostushankkeessa poistui rakennetun ohitusuoman ansiosta joen toinen merkittävä vaelluseste Solakoskella, josta ainoastaan vahvimmat kalat ovat päässeet aiemmin nousemaan tietyissä vesitilanteissa patokynnyksen yli. Muuten kunnostustoimenpiteet sisälsivät koskialueiden monimuotoistamista kalojen kannalta edullisemmaksi kuten poikastuotanto- ja kutualueiden rakentamista. Lisäksi toteutettiin liettyneiden jokialueiden ruoppaamista sekä eroosioverhousten rakentamista tarpeellisiin kohteisiin kiintoainekuormituksen vähentämiseksi.
WWF:llä merkittävä panos kunnostushankkeen onnistuneessa toteutuksessa
Kesä-elokuussa toteutuneen kunnostushankkeen tilaajana oli Varsinais-Suomen ELY-keskus, urakoitsijana Kaivinkoneurakointi Lönnqvist Oy ja rakennuttamiskonsulttina Rakennuttajatoimisto HTJ Oy. Tärkeä palanen kunnostushankkeen toteutuksessa oli myös WWF Suomen sisävesityöllä. Käytännön koskikunnostustyötä ohjattiin suojeluasiantuntija Manu Vihtosen toimesta. Työnohjaus oli osana WWF:n hallinnoimaa ja Euroopan meri- ja kalatalousrahaston (EMKR) Vauhtia vaellukseen -hanketta. Hankkeessa on konkreettisesti edistetty uhanalaisten vaelluskalojen vapaata liikkumista ja lisääntymistä. Kunnostustyön yleissuunnitelman laati muutama vuosi sitten Ympäristötekniikan insinööritoimisto Jami Aho Ky ja kesällä 2022 toteutetun kunnostustyön kokonaiskustannukset (ml. suunnittelu, rakennuttaminen ja seuranta) olivat vajaa 300 000 € (alv 0).
Lisätietoja:
Varsinais-Suomen ELY-keskus: Vesitaloussuunnittelija Juha Aaltonen,
puh. 0295 022 850, juha.aaltonen@ely-keskus.fi
WWF: Manu Vihtonen,
puh. 040 505 0620, manu.vihtonen@wwf.fi
Avainsanat
Kuvat




Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Valkoposkihanhien syysmuutto etenee22.10.2025 11:56:42 EEST | Tiedote
Valkoposkihanhien syysmuutto etenee ja hanhien määrät ovat vähentyneet Suomessa reilusti.
Koillismaan ja Oulujokivarren kuntien välinen joukkoliikenne kesäkuusta 2026 alkaen on kilpailutettu (Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu)22.10.2025 10:45:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on kilpailuttanut Koillismaan ja Oulujokivarren kuntien välisen linja-autoliikenteen vuosille 2026–2029. Uuden sopimuskauden käynnistyessä 2.6.2026 osa nykyisistä linja-autovuoroista reitillä Kajaani-Vaala-Oulu lakkaa. Samalla lisätään linja-autovuoroja Suomussalmen suunnasta Ouluun. Nykyisessä muodossaan liikenne jatkuu 31.5.2026 asti.
Marinkorven jätteenkäsittelylaitoksen laajennushankkeen arviointiohjelma nähtäville, Pori (Varsinais-Suomi, Satakunta)22.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Suomen Erityisjäte Oy:n Porin Peittoon alueella toimivan Marinkorven jätteenkäsittelyn laajennushanke on nyt ympäristövaikutusten arviointimenettelyn ohjelmavaiheessa.
Saimaannorpan suojelu varmistetaan kalastusrajoituksilla (Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Kymenlaakso, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)21.10.2025 09:19:20 EEST | Tiedote
Saimaannorppa on muuttunut äärimmäisen uhanalaisesta erittäin uhanalaiseksi. Syntyvyys on tuplaantunut 15 vuodessa.
Reformen av regionförvaltningen påverkar också NTM-centralernas regional- och strukturpolitiska finansiering (ERUF och ESF+)20.10.2025 14:38:01 EEST | Pressmeddelande
Statens regionförvaltning förnyas i början av 2026. Reformen påverkar också den regional- och strukturpolitiska finansieringen, eftersom finansieringsuppgifterna vid NTM-centralerna, vilka för närvarande beviljar finansieringen, överförs till de livskraftscentraler som inleder sin verksamhet vid årsskiftet. Därför avslutas alla öppna ansökningar i EURA2021-systemet senast den 30 november 2025. Utöver reformen av regionförvaltningen påverkas den regional- och strukturpolitiska finansieringen i hög grad också av den ändring i programmet Ett förnybart och kompetent Finland 2021–2027 som statsrådet godkände den 9 oktober 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme