Harvaan asuttujen alueiden matkailuhankkeisiin myönnettiin avustusta noin 3,4 miljoonaa euroa

ELY-keskus on myöntänyt yhteensä noin 3,4 miljoonaa euroa avustusta harvaan asuttujen alueiden (HAMA) luonto-, ruoka-, kalastus- ja metsästysmatkailun kehittämiseen. Avustuksen sai yhteensä 35 hanketta. Keskimäärin hankkeelle myönnettiin avustusta noin 96 600 euroa.

Kuva: Lapin materiaalipankki/Terhi Tuovinen.

Kaikissa avustusta saaneissa hankkeissa keskiössä on harvaan asutuilla alueilla sijaitsevat yritykset, kylät ja yhteisöt. Harvaan asuttujen alueiden parlamentaarisen työryhmän myöntämän lisärahoituksen turvin rahoitusta voitiin myöntää suunniteltua useammalle hankkeelle.

Hankehakuun tuli 118 hakemusta kahdelta eri hakujaksolta ja haettu avustus oli yhteensä 12 miljoonaa euroa. Tukea haettiin muun muassa osaamisen syventämiseen, verkostojen rakentamiseen, tuotekehitykseen, digitalisaatioon, selvityksiin ja kartoituksiin sekä strategiatyöhön.

Avustusta maantieteellisesti laajalle alueelle

Iso osa avustuksen saajista on hankemaailmasta tuttuja toimijoita, kuten oppilaitoksia, kuntia ja kaupunkeja. Hankkeiden toteuttajissa on myös kolmannen sektorin toimijoita, yrittäjiä ja uusia hankehakijoita.

Maantieteellisesti avustukset jakautuivat kolmelle Suomen matkailun suuralueelle, joilla on harvaan asuttuja alueita:

• Järvi-Suomi: 17 hanketta
  • Rannikko- ja saaristoalueet: 5 hanketta
  • Lappi: 10 hanketta
  • Koko maan kattavat: 3 hanketta
  • Listaus avustusta saaneista hankkeista Liitteet-kohdassa.

Hankkeiden toimintaan on mahdollista päästä vielä mukaan

Hankkeisiin on mahdollista päästä mukaan hyödynsaajana myös jälkikäteen. Jos hankkeen toiminta osuu harvaan asutulla alueella sijaitsevan yrityksesi, yhdistyksesi tai kuntasi tarpeeseen, niin olethan suoraan yhteydessä hankevetäjään. Hankkeisiin pääsee tutustumaan tarkemmin Lapin ELY-keskuksen verkkosivuilla olevista hankekorteista. Hankekortteja tullaan julkaisemaan sitä mukaa kun rahoitetut hankkeet saadaan käyntiin.

Hankehaun taustalla on ollut harvaan asuttujen alueiden parlamentaarisen työryhmän päätös kohdentaa rahoitusta näiden alueiden matkailun kehittämiseen. Haku oli valtakunnallinen ja koski Suomen harvaan asuttuja alueita, lukuun ottamatta Ahvenanmaata. Hankehaun toimeenpanosta vastaa Lapin ELY-keskus.

Lisätietoja Lapin ELY-keskuksesta:

Tuuli Kinnunen
rahoitusasiantuntija

Sähköpostiosoite muotoa etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi.

Kuva: Lapin materiaalipankki/Terhi Tuovinen.

Investeringar i den gröna omställningen påskyndas genom prioritetsförfarande7.2.2023 13:37:38 EET | Tiedote

I början av 2023 trädde den lag i kraft som prioriterar tillståndsansökningar för investeringsprojekt som är viktiga med tanke på den gröna omställningen 2023–2026 enligt miljöskyddslagen och vattenlagen för tillståndsbehandlingen vid regionförvaltningsverken. Miljöministeriets anvisning om tillämpningen av lagändringen har färdigställts. NTM-centralerna strävar efter att genom sina egna åtgärder främja och påskynda smidigheten i tillståndsförfarandena för projekten.

Vihreän siirtymän investointeja vauhditetaan etusijamenettelyllä7.2.2023 13:09:44 EET | Tiedote

Vuoden 2023 alusta tuli voimaan laki, joka antaa etusijan vihreän siirtymän kannalta tärkeiden investointihankkeiden lupahakemuksille vuosina 2023–2026 ympäristönsuojelulain ja vesilain mukaisessa lupakäsittelyssä aluehallintovirastoissa. Ympäristöministeriön ohje lainmuutoksen soveltamiseen on valmistunut. ELY-keskukset pyrkivät omilla toimillaan edistämään ja nopeuttamaan hankkeiden lupamenettelyjen sujuvuutta.

Vipuvoimaa EU:lta Pohjois-Suomeen – Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus rahoitti yritysten hankkeita ja toimintaympäristön kehittämistä 332,5 miljoonalla eurolla ohjelmakauden 2014–2020 aikana (Kainuu, Lappi, Pohjois-Pohjanmaa)7.2.2023 09:00:00 EET | Tiedote

EU-ohjelmakauden 2014–2020 viimeiset yrityksen kehittämisavustuspäätökset tehtiin joulukuussa 2022. Ohjelmakauden aikana Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) osarahoittamia avustuksia myönnettiin yhteensä 258 miljoonaa euroa 1 579 pohjoissuomalaisten yritysten toteuttamaan investointi- ja kehittämishankkeeseen. Yritysten toimintaympäristön kehittämisavustusta myönnettiin yhteensä 11,6 miljoonaa euroa 80 hankkeeseen.

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on huoltovarmuuskysymys30.1.2023 11:52:38 EET | Tiedote

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on tärkeä huoltovarmuuskysymys. Äkillisesti muuttuneessa maailmantilanteessa on ollut vaikeaa olla huomaamatta fossiilisten lannoitteiden suurta hinnanvaihtelua ja saatavuuden vaikeutumista. Elintarvikehuollon perustana on toimintavarma alkutuotanto, johon fossiilisten lannoitteiden markkinamuutokset ovat kovasti vaikuttaneet.