Hauhon Alkossa yli 70 prosentin asiakasmäärän kasvu kesällä

Kanta-Hämeessä kesän arvioidaan nostavan litramyyntiä 18 prosenttia ja asiakasmääriä 11 prosenttia. Kasvu vaihtelee paikkakunnittain. Kesän paikalliset makuparivinkit haetaan artesaanimakkaralle ja suklaalle.

Kesäjuomalta toivotaan raikkautta ja monikäyttöisyyttä, olipa ruokana sitten grilliherkut tai kesän kalasaalis. Alkon valikoima uudistuu kesällä 50 sesonkituotteella, joilla vastataan asiakkaiden tarpeisiin.

Kanta-Hämeessä Alkon myymälöiden kesän* litramyynnin arvioitu kasvu on 18 prosenttia, kun kasvu valtakunnallisesti on 14 prosenttia. Kesällä Kanta-Hämeen myynnissä korostuu erityisesti roseeviinit (+ 218 %), longdrinkit (+ 50 %) ja valkoviinit (+46 %).

Alkoholittomien juomien myynti kasvaa. Kuluttajia kiinnostaa yhä enemmän oma hyvinvointi ja tietoisia valintoja alkoholijuomien käytössä tehdään yhä enemmän. Kanta-Hämeessä alkoholittomien myynti kesäkuukausina kasvaa 41 prosenttia.

Lomakautena ovi käy tiheimmin Hauholla ja Lopella

Lomakausi nostaa Kanta-Hämeen Alkojen asiakasmääriä 11 prosenttia. Asiakasmäärien kasvu vaihtelee paikkakunnittain merkittävästikin.

”Hauholla asiakkaita käy kesäisin jopa yli 70 prosenttia enemmän normiaikaan verrattuna, Lopella 45 prosenttia”, kertoo palvelujohtaja Pirjo Hirvonen.

”Palveluverkostomme Etelä-Suomen alueen pienimmässä ja kompakteimmassa myymälässä Oitissa kesä taas nostaa verkkokauppanoutojen määrää, joka kasvaa yli 60 prosenttia.”

Palvelua ihan jokaiseen makuun

Alko haluaa tarjota asiakkailleen asiantuntevaa ja hyväntuulista palvelua.

”Meille asiakaspalvelu on intohimo ja haluamme, että asiakkaalle jää palvelusta kiva fiilis. Meitä saa aina kiskaista hihasta, jos toivoo vinkkejä”, sanoo valikoimamestari Toni Gustafsson Hämeenlinnasta ja kertoo kesän parhaat paikalliset makuvinkit.

Katinalan Lihakauppa, Hattula

Käsintehdyt nakit ja makkarat, raakamakkarat sekä laadukas lihavalikoima kutsuu grillaamaan. Katinalan upea mausteinen emmental-chili-artesaanimakkara halajaa seurakseen täyteläisen, pehmeän hilloisen ja keskitanniinisen punaviinin trendikkäältä Lissabonin alueelta Portugalista.

Runsaan lihaisan grillimakkaran rasvaisuutta ja runsautta tasapainottaa mukavasti hapokas ja raikas italialainen Chianti-punaviini, josta löytyy muun muassa kirsikkaa, puolukkaa ja karpaloa. Olutmaailmasta suosittelen kokeilemaan raikkaan katkeroaromista ja greippistä IPA-tyyliä, joka leikkaa makkaran rasvaisuutta todella hyvin. APA taas on armollisempi humalan katkeruuden suhteen. Ja lager sopii aina tilanteeseen kuin tilanteeseen, kun makkaroista puhutaan.

Kultasuklaa, Iittala

Kesäinen mansikkamarmorisuklaa löytää kumppaninsa makeasta Italian DOCG-luokituksen Brachetto d’Acqui roseekuohuviinistä, josta löytyy mansikkaisuutta, marjaisuutta ja kesäistä kukkeutta. Happoja on juuri sopivasti suklaan rasvaisuutta taittamaan. Ja toisaalta makeutta riittävästi kannattelemaan viiniä suklaan mukana. Toisena vaihtoehtona voisi kokeilla kevyesti viilennettyä Ruby-portviiniä.

* Myynnin vertailukohtana käytetty vuoden 2019 lukuja kuukausimyyntien keskiarvosta. Kesäkuukausiksi luetaan kesä,- heinä- ja elokuu, tämän vuoden osalta luvut ovat ennusteita. Luvuissa kesäkuukausien vertailu on tehty yhdeksään muuhun kuukauteen.

Palvelujohtaja Pirjo Hirvonen, p. 050 544 1664, pirjo.m.hirvonen@alko.fi

Alkon kesä Kanta-Hämeessä

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.