Heidi Mäkinen on uusi Master of Wine

Heidi Mäkinen on neljäntenä suomalaisena suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon. Kyseessä on korkein ja vaikeimmin saavutettava gastronomiaan liittyvä ammattitutkinto, jonka on suorittanut koulutuslinjan aloittamisvuodesta 1953 lähtien kaikkiaan vain 390 ihmistä 30 maasta. Heidi Mäkinen saa MW-todistuksensa marraskuussa järjestettävässä valmistujaistilaisuudessa yhdessä 13 muun vuonna 2019 tutkinnon suorittaneen viinialan huippuammattilaisen kanssa.

Heidi Mäkinen on suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon. Kuva: Joonas Ojala

Lontoossa sijaitsevan Master of Wine -instituutin myöntämä Master of Wine (MW) on maailman arvostetuin viinialan titteli. Sen saavuttaakseen tulee todistaa syvällinen osaaminen paitsi kaikesta viiniin ja viinikulttuuriin liittyvästä, myös osoittaa ymmärtävänsä erittäin laajasti viinin yhteiskunnallinen, taloudellinen ja terveydellinen merkitys haasteineen ja mahdollisuuksineen. 12 vuoden ajan ensisijaisesti tamperelaisravintoloissa sommelierina työskennellyt Heidi Mäkinen läpäisi vaativan tutkinnon keskityttyään syvälliseen opiskeluun kolmen vuoden ajan.

”Unelman saavutus on huikea tunne. Jätin opintojen vuoksi päivätyöni Suomessa ja muutin Lontooseen 20 kuukaudeksi opiskelemaan ja työskentelemään viinien parissa. Näin pystyin maistamaan päivittäin lukemattoman määrän erilaisia viinejä ja verkostoitumaan muiden opiskelijoiden kanssa. Heidän kanssaan sparrasimme toisiamme ja maistoimme sekä analysoimme lähes kaiken, mitä viinimaailmalla on tarjota”, kertoo Master of Wine Heidi Mäkinen ja jatkaa: ”Koe on erittäin laaja ja auttaa ymmärtämään viiniä ja sen merkitystä todella monesta näkökulmasta.”

Viinistä kaikilta kanteilta

Master of Wine -koe sisältää useita osa-alueita. Näitä ovat viinin viljely ja tuotanto tarhoilla; viinin valmistusprosessi viinikellarissa; viinin rakenteen analysointi; viinin logistiikka, pakkaus, jakelu, markkinointi ja tuotemerkkien rakentaminen sekä viinin taloudelliset, terveydelliset ja yhteiskunnalliset vaikutukset.

Heidi Mäkisen lopputyö A critical assessment of Finnish on-trade wine education – satisfaction levels and opportunities for development and improvement käsitteli suomalaisen ravintola-alan viinikoulutuksen tasoa ja tarpeita sekä mahdollisuuksia sen kehitykseen.

MW-tutkintonsa viimeisessä vaiheessa Heidi Mäkinen palasi Suomeen ja aloitti syyskuun alussa Wine Ambassadorina maamme johtaviin huippulaadukkaiden viinien ja oluiden maahantuojiin kuuluvassa Viinitiessä. Uudessa toimessaan hänen päätehtävänään ovat viinikoulutus ja Viinitien edustaman viinisalkun kehittäminen. Mäkinen on aiemmin opiskellut Tampereen yliopistossa teatterin ja draaman tutkimusta, mutta suoritettuaan humanististen tieteiden kandidaatin tutkinnon hän seurasi intohimoaan työskennellä ravintola-alalla ja oppia samalla lisää viinistä.

Tutkinto avaa ovia

Master of Wine -tutkinnon suorittaneita kutsutaan arvioimaan viinikilpailuja ympäri maailmaa, luennoimaan viinikursseilla ja johtamaan maisteluita, viinitiloille analysoimaan viinejä sekä arvioimaan maailman hienoimpia yksityisiä kellareita. MW:t myös konsultoivat julkishallintoa sekä hotelleja, lentoyhtiöitä ja muita instituutioita viinikulttuurista.

”Tutkinto avaa luonnollisesti aivan uudenlaisia ovia, sillä meitä sen suorittaneita on kansainvälisesti edelleen niin vähän. Suomessa on ainutlaatuinen tilanne, sillä meillä on väkilukuun ja viinikulttuurimme ikään suhteutettuna MW:n suorittaneita erittäin paljon, eli neljä. Tässä on erittäin ilahduttavaa myös se, että meistä kolme on naisia”, iloitsee Heidi Mäkinen.

Suomen muut Master of Wine -tutkinnon suorittaneet ovat Essi Avellan, Taina Vilkuna ja Tuomas Meriluoto.

Viinitie Oy on vuonna 2003 perustettu viinejä, pienpanimo-oluita ja muita juomatuotteita sekä viinitarvikkeita maahantuova yritys. Viinitien juomavalikoima keskittyy persoonallisiin viineihin ja mielenkiintoisiin tuottajiin, joilla on tarina kerrottavanaan. Yhtiön liikevaihto on noin 4 miljoonaa euroa, työntekijöitä 11 ja tuotteita portfoliossa 600. Näistä laatuviinejä on 400 ja käsityö- sekä pienpanimo-oluita 200.

Heidi Mäkinen MW, Wine Ambassador, Viinitie Oy
+358 (0)44 360 6570, heidi.makinen@viinitie.fi

Heidi Mäkinen on neljäntenä suomalaisena suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon. Kuva: Heidi Mäkinen
Heidi Mäkisen suorittama Master of Wine (MW) on maailman arvostetuin viinialan titteli. Kuva: Joonas Ojala

Palkittu tislaajamestari Mikko Mykkänen kehitti nimikkojuomaperheen18.6.2020 09:11:13 EESTTiedote

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company on tuonut markkinoille ansioituneen tislaajamestarinsa Mikko Mykkäsen nimeä kantavan kotimaisen Muteman-juomatuoteperheen. Mykkäsen itsensä kehittämä valikoima koostuu lajiensa täydellisyyttä tavoittelevista inkiväärioluesta ja tonic-vedestä sekä premium-luokan suomalaisesta käsityöginistä ja ruisviskistä. Alkoholit on tislattu kotimaisista raaka-aineista Helsingin Kalasataman Teurastamolla, inkivääriolut sekä tonic-vesi valmistetaan Iisalmessa.

Tuottajalle kiitos -stipendihaku avautui viljelijöille1.6.2020 11:35:23 EESTTiedote

Vaasan, K-ryhmä ja ProAgria käynnistävät toisen kerran Tuottajalle kiitos -stipendihaun maanviljelijöille. Stipendeillä kannustetaan viljelijöitä kehittämään suomalaista maanviljelyä ja jakamaan uutta tietoa keskenään. Kehittämistyön tuloksista tulee pitkällä aikavälillä hyötymään stipendin saajien lisäksi koko alkutuottajaporras. Stipendin rahoitus tulee K-ryhmän ja Vaasanin Tuottajalle kiitos -leipätuotteiden 15 sentin hyvitysosuuksista. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos laadukkaan viljan tuottamisesta sekä vastuullisuudesta koko ketjussa.

Suomessa jalostettu silli on harventunut superruokalaji6.5.2020 11:18:38 EESTTiedote

Suomi on kansainvälisesti tunnettu sillimaa. Vaikka kaikille tuttu kalalaji elää ja kasvaa ainoastaan Atlantin valtameren pohjoisosassa, on Suomessa vuosisataiset silliperinteet. Suomalaiset olivat 1900-luvulla myös itse ahkeria sillinkalastajia usemmalla laivastolla. Runsaasti terveellisiä rasvahappoja ja D-vitamiinia omaavasta kalasta löytyy suomalaiseen makuun juurtuneita perinnereseptejä ja käyttötapoja. Nykyään kotimaista sillinvalmistusperinnettä pitää yllä vain yksi perheyhtiö, uusikaupunkilainen Suomen Sillikonttori. Se valmistaa perinteisillä resepteillä sekä omaa nimeänsä kantavat, että tutun Jalostaja-merkin sillit.

Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen4.5.2020 15:13:51 EESTTiedote

Suomalaiset tekstiili- ja vaatetusalan toimijat ovat koronakriisin myötä haastavassa tilanteessa. Asiakkaiden pysytellessä kotioloissa on myös vaatekauppa pysähtynyt. Tilanteen piristämiseksi kotimainen erävaatettaja Sasta ideoi yhdessä kenkiin erikoistuneen Saint Vacantin ja miestenvaatettajan Frennin kanssa ystävämyyntitempauksen, jolla kannustetaan kuluttajia ostoksille lisäarvoa tuottamalla. Tempauksen pohjana on Sastan viimevuotinen 50-vuotisjuhla, jossa korostettiin kotimaista designia ja suomalaisia laadukkaita toimijoita.

Hans Välimäen 50-vuotisyllätys: avaa toukokuussa suoran yhteyden kotikeittiöönsä23.4.2020 07:58:00 EESTTiedote

Tänään syntymäpäiväänsä viettävä keittiömestari Hans Välimäki aloittaa 50-vuotisjuhlansa kunniaksi päivittäisen suoran kotikeittiölähetyksen, jossa hän näyttää omia versioitaan suomalaisten suosikkiresepteistä. Jokaisena arkipäivänä vappuaatosta toukokuun loppuun saakka Hansin omasta keittiöstä lähetettävässä kokkauslivessä kokataan ja keskustellaan ruoasta ja sen kokkaamisesta, raaka-aineista ja historiallisen poikkeuksellisesta keväästä. Lieden äärelle saapuu ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan Hansin avulla omia suosikkiruokiaan. Yleisön on mahdollista osallistua Hansin kotona -verkkolähetykseen ruokatoiveiden ja kotikokkausta koskevien kysymysten muodossa.

Etäopetuksen parhaat käytännöt ja luovat vinkit opettajille8.4.2020 12:19:01 EESTTiedote

Koronakriisin aiheuttama koulujen sulkeminen pakotti opettajat ja oppilaat siirtymään pikahälytyksellä etäopetukseen. Sähköisten oppimateriaalien kehittäjä ja ylioppilas- sekä pääsykoevalmentaja MAFY Oy kokosi suomalaisille opettajille käytännön etäopetusvinkkejä päivittäiseen opettamiseen ja kokeiden järjestämiseen. Parhaiden ja käytännössä toimivimpien opetustapojen löytäminen ja kehittäminen on tärkeää opetussuunnitelman jatkuvuuden varmistamiseksi.