Hartela on valittu toteuttamaan Porin uusi oikeustalo

Valtion toimitiloista vastaava Senaatti-kiinteistöt toteuttaa Poriin uuden oikeustalon. Uudisrakennuksen allianssikumppaniksi on valittu kilpailutuksen perusteella Hartela Länsi-Suomi Oy.

Porin oikeustalo rakennetaan nykyisen oikeustalon tontille osoitteeseen Tullipuominkatu 5. Uudisrakennuksen laajuus on noin 5 400 bruttoneliömetriä, ja se tarjoaa uudet tilat Satakunnan käräjäoikeudelle, Vaasan hovioikeuden istuntojen, Ulosottolaitoksen, Syyttäjälaitoksen sekä oikeusavun ja edunvalvonnan käyttöön.

”Tavoitteena on keskittää nykyisin eri osoitteissa sijaitsevat oikeushallinnon toiminnot Porissa nykyaikaisiin, terveellisiin ja turvallisiin oikeushallinnon työympäristö- ja toimitilakonseptin mukaisesti rakennettaviin tiloihin”, kertoo Senaatti-kiinteistöjen rakennuttajapäällikkö Tarja Hietamäki.

Uudisrakennus toteutetaan valtion omistamalle ja Senaatti-kiinteistöjen hallinnoimalle tontille, jolla sijaitsee vanha oikeustalo, joka puretaan, kun uudisrakennus valmistuu. Päätöksenteon tueksi tutkittiin vaihtoehtoja, kuten vanhan oikeustalon peruskorjaus ja laajentaminen, mikä osoittautui kuitenkin kalliiksi ja hankalaksi rakentaa.

Hartela Länsi-Suomi on valittu Senaatti-kiinteistöjen allianssikumppaniksi. Allianssimallilla toteutetaan Senaatissa erityisesti vaativat ja suuret rakennushankkeet.

"Olemme iloisia päästessämme jälleen tekemään hanketta Senaatin kanssa ja vahvistamaan edelleen Hartelan kumppanuusrakentamiseen pohjautuvaa osaamista. Erikoispiirteen hankkeelle muodostaa se, että vanha oikeustalo on kaiken aikaa toiminnassa samalla tontilla. Uusi oikeustalo rakentuu vanhan oikeustalon välittömään läheisyyteen, ja se puretaan pois vasta uuden valmistuttua. Hyvällä ennakkosuunnittelulla ja kokemuksellamme vastaavista hankkeista varmistamme sekä työmaan että käytössä olevan oikeustalon toiminnan ja liikennejärjestelyjen sujuvuuden," sanoo Hartela Länsi-Suomen aluejohtaja Lauri Piitari.

Ympäristötavoitteet mukana suunnittelussa ja rakentamisessa

Senaatti-kiinteistöjen toimintatavan mukaisesti rakennushankkeessa on suunnittelulle ja rakentamiselle asetettu vastuullisuus- ja ympäristötavoitteita, samoin kuin vanhan kiinteistön purkamiselle. ”Tavoitteenamme uudisrakentamisessa on 25 % pienempi hiilijalanjälki tavanomaiseen rakentamiseen verrattuna”, kertoo Hietamäki. Uudisrakennuksen katolle asennetaan myös aurinkopaneelit Senaatti-kiinteistöjen aurinko-ohjelman mukaisesti.

Rakennushankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 23 milj. euroa. Rakentaminen käynnistyy kesäkuussa 2023, ja uudisrakennustyöt valmistuvat alkuvuodesta 2025.  Vanhan oikeustalon purkaminen aloitetaan kesällä 2025.

Pääsuunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto Rosberg Ikävalko Oy, jolla on kokemusta myös aiemmista oikeustalohankkeista.

Kuva: Arkkitehtitoimisto Rosberg Ikävalko Oy

Hartela Länsi-Suomi Oy aluejohtaja Lauri Piitari 050 465 5454 lauri.piitari@hartela.fi

Senaatti-kiinteistöt rakennuttajapäällikkö Tarja Hietamäki 040 051 4636

Hartela on kotimainen perheyhtiö, joka työllistää noin 550 rakentamisen ammattilaista. Olemme rakentaneet koteja, toimitiloja ja alueita vuodesta 1942. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Lahdessa, Turussa, Tampereella, Raumalla ja Oulussa. Perheyhtiö Hartela kuuluu suurimpiin valtakunnallisiin rakennusyhtiöihin, ja meillä on Avainlippu-tunnus.