Hartela rakentaa 28 uutta kestävän kehityksen mukaista vuokrakotia Tampereen Hervantaan

Hartela käynnisti tammikuussa Tampereen Hervannan pohjoisakselille nousevan asuinkorttelin rakentamisen. Hartela rakentaa alueelle yhteensä noin 11 kohdetta, joista nyt rakenteille lähtevä on ensimmäinen. eQ:n asuntorahastolle myyty viisikerroksinen asuinkerrostalo valmistuu vuonna 2024.

Korttelikokonaisuus pohjautuu Tampereen kaupungin vuonna 2017 järjestämään ideakilpailuun, jonka Hartela ja BST-Arkkitehdit voittivat. Ideakilpailun esityksen pohjalta alueelle laadittiin uusi asemakaava. Tampereen kaupunki on lisäksi aloittanut vuonna 2022 Hervannan valtaväylän siirtämisen ja uusien kevyenliikenteen siltojen rakentamisen, jotka yhdistävät alueen ja vieressä olevat asuinkorttelit Hervannan valtaväylän yli. Koko kaava-alueelle tulee rakentumaan arviolta 20 kerrostaloa, joista Hartela rakentaa noin 11.

”Pohjoisakselin rakentaminen on ollut hartelalaisille alusta lähtien tärkeä aluekehittämisen kokonaisuus. Kestävää arkea tukevat kohteemme tarjoavat asumista palveluiden, hyvien julkisten kulkuyhteyksien, oppilaitosten ja työpaikkojen välittömässä läheisyydessä”, kertoo Hartela Pirkanmaan toimitusjohtaja Hanna Marttila.

Pääosa kohteen energiasta tuotetaan vesi-ilmalämpöpumpuilla, jonka rinnalla hyödynnetään vihreää kaukolämpöä. Lämpiminä kuukausina viilennysratkaisut lisäävät asumismukavuutta. Sijainti ratikkapysäkin vieressä tekee liikkumisesta vaivatonta. Alueelle rakentuvaan yhteiseen pysäköintilaitoksen kaikille paikoille tulee mahdollisuus sähköauton lataamiseen, ja saataville tulee myös yhteiskäyttöautoja.

Vihreyttä ja viihtyisyyttä lisäävät sisäpihan istutukset ja viljelylaatikot sekä piharakennuksen ja autokatosten viherkatot. Korttelin yhteispiha ja yhteiskäyttötilat mahdollistavat yhteisöllisen asumisen. Taide on osa asuinkorttelin identiteettiä. Kohteessa julkinen taide näkyy sanataiteen muodossa.

”On hienoa päästä aloittamaan yhteinen hanke Hartelan kanssa. Kohde tarjoaa uusiutuvaan energiaan pohjautuvaa asumista hyvien yhteyksien varrella, tukien näin erinomaisesti eQ:n vastuullisuustavoitteita”, kertoo sijoitusjohtaja Markus Pitkänen eQ Varainhoito Oy:stä.

eQ Varainhoito Oy:n hallinnoimat kaksi asuntorahastoa sijoittavat vapaarahoitteisiin vuokra-asuntoihin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa. Ensimmäinen kesällä 2020 perustettu asuntorahasto on suljettu ja sen kaikki tulevat kohteet on kiinnitetty, helmikuussa 2022 perustetun eQ Asunnot II:n varainkeruu ja sijoitustoiminta on parhaillaan käynnissä.

Markus Pitkänen, sijoitusjohtaja, eQ Varainhoito Oy, 050 371 2898, markus.pitkanen@eQ.fi

Hanna Marttila, toimitusjohtaja, Hartela Pirkanmaa Oy, 050 340 3176, hanna.marttila@hartela.fi

Hartela on kotimainen perheyhtiö, joka työllistää noin 550 rakentamisen ammattilaista. Olemme rakentaneet koteja, toimitiloja ja alueita vuodesta 1942. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Lahdessa, Turussa, Tampereella, Raumalla ja Oulussa. Perheyhtiö Hartela kuuluu suurimpiin valtakunnallisiin rakennusyhtiöihin, ja meillä on Avainlippu-tunnus.