Harmonian lähettiläät saavat muotonsa Suomessa – Aarikan Tontut täyttävät 40 vuotta

Ensimmäiset Kaija Aarikan suunnittelemat Tonttu-puufiguurit syntyivät vuonna 1982, jolloin markkinoille tuli muun muassa kuusenkoristetonttu ja lahjatonttu. Sittemmin tonttuja on valmistettu useita erilaisia hahmoja, ja tänä vuonna ilmestyy ensimmäinen limited edition -hahmo. Aarikka laajentaa nyt tonttujen tarinaa sekä syntykertomuksella että aivan uusilla tonttuheimoilla, joilla on oma ulkonäkö ja luonne.
Aarikan Tonttujen 40-vuotisjuhlatuotteisiin kuuluu nelihenkinen tonttuperhe.

Puusta huolella valmistetut punapukuiset ja -hattuiset tontut ovat tuttu näky niin kodeissa kuin julkisissa tiloissa Suomessa ja maailmalla. Neljänkymmenen vuoden aikana on jo ylitetty miljoonan tontun rajapyykki, ja tonttujen suosio kasvaa edelleen. Tontut valmistetaan käsityönä Suomessa tuetun työllistämisen työpajoissa ja Aarikan omalla tehtaalla.

– Tontut ovat hyvin pitäneet pintansa ja löytäneet uusia faneja vuosikymmenestä toiseen. Aika ajoin tuotteisiin kehitellään uusia värejä ja versioita, ja näin valikoima pidetään raikkaana ja mielenkiintoisena. Lanseeraamme juhlavuoden kunniaksi tonttujen syntykertomuksen ja sen myötä tonttujen kuusi heimoa. Kerromme nyt juhlavuonna heimojen tarinat ja samalla julkaisemme limited edition -hahmon, Rakkauden tontun, kertoo Aarikan toimitusjohtaja Riia Sandström.

Juhlavuoden kunniaksi Aarikan perinteiseen tonttujoukkoon liittyvät muun muassa jouluisen punavalkoisiin villapaitoihin pukeutunut tonttuperhe, johon kuuluu neljä jäsentä, ja tonttujoukon monimuotoisuutta lisäävä Tiuku-tonttu.

Harmonian lähettiläät valloittavat myös maailmalla

Aarikka Oy:n perustaja ja taiteellinen johtaja Kaija Aarikka suunnitteli itse ensimmäiset tontut 1980-luvulla. Sittemmin punaisten tonttujen rinnalle on noussut useampikin tonttuheimo. Hahmojen 40-vuotisen taipaleen kunniaksi tontuille on luotu syntytarina, joka kertoo näiden harmonian vartijoiden saapumisesta maailmaan. Lisäksi alkuperäisistä tontuista on syntynyt uusia heimoja.

Tuttujen punaisten tonttujen lisäksi valikoimasta löytyvät jo pakkastontut, saunatontut ja metsätontut, ja jatkossa ne saavat seurakseen revontulitontut ja vesitontut. Jokaiselle tonttuheimolle on valittu oma visuaalinen tyyli ja niiden luonteeseen sopivia elementtejä, kuten saunatontun löylykiulu tai metsätontun reppu.

– Tontut ovat suosittuja joulukoristeita, mutta Suomessa vierailevat turistit ostavat niitä kaikkina vuodenaikoina. Innokkaita kansainvälisiä tonttujen ystäviä löytyy esimerkiksi Japanista ja Yhdysvalloista, mistä meille saapuu tonttutilauksia myös verkossa, kertoo Sandström.

– Puuhahmot sopivat myös entistä monipuolisemmin ympärivuotiseen sisustukseen, sillä saatavilla on eri vuodenaikoihin ja harrastuksiin sopivia teematonttuja ja myös kangasmateriaaleista kokonaan valmistettuja tonttuhahmoja.

Tontut valmistetaan huolella Suomessa

Aarikan tonttujen kokoaminen on huolellista käsityötä. Tonttuja on neljää kokoa ja uusien tonttuheimojen myötä useita värejä. Tonttuihin voidaan myös lisätä erilaisia harrastuksiin ja jokapäiväisiin puuhiin liittyviä elementtejä, kuten golfmaila, puurokauha tai kitara.

Tonttujen kokoamisen kiireisin sesonki on loppukesän ja alkusyksyn aikaan, vaikka kokoaminen aloitetaankin tuetun työllistämisen työpajoissa usein jo tammikuussa.

Sandstrom painottaa kotimaisuuden ja vastuullisuuden arvojen ohjaavat kaikkea toimintaa Aarikassa.

– Tonttujen kokoaminen on monissa tuetun työllistämisen työpajoissa todella suosittua ja odotettua työtä, jonka tekemisestä ollaan ylpeitä. Meillekin on tärkeää edistää sosiaalista inkluusiota ja ylipäänsä suomalaista työtä, joka tukee sekä Aarikan että tonttujen arvoja.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Berit Virtanen-Thewlis, markkinointi ja viestintä, Martinex Oy, puh. 040 5114460  berit.virtanen@martinex.fi

Kuvat ja kuvatekstit:

Aarikka Tontut Perhe: Aarikan Tonttujen 40-vuotisjuhlatuotteisiin kuuluu nelihenkinen tonttuperhe.

Aarikka Tontut Tiuku: Asiakkaiden ehdotusten perusteella kehitetty Tiuku lisää monimuotoisuutta Aarikan tonttujoukkoon.

Aarikka Tontut Pakkastonttu: Monilla tontuista on erilaisia harrastuksiin ja jokapäiväisiin puuhiin liittyviä elementtejä, kuten tämän pakkastontut sukset.

Aarikka Tontut Saunatonttu: Tuttujen punaisten tonttujen rinnalle on syntynyt uusia tonttuheimoja: pakkastontut, saunatontut ja metsätontut. Jatkossa ne saavat seurakseen myös revontulitontut ja vesitontut.

Dropbox-kuvalinkki: https://www.dropbox.com/scl/fo/64lbtyun60geou4foud6j/h?dl=0&rlkey=vqlwpi1uqcnhgwvvw3omuamne

Aarikan Tonttujen 40-vuotisjuhlatuotteisiin kuuluu nelihenkinen tonttuperhe.

Kuninkaanväylä 37
20320 Turku

050 511 1329https://www.aarikka.fi/

Aarikka Oy on Kaija Aarikan vuonna 1954 perustama puisiin koruihin ja kodin tuotteisiin erikoistunut designbrändi. Aarikka Oy:n liikevaihto on kolme miljoonaa euroa ja se työllistää noin 10 henkilöä. Aarikka-tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan pääosin Suomessa käsityönä. Aarikka Oy:n kasvutarina on vuodesta 2017 ollut osana Martinex konsernia.

Martinex Oy on vuonna 1986 perustettu raisiolainen toisen sukupolven perheyritys, joka suunnittelee ja valmistaa tekstiilejä, lahja- ja taloustavaroita sekä pelejä ja leluja. Yritys edustaa yli 40 brändiä lisenssinhaltijana ja lisäksi yritys kehittää omia brändejä. Martinexin liikevaihto on noin 28 milj. euroa ja yritys työllistää lähes 80 henkilöä. Martinex Oy:n brändejä ovat mm. Aarikka, MoominbyMartinex, Mauri Kunnas, Tatu ja Patu, Peppi Pitkätossu, Eemeli ja Peliko.

Ihastusta herättäneen Aarikan SS2024 muoti- ja korumalliston ensimmäiset uutuudet saapuivat29.1.2024 11:55:00 EET | Tiedote

Suomalainen muotoilun ja käsityötaidon designbrändi Aarikka juhlistaa ylpeänä 70-vuotisjuhlavuottaan, joka säkenöi värikkäänä. Juhlavuosi käynnistyi upeasti Helsingin Taidehallissa joulukuun alussa tulevan kevät-kesä 2024 -vaatemallistomme muotinäytöksellä. Juhlavuosi tuo mukanaan värien loistetta ja trendivärit valloittavat niin kirkkaina kuin murrettuinakin, upeasti luonnon värejä toistaen. Kevään korumalliston ensimmäiset uutuudet ovat myynnissä Aarikan verkkokaupassa aarikka.fi, ja muodin malliston ensimmäiset uutuudet tulevat myyntiin helmikuun alussa.

Aarikka Oy täyttää 70 vuotta – juhlavuoden 2024 aloittaa upea muotinäytös30.11.2023 12:46:26 EET | Tiedote

Suomalainen muotoilun ja käsityötaidon designbrändi Aarikka järjestää muotinäytöksen oodina suomalaiselle metsän helmelle ja juhlistaa ylpeänä 70-vuotisjuhlavuottaan. Helsingin Taidehallissa joulukuun neljäs päivä järjestettävä muotinäytös esittelee Aarikan tulevaa kevät- ja kesämallistoa ja paljastaa Meri Milashin kanssa yhteistyössä suunnitellun Kunnianosoitus puuhelmelle -malliston. Aarikka julkaisee tilaisuudessa myös upean Aarikka – Me olemme pyöreitä -kirjan.