Vaasan Sähkö Oy

Harvinaisen haastava energiavuosi – Vaasan Sähkön liikevaihto laski neljänneksellä

Vuosi 2020 oli energiayhtiö Vaasan Sähkölle todellinen koetinkivi. Konsernin liikevaihto laski runsaalla neljänneksellä. Siitä huolimatta panostukset entistä kestävämpään energiajärjestelmään jatkuivat. Vuosi päättyi ykkössijaan asiakastyytyväisyystutkimuksissa.
Vaasan Sähkö. Kuva: Ann-Sofi Berg

Konsernin liikevaihto laski 113 miljoonaan euroon (153 M€).

Vuosi käynnistyi haastavissa merkeissä energiamyynnin näkökulmasta. Teollisuuden lakko ja leudon talven aikaansaama matala energiankulutus yhdistyivät runsassateiseen ja -tuuliseen säätyyppiin. Yhdistelmä painoi sähkön tukkuhinnan alas, helmikuussa ennennäkemättömästi jopa alle nollan.

Pandemian vaikutukset näkyivät paitsi energiankulutuksessa, myös asiakkaiden heikentyneenä maksukykynä. Hankalasta alkuvuodesta huolimatta päätös helpottaa asiakkaiden arkea laskemalla sähkön hintaa tehtiin nopeasti. Kymmenen prosentin hinnanalennus viiden kuukauden ajan maksoi yhtiölle noin miljoona euroa. Myös laskujen maksuun lisättiin entistä enemmän joustoa.

Sähkökauppa

Sähkönhankinta oli 1 732 gigawattituntia (GWh), noin 8,6 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Päästöttömän tuotannon osuus sähkön hankinnasta oli arviolta 70 prosenttia (65 %). Tuulisähkön osuus nousi edellisvuodesta ollen 15,7 prosenttia (11,7 %).

Loppuvuodesta saavutetut ykkössijat useammassa sähkönmyyjiä vertailevassa tutkimuksessa kertoivat asiakkaiden vahvasta luottamuksesta.

Kaukolämpö

Kaukolämpöä myytiin 623 GWh, eli 10,7 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Lähes 60 prosenttia tuotetusta kaukolämmöstä tuli kierrätyskelvottoman jätteen hyödyntämisestä (Westenergy). Syyskuussa käyttöön vihitty Suomen suurin lämpöenergiavarasto Vaasan Vaskiluodossa toi tärkeää joustoa kaukolämpöjärjestelmään ja pienensi kivihiilen käyttötarvetta kolmanneksella. Kivihiilen osuus kaukolämmön tuotannossa oli ennätysalhainen jääden 1 prosenttiin (8 %). Lämmöntuotannossa käytetyn turpeen osuus laski 8 prosenttiin (14 %).

Vaasan Sähköverkko Oy

Siirretyn sähkön määrä laski 5 prosenttia ollen 957 GWh (1 006).

Syksyllä myrskyt Aila, Topi ja Liisa katkoivat sähköjä lyhyen ajan sisällä. Ailan aikana noin 14 000 Vaasan Sähköverkon asiakasta oli enimmillään ilman sähköjä. Tiuhaan rannikolla puhaltaneet myrskytuulet osoittivat jälleen kerran sähkön toimitusvarmuuteen tehtävien investointien tärkeyden. Konsernin tulosta myrskyt rasittivat 3,4 miljoonalla eurolla.

Maakaapelia rakennettiin noin 215 kilometrin edestä. Suurimmat kaapelointihankkeet sijoittuivat Mustasaareen, Korsnäsiin ja Laihialle. Vuoden lopussa yhtiön keskijänniteverkosta oli maan alla noin 44 prosenttia ja pienjänniteverkosta noin 71 prosenttia.

- Vuosi on haastanut meitä monella tapaa, mutta siitä huolimatta toimintamme keihäänkärjet ovat pysyneet terävinä mielessämme, Vaasan Sähkön toimitusjohtaja Stefan Damlin pohtii taakse jäänyttä vuotta.

- Tärkeä virstanpylväs oli Vaskiluodon lämpövaraston käyttöönotto. Ratkaisu toteutettiin puolessa vuodessa koronan asettamista haasteista huolimatta. Lopputuloksena on maamme suurin lämpöenergiavarasto, jonka tärkeyttä tulevaisuuden energiaratkaisujen osalta ei voi korostaa liikaa.

"Vinkki: Vaskiluodon lämpövaraston toimintaan paneuduttiin myös kevään fysiikan yo-kokeessa."

Damlin kertoo, että varasto monella tapaa on avainasemassa Vaasan Sähkön kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa.

- Se tuo meille huikean edun matkalla kohti täysin hiilidioksidineutraalia energiantuotantoa.

Koronavuosi näkyi konsernissa myös siirtymisenä kotikonttoreille.

- Siitä huolimatta, että valtaosa meistä on työskennellyt kotoa käsin, olemme onnistuneet edistämään tärkeitä hankkeita ja pilotteja, tuomaan uusia tuotteita ja palveluita valikoimaamme ja vielä haalimaan ykkössijoja alan asiakastyytyväisyystutkimuksissa.

Toukokuussa konsernin tytäryhtiö Oy Ravera Ab siirtyi yrityskaupan myötä osaksi Elvera-konsernia. Heinäkuun alussa Smedsby Värmeservice -kaukolämpöyhtiö siirtyi kokonaisuudessaan Vaasan Sähkön omistukseen ja fuusioitiin vuoden päätteeksi.

Vaasan Sähkö -konserni

liikevaihto M€

(153,0)

liikevoitto M€

17,0

(36,9)

bruttoinvestoinnit M€

19,0

(37,0)

omavaraisuusaste %

51,3

(53,6)

henkilöstö 31.12.*

(146)

*) Oy Ravera Ab:n henkilöstö siirtyi Elvera-konserniin.

Huom! Tavoitettavissa klo 14 jälkeen.

Vaasan Sähkö. Kuva: Ann-Sofi Berg

Vaasan Sähkö Oy
Kirkkopuistikko 0
65100 VAASA

06 324 5111http://www.vaasansahko.fi

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2023 oli noin 200 milj. euroa.

Lue lisää julkaisijalta Vaasan Sähkö Oy