Harkitse ja haasta -kampanja syventyy nuorten suosimiin somehaasteisiin – miten nuoret voivat tunnistaa onnistuneen somehaasteen?

Jaa

Sosiaalisen median haasteet ovat iso osa nuorten someviestintää. Haasteet läpileikkaavat melkein jokaisen somekanavan ja niihin osallistuminen on tärkeä osa sosiaalisen median yhteisöllisyyttä. Somehaasteiden avulla voidaan muun muassa vaikuttaa yhteiskunnallisesti, näyttää uusia taitoja sekä leikitellä ja huvitella.

Nuorisoalan yhteinen Harkitse ja haasta -kampanja (#harkitsejahaasta) pureutuu Mediataitoviikolla 8.-14.2. somehaasteisiin ja antaa nuorille vinkkejä siitä, miten somehaasteisiin osallistumista voi punnita. Kampanjalla tavoitellaan ensisijaisesti 10–14-vuotiaita nuoria. Nuoret osallistuivat kampanjan suunnitteluun kaikissa sen vaiheissa. Jo idea somehaasteisiin keskittyvästä kampanjasta nousi nuorilta. 

“Nuorten suosimissa somekanavissa leviää paljon somehaasteita ja osa niistä voi olla hyvinkin vaarallisia tai loukata muita ihmisiä. Siksi haluamme keskittyä kampanjalla tukemaan nuoria tunnistamaan onnistuneen somehaasteen elementtejä”, korostaa kampanjan työryhmä.

Somehaasteiden viidakkoon mahtuu monenlaisia haasteita. Vaikka haasteet ovat usein harmitonta hassuttelua, kannattaa niiden toteuttamista pysähtyä miettimään. Kaikki haasteet eivät myöskään ole toteuttamisen arvoisia. Osa haasteista voi olla vaarallisia tai epäonnistuessaan aiheuttaa enemmän haittaa kuin iloa haasteen tekijälle. 

Kampanjassa korostetaan somehaasteiden monipuolisuutta ja muistutetaan nuoria myös vaikuttamismahdollisuuksista sosiaalisessa mediassa: haasteet voivat olla yhteiskunnallisesti merkittäviä ilmaisukeinoja. Esimerkiksi vuonna 2014 ihmiset kaatoivat ympäri maailmaa jääkylmää vettä päälleen ice bucket -haasteessa, minkä myötä kerättiin 115 miljoonaa dollaria ALS-sairauden tutkimukseen. Syksyllä 2020 puolestaan osoitettiin tukea #ImWithSanna-aihetunnisteella pääministeri Sanna Marinin Trendi-lehden kansikuvan asulle.

“Ennen haasteisiin osallistumista nuoren olisi hyvä selvittää, mistä haasteessa on alunperin kyse. Mistä haaste on saanut alkunsa? Oletko haasteen sanomasta samaa mieltä ja haluatko tukea sanomaa levittämällä haastetta eteenpäin?” muistuttaa mediakasvatuksen suunnittelija Noora Järvi Mannerheimin Lastensuojeluliitosta.

Kampanjan työryhmä on koonnut ohjeistuksen nuorille somehaasteiden käsittelyyn osoitteeseen www.harkitsejahaasta.fi. Kampanjan materiaaleista löytyy myös nuorten kanssa työskenteleville oma vinkkilista, jonka avulla somehaasteista voi keskustella nuorten kanssa ja toteuttaa niitä.

Harkitse ja haasta -kampanja näkyy myös nuorten somevaikuttajien sisällöissä. Kampanjassa ovat mukana RilliArru, Nelli Kniivilä ja Saara Daniela, jotka pitävät livelähetyksiä Instagramissa ja TikTokissa nuorisoalan vieraiden kanssa sekä osallistuvat ajankohtaisiin somehaasteisiin yleisön äänestämillä twisteillä.

Livelähetykset:
Saara Daniela, tiistai 9.2. klo 20 / Instagram @saaradaniela
Nelli Kniivilä, keskiviikko 10.2. klo 18 / TikTok @nellikniivila
RilliArru torstai 11.2. klo 18 / TikTok @rilliarru

Nuorille suunnattu kampanjan materiaali löytyy osoitteesta www.harkitsejahaasta.fi

Kampanjan materiaalit, ohjeistus ja tausta-aineistot ladattavissa täällä: 
Kampanjan Drive-kansio

Kampanjan suunnittelusta on vastannut digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskus (Verke ja Koordinaatti), Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) ja Oulun kaupungin nuorisopalvelut. Kampanjan suunnittelu aloitettiin työryhmän kanssa Verken järjestämässä digitaalisen nuorisotyön SomeCamp-tapahtumassa syksyllä 2020.

Mediataitoviikko on mediakasvatuksen teemaviikko, jonka tavoitteena on kehittää lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen. Tänä vuonna Mediataitoviikkoa vietetään 8.-14.2.2021. Lue lisää teemaviikosta: www.mediataitoviikko.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Mannerheimin Lastensuojeluliiton mediakasvatuksen suunnittelija Noora Järvi puh. 050 439 3933, noora.jarvi@mll.fi
Verken suunnittelija Veera Värtinen puh. 040 162 6031, veera@verke.org
Verken toiminnanjohtaja Suvi Tuominen, puh. 041 5121703, suvi@verke.org

Kuvat

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala



https://www.hel.fi/kulttuurin-ja-vapaa-ajan-toimiala/fi/

Kampanjan suunnittelusta on vastannut digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskus (Verke ja Koordinaatti), Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) ja Oulun kaupungin nuorisopalvelut. Kampanjan suunnittelu aloitettiin työryhmän kanssa Verken järjestämässä digitaalisen nuorisotyön SomeCamp-tapahtumassa syksyllä 2020. Verke kuuluu Helsingin kaupungin nuorisopalveluihin, mutta toimii valtakunnallisesti.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

Lasten ja nuorten harrastustoiminta toteutettava 25.2. alkaen ilman lähikontakteja24.2.2021 16:44:49 EETTiedote

Etelä-Suomen aluehallintovirasto päätti tänään 24.2.2021 velvoittaa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin toimijat varmistamaan, että asiakkaille ja toimintaan osallistuville tarkoitetuissa tiloissa henkilöt eivät joudu keskenään lähikontaktiin. Päätös tarkoittaa, että Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten tiloissa ja alueilla toteuttavassa lasten ja nuorten harrastustoiminnassa ei tule olla lähikontakteja.

Under coronaåret 2020 ökade utlåningsmängden av digitidningar med 154 % och folk flockade till idrottsplatser utomhus24.2.2021 07:59:00 EETTiedote

Helsingforsborna fyllde i fjol idrottsplatser utomhus, badstränder och konstisbanor. Under coronaåret bröt man också många rekord i antalet besökare i olika webbtjänster. Stadsborna blev särskilt inspirerade av digitidningar. Muséer och kulturcentrum utökade sina digitala tjänster. Ungdomsarbetet tog sig ut på gatorna och sociala medier.

During the coronavirus pandemic in 2020, the borrowing of digital magazines rose by 154 % and outdoor sports areas were bustling24.2.2021 07:58:00 EETPress release

Last year, Helsinki residents filled outdoor sports facilities, beaches and artificial ice rinks. During the year marked by the coronavirus pandemic, various online services also broke their visitor records. The city residents discovered digital magazines, museums and cultural centres expanded their digital offering, and youth work moved to the streets and social media.

Kirjastojen e-aineistojen käyttö hurjassa nousussa – Yhden luukun e-kirjasto toisi tarjonnan aidosti jokaisen suomalaisen ulottuville23.2.2021 10:00:00 EETTiedote

Kirjastojen e-aineistojen käyttö on kivunnut vuonna 2020 ennätyslukemiin. Niihin on siivittänyt korona-ajan poikkeusolot, mutta nouseva trendi on ollut nähtävillä jo vuodesta 2014 saakka. Tällä hetkellä suomalaiset ovat kirjastojen suhteen kuitenkin epätasa-arvoisessa asemassa, sillä e-aineistoon pääsy riippuu asuinkunnasta. Muun muassa tähän epäkohtaan yhden luukun e-kirjastoon tähtäävä kirjastojen digimediahanke haluaa muutoksen.

Användningen av bibliotekens e-material ökar i snabb takt – ett gemensamt e-bibliotek skulle göra utbudet tillgängligt för alla finländare23.2.2021 09:59:00 EETTiedote

Användningen av bibliotekens e-material nådde rekordnivåer år 2020. Undantagsförhållandena under coronatiden har bidragit till detta, men vi har sett en stigande trend ända sedan 2014. I nuläget finns dock en ojämlikhet mellan finländarna i fråga om biblioteken, eftersom tillgången till e-material beror på vilken kommun man bor i. Projektet för digitala medier på biblioteken, som har som mål att skapa ett gemensamt e-bibliotek, vill bland annat åtgärda detta missförhållande.

The use of e-materials in libraries is rising rapidly – a one-stop-shop e-library would bring the offering genuinely within the reach of all Finns23.2.2021 09:58:00 EETPress release

In 2020, the use of libraries’ e-materials has reached unprecedented heights. The exceptional situation during the coronavirus pandemic has contributed to this, but the rising trend has been visible since 2014. At the moment, however, not all Finns are in an equal position, because the availability of e-materials in libraries differs from one municipality to another. This is one of the problems that the libraries’ digital media project aiming at a one-stop-shop e-library wants to change.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme