Harrastajapuutarhurin yli 40 vuoden intohimona syntynyt puisto avautuu jälleen yleisölle 14.5.2023

”En koskaan arboretumia rakentaessani ajatellut avaavani sitä yleisölle.” Erkki Frickin rakentama puisto toimi pitkään perheen ja ystävien yhteisenä pihana. Yksityinen metsä- ja maisemapuutarha Kangasalla avautuu nyt kolmantena kesänä kutsuen luonnon ystäviä nauttimaan sen kauneudesta ja luonnon monimuotoisuudesta. Suuressa 3,2 hehtaarin arboretumissa on lukuisia lajistoltaan erilaista puistikkoja, joissa kasvaa tuhansia kukkivia puita ja pensaita sekä harvinaisia kasveja kaikilta eri mantereilta. Kesällä 2023 Arboretum Frick on avoinna 14.5.–13.8.2023 torstaisin ja sunnuntaisin klo 12–16, sekä ryhmille sopimuksen mukaan.

Harrastajapuutarhuri Erkki Frick ryhtyi 80-luvulla rakentamaan puutarhaa vaimonsa Leilan kanssa kotitontilleen Kangasalan Liuksialaan. Yli 40-vuotisen pitkäjänteisen työn tuloksena syntyi ”salainen” metsä- ja maisemapuisto, joka avattiin ensimmäistä kertaa yleisölle kesäkaudeksi 2021.

Puita ja pensaita alueella kasvaa yli 500 lajia tai lajiketta. Alkukesän ihmetyksen aiheena ovat upeasti metsäpuutarhassa kukkivat yli 900 alppiruusu- ja atsaleapensasta. Kesä–heinäkuussa väriloistoa luovat pionit, ruusut, jasmikkeet ja hortensiat. Harvinaisimpia lajeja ovat erilaiset hevoskastanjat, trumpettipuu, Vihnemänty, Turkintammi ja neidonhiuspuu.

Tänä kesänä Arboretum Frickiin pääsee jälleen tutustumaan toukokuusta elokuuhun. Putarhassa avataan kaksi kokonaan uutta aluetta uusine istutuksineen.

– Yöpakkasten mentyä sinne istutetaan uusia harvinaisia puulajeja ja atsaleoja, kertoo Erkki Frick.

Toukokuun lopulla erilaiset koristeomenapuut luovat mystisen kukkameren puistoon.

– Alppiruusuista ensimmäisenä kukkii dahurian alppiruusu yleensä äitienpäivän aikaan. Myös magnolioiden nuput ovat juuri puhkeamassa. Atsaleoista toukokuussa kukkivat kevätatsalea ja kuningasatsalea, hän jatkaa.

Erkki Frick on halunnut luoda arboretumiinsa tunnelmaa kasvien lisäksi erilaisilla tiloilla, muureilla, ovilla ja patsailla. Polkujen varrelle on tuotu penkkejä levähtämistä varten.

Frick on etsinyt inspiraatiota arboretuminsa rakentamiseen puutarhoista ympäri maailman. Arboretum Frickissä vierailevat voivatkin nähdä näitä vaikutteita muun muassa Irlannin arboretumeista, Pariisin kaupunkipuutarhoista ja Claude Monet’n Givernystä sekä Puolan Kornickin arboretumista.

Kiinalaisissa metsäpuutarhoissa vierailtuaan Frickit ihastuivat mystistä tunnelmaa luovaan musiikkiin, joka yhdessä puutarhataiteen kanssa muodostaa kokonaiselämyksen kaikille aisteille. Musiikkia kuullaan myös Arboretum Frickissä, jonka metsäpuutarhassa soivat musiikintekijä Heikki Mäenpään säveltämä ja tuottama puutarhasta inspiroitunut musiikkiteos.

Alueella on laadukas ja kattava polkuverkosto, joka soveltuu hyvin myös liikuntarajoitteisille. Pihakahvila Ruusupuu palvelee kävijöitä puiston aukioloaikoina ja tarjolla on vaihtuva valikoima suolaisia ja makeita herkkuja sekä virvokkeita.

Ryhmälle on mahdollista varata opastettu kierros, joka kestää noin yhden tunnin ja hinta on 100 € / kierros sekä sisäänpääsymaksut.

Lue lisää Arboretum Frickistä verkkosivuilta www.arboretumfrick.fi tai Facebookista @arboretumfrick

Kuvaaja Antti Harkko

Erkki Frick
erkki.frick@sci.fi

Arboretum Frick
Kotihaantie 20, 38200 Kangasala

Liput

Aikuiset 7 €, lapset (6–16-v.) 3 €, alle 6-v. 0 €
Koko kesän kausilippu (sis. kaksi henkilöä / vierailu) 30 €
Opastettu kierros 100 €, varaukset: erkki.frick@sci.fi

Lumoava Kangasalan Joulu avataan tulevana lauantaina21.11.2023 08:30:00 EET | Tiedote

Lauantaina 25.11. vietetään Lumoavan Kangasalan Joulun avajaisia. Klo 11 alkavan joulunavaustapahtuman järjestävät yhteistyössä Kangasalan Yrittäjät ry, Kangasalan kaupunki, VisitKangasala sekä Kangasala-talo. Kangasalan Yrittäjät jakavat 800 annosta ilmaista joulupuuroa, ja avajaisissa esiintyvät myös Pirkanpoikien Vokaaliyhtye ja Kormus. Uutta Kangasalan joulussa on Kangasala-talon edustalle rakentuva Joulukylä, jossa myynnissä tulee olemaan muun muassa Jouluglögiä myös aikuisempaan makuun, sekä paikallista erikoisuutta, Joulusimaa munkin kanssa.

Kesäpäivä Kangasalla täyttää 170 vuotta juhannusviikolla16.6.2023 10:06:14 EEST | Tiedote

Pirkanmaan maakuntalaulunakin tunnettu Sakari Topeliuksen runo ja Gabriel Linse´nin sävellys koskettavat laulajia ja kuulijoita edelleenkin vuodesta toiseen. Kesäpäivä Kangasalla -laulun juhlinta alkaa sunnuntaina 18.6. Kesäpäivä Kangasalla -brunssilla Kulttuuriravintola Jalmarissa, ja “Mä oksalla ylimmällä …” 170 vuotta -pääjuhla järjestetään tiistaina 20.6. klo 17 Kangasalan kotiseutumuseolla. Koko viikon kestävät juhlallisuudet sisältävät myös Vehoniemen näkötornin avajaiset, musiikkihetken Kangasalan kirkossa sekä laulun kansainvälisiä tulkintoja.

Vehoniemen näkötornin avajaisia maanantaina 19.6. juhlitaan yhteislaululla, puheenvuoroilla, kulttuurireitin avauksella ja artesaanijäätelöllä.14.6.2023 10:41:30 EEST | Tiedote

Uusitun Vehoniemen näkötornin avajaisia vietetään Kangasalla maanantaina 19.6. klo 13. Tilaisuus on osa “Kesäpäivä Kangasalla 170 vuotta” -juhlaviikkoa. Avajaispuheenvuorot tulevat pitämään maakuntavaltuuston 1. varapuheenjohtaja, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Hanna Laine ja Kangasalan kaupunginjohtaja Oskari Auvinen, lisäksi tervehdyksen tilaisuuteen tuovat Matti Aromäki Metsähallituksesta ja Jussi Haavisto. Tilaisuudessa juhlistetaan 170-vuotista Pirkanmaan maakuntalaulua Kesäpäivä Kangasalla yhteislaululla, johon toivotaan yleisön runsasta osallistumista. Avajaisten yhteydessä julkaistaan myös Kesäpäivä Kangasalla -kulttuurireitti, jonka neitsytajo lähtee kohti Haralan harjua tilaisuuden päätteeksi. Juhlavuoden kunniaksi Vehoniemen automuseo on suunnitellut oman artesaanijäätelön, jota on saatavilla ensimmäistä kertaa avajaisissa.