Heidi Hautala: Vastakkainasettelusta kohti uusia ja kestäviä innovaatioita

On Suomelle suuri etu, ettemme ole vuosisatojen saatossa hakanneet metsiämme maan tasalle, kuten suurimmassa osassa muuta Eurooppaa on tapahtunut. Metsä on Suomelle voimavara, ja olemme siitä suomalaisina myös hyvin tietoisia.

Heidi Hautala: Nyt tarvitaan harppaus korkean jalostusasteen tuotteisiin Uusipuu
Siirry videokanavalle

Metsät ovat myös kiistämättömässä avainasemassa ajatellen pyrkimystä rajoittaa maailmanlaajuinen ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen. Tähän valtiot Pariisin ilmastosopimuksessa vuonna 2015 sitoutuivat. Seuraavat vuoden ovat kriittisiä tässä tavoitteessa pysymisen kannalta.

Metsätalouden ja metsien suojelun ei tule, eikä tarvitse olla vastakkain. Metsien kestävä ja hyvä hoito ja metsien monimuotoisuuden vaaliminen on ennakkoehto metsien taloudelliselle hyödyntämiselle. Metsien käytössä lähtökohtana tulee olla ilmastonmuutoksen hillitseminen. Metsähakkuut ovat ilmaston näkökulmasta hiilipäästöjä, riippumatta metsien uusiutumisen tasosta ja nopeudesta.

Hakkuiden rajoittaminen on tärkeää, mutta se ei tarkoita, ettemmekö voisi käyttää puuta fiksusti ja kestävästi. Kestävää kehitystä tavoiteltaessa on toki muistettava kaikki kolme pilaria, joiden varaan kestävä kehitys rakentuu: ympäristöllinen, sosiaalinen sekä taloudellinen pilari.

Ilmaston kannalta parasta metsien talouskäyttöä on tehdä puusta kestäviä, pitkäikäisiä tuotteita, joissa hiili säilyy vuosikymmenien yli. Tästä erinomaisena esimerkkinä käyvät puutalot. Rakennusmateriaalina käytettävässä puussa hiili varastoituu koko rakennuksen elinkaaren läpi. Hyvästä esimerkistä käyvät myös uudenlaiset innovaatiot, joissa puuta hyödynnetään muovin korvaavana pakkausmateriaalina. Huomioiden korvattavissa olevien muovipakkausten määrän globaalissa taloudessa, näkymät ovat lievästi sanottuna erinomaiset.

Puusta saatu taloudellinen arvo tulisi maksimoida nostamalla uusien, korkean jalostusarvon tuotteiden osuutta. Puu taipuu moneen. Suomen on todellakin kannattavaa tukea tutkimusta, tuotekehitystä ja uusia innovaatioita: materiaali- ja energiatehokkaille sekä ilmastoystävällisille puutuotteille on takuuvarmasti kysyntää nyt ja yhä kasvavassa määrin tulevaisuudessa. Tähän kehityskulkuun mahtuvat ja tarvitaan mukaan niin suuret innovatiiviset metsäalan yritykset kuin pienemmät, uusia innovaatioita luovat start up yrityksetkin.

Mitä nopeammin löydämme yhä enemmän ilmastoystävällisiä, kestäviä ratkaisuja, sen paremmin menestymme kaikilla mittareilla.

Heidi Hautala,
europarlamentaarikko

Puukuitu tulee tekstiili- ja vaateteollisuuteen4.10.2017 10:02Tiedote

Nopeasti kasvavan tekstiiliteollisuuden raaka-aineen tarpeen ja tekstiilijätteen määrän kasvun seurauksena puukuidusta on tulossa vaihtoehto puuvillalle tekstiili- ja vaateteollisuuden raaka-aineena. Aalto – ja Helsingin yliopistoissa on kehitetty selluloosamuuntokuitua IONCELL-F -teknologian avulla, missä ei käytetä haitallisia kemikaaleja, ja joka on ympäristöystävällinen vaihtoehto runsaasti vettä kuluttavalle puuvillan tuotannolle. Stora Enso ja Marimekko ovat mukana uusiutuvan, kierrätettävän ja ympäristöä säästävän puukuidun kehitystyössä.

Jyrki Katainen: Lähivuosina tiikerinloikka fossiilitaloudesta biotalouteen7.9.2017 12:08Tiedote

Uusi puu- yhteisön näyttelyn Euroopan parlamentissa Brysselissä avannut komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen pitää näyttelyä erinomaisena esimerkkinä siitä, millä tavalla eurooppalaisten päättäjien tietoisuutta puupohjaisista tuotteista voidaan lisätä. - Tässä näyttelyssä puupohjainen biotalous konkretisoituu tavalla, jossa biotaloutta voi sanan mukaisesti koskettaa käsin. Kun puu on vieras materiaali Euroopassa, nämä konkreettiset tuote-esimerkit lisäävät ymmärrystä puupohjaista biotaloutta ja sen kautta kestävää metsätaloutta kohtaan.