Hartela valittu toteuttamaan Tampereelle Hippos-korttelia yhdessä TOAS:n kanssa

TOAS on toteuttamassa historiansa suurinta uudiskohdettaan allianssimallilla Tampereella. Keväällä käynnistetyn tarjouskilpailun Hippostalon tontin suunnittelutyöstä ja toteutuksesta voitti Hartela allianssikumppaneineen.

Projektiallianssin palveluntuottajiksi valittiin tarjousvertailun perusteella Hartela Länsi-Suomi Oy. Suunnitteluryhmään kuuluvat Arkkitehtitoimisto Helamaa & Heiskanen Oy, Granlund Tampere Oy, A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy ja A-Insinöörit Suunnittelu Oy. Hankkeen allianssikonsulttina toimii Vison Oy.

TOAS ja valitut palveluntuottajat allekirjoittavat allianssisopimuksen 1.11.2019 ja käynnistävät sen jälkeen yhdessä hankkeen kehitysvaiheen. Osapuolet sitoutuvat suunnittelemaan ja rakentamaan Hippoksen yhteisellä allianssiorganisaatiolla.

”TOASin vuodesta 2014 asti omistaman entisen valtion virastotalon, Hippostalon, asemakaavatyö on edennyt luonnosvaiheeseen ja tavoitteena on, että kaava saisi lainvoiman vuoden 2020 alkupuolella.  Tarkoituksena on luoda monipuolinen, eloisa kortteli hyvien palveluiden äärellä. Hipposkortteli toteutetaan kaupunkikuvallisesti korkeatasoisena huomioiden alueen hyvä sijainti sekä Kalevan valtakunnallisesti merkittävän, rakennetun kulttuuriympäristön välitön läheisyys”, kertoo TOASin toimitusjohtaja Kirsi Koski.

”Olemme innoissamme Hartelassa, että TOAS valitsi meidät kumppanikseen kehittämään ja toteuttamaan aivan uutta asuinkorttelia Hippoksen alueelle. Meillä on Hartelassa erinomaisia kokemuksia allianssimallilla rakentamisesta ja olemme kokeneet sen mielekkääksi tavaksi toteuttaa hanketta yhdessä tilaajan, suunnittelijoiden ja loppukäyttäjien kanssa. Hanke on merkittävä ja sen työllisyysvaikutukset Tampereen alueella ovat suuret”, mainitsee Hartela Länsi-Suomen hankekehitysjohtaja Ville Rajakallio.

”Arkkitehtitoimisto Helamaa & Heiskanen on ollut hankkeessa mukana vuodesta 2016 asti. Asemakaavamuutoksen lähtökohtana oli laatimamme viitesuunnitelma, jota on yhdessä kehitetty  kaavaprosessin rinnalla. Siksi tuntuu erityisen hyvältä, että saamme olla mukana myös toteutusvaiheen allianssissa”, sanoo toimitusjohtaja Juha Saarijärvi.

”On hienoa olla suunnittelemassa näin suurta hankekokonaisuutta ja odotamme innolla, että pääsemme toteuttamaan kohdetta uudella allianssimallilla. Hankemuodon valinta osoittaa TOASilta ennakkoluulottomuutta ja edelläkävijyyttä Pirkanmaan talonrakentamisessa”, sanoo toimitusjohtaja Risto Suojanen Granlund Tampere Oy:sta.

“Lähdemme innolla kehittämään yhdessä asiantuntevan allianssiryhmän kanssa uudenlaista opiskelija-asumista ja toimivaa kaupunkiympäristöä. Hippos-korttelissa hankkeen elinkaaren kokonaistaloudellisuuden varmistaminen ja puurakentamisen potentiaalin hyödyntäminen tulevat olemaan olennaisia tavoitteita koko allianssiryhmälle”, sanoo yksikönjohtaja Valtteri Meriläinen A-Insinöörien rakennesuunnittelun toimialalta.

”TOAS on vaikuttava paikallinen toimija, joka Hipposkorttelia elävöittäessään tekee erinomaista työtä Tampereen kaupunkikuvan uudistamiseksi”, lisää yksikönjohtaja Petri Moksén A-Insinöörien rakennuttamisen toimialalta.

Hartela on kotimainen perheyhtiö, joka työllistää noin 600 rakentamisen ammattilaista. Olemme rakentaneet koteja, toimitiloja ja alueita vuodesta 1942. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Lahdessa, Turussa, Tampereella, Raumalla ja Oulussa. Perheyhtiö Hartela kuuluu suurimpiin valtakunnallisiin rakennusyhtiöihin.

TOAS vuokraa ja rakennuttaa jo 60 vuoden kokemuksella opiskelijoille koteja. Tarjoamme opiskelijoille kohtuuhintaista ja tasokasta asumista hyvällä sijainnilla.  Toimimme edelläkävijänä uusien asumiseen liittyvien palvelujen kehittämisessä, ja tavoitteenamme on opiskelijoiden elämän ja asumisen helpottaminen. TOASilla on Tampereella yli 60 asuntokohdetta, joissa on noin 6 400 asuntoa ja noin 10 000 asuntopaikkaa. TOASin liikevaihto on 49 milj. euroa, tase 330 milj. euroa ja käyttöaste 97 %.

Helamaa & Heiskanen on vuonna 1982 toimintansa aloittanut tamperelainen arkkitehtitoimisto. Osaamisemme kattaa rakennushankkeen kaikki vaiheet maankäytön suunnittelusta käyttöönottotehtäviin saakka.

Granlund on talotekniikkasuunnittelun, kiinteistö-, energia- ja ympäristöasioiden konsultoinnin sekä ohjelmistojen asiantuntijakonserni. Granlund on Suomessa talotekniikan johtava toimija, joka panostaa voimakkaasti innovaatio- ja kehitystoimintaan. Toiminnan keskiössä on hyvinvoinnin edistäminen rakennetussa ympäristössä. Granlundilla työskentelee lähes 1000 asiantuntijaa 22 kotimaan toimipisteessä. Ulkomaan toimipisteet löytyvät Shanghaista, Dubaista, Malmösta ja Sheffieldista. Lue lisää ja seuraa meitä somessa www.granlund.fi, www.twitter.com/granlundoy, www.facebook.com/granlundoy ja www.linkedin.com/company/granlund

A-Insinöörit on ennakkoluuloton, suomalainen rakennusalan suunnittelu- ja konsulttitalo. Tehtävämme on auttaa asiakkaita onnistumaan rakentamisen hankkeissa. Yli 700 hengen luova ja luotettu asiantuntijajoukko tekee töitä innostavissa rakennuttamisen, rakennesuunnittelun ja yhdyskunta- ja ympäristörakentamisen hankkeissa 10 toimipisteessä Suomessa ja kansainvälisesti. A-Insinöörit – ihmisiä, joiden kanssa rakennat rohkeasti parempaa. www.ains.fi

Hartelan kehittämä toimistotalo rakennetaan monipaikkaisen työn tarpeisiin vetovoimaiseen Ilmalaan16.3.2022 09:00:02 EET | Tiedote

Hartela aloittaa uuden ajan toimitilakiinteistön rakentamisen Helsingin Ilmalaan tulevana kesänä. Kiinteistön muuntojoustavuus ja monipuoliset palvelut yhteiskäyttötiloineen ovat omiaan vastaamaan tulevaisuuden työn ja tekijöiden tarpeisiin. Vuonna 2024 valmistuvan toimistotalon 17300 bruttoneliömetristä vuokrattuna on jo 70 prosenttia. Ilmalan Auraksi nimetty toimitilarakennus tarjoaa mahdollisuuden myös rentoutumiseen ja tuo työn tekemiseen sopivia hengähdyshetkiä.

Hartela kestävästi kohti 80-v juhlavuotta16.2.2022 10:58:23 EET | Tiedote

Hartelalle vuosi 2021 oli taloudellisesti onnistunut kaikilla rintamilla; kaikki tytäryhtiöt tekivät vähintään hyvän tuloksen ja samalla onnistuttiin kasvattamaan tonttivarantoa tulevaisuuden projekteja varten. Hartelan tuloksesta kerrotaan tarkemmin tuoreessa vuosikertomuksessa, jossa avataan myös yrityksen vastuullisuuspolitiikkaa. Jatkossa vastuullisuus saa entistä suuremman näkyvyyden Hartelan toiminnassa, kun ympäristövastuuta sekä sosiaalista ja taloudellista vastuuta käsitellään yhtenä kokonaisuutena. 80-vuotisjuhlavuoteen lähdettäessä kestävä kehitys ilmenee yrityksessä jo nyt monin tavoin.

Hartelalta taloudellisesti vahva vuosi 202127.1.2022 08:59:14 EET | Tiedote

Vuosi 2021 oli Hartelalle hyvä huolimatta korona-pandemian aiheuttamista vaikeuksista. Koronan vaikutukset taloudelliseen tulokseen jäivät kuitenkin hyvin maltillisiksi, koska asuntojen kysyntä säilyi hyvänä sekä kuluttajien että sijoittajien osalta ja julkisten hankintojen volyymitaso pysyi korkeana. Rakennuskustannusten huomattava nousu ei ehtinyt vaikuttaa merkittävästi vuoden 2021 tulokseen, vaikka se asettikin paineita uusien käynnistyvien hankkeiden katetasoihin ja aikatauluihin.