Heidi Mäkinen on uusi Master of Wine

Heidi Mäkinen on neljäntenä suomalaisena suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon. Kyseessä on korkein ja vaikeimmin saavutettava gastronomiaan liittyvä ammattitutkinto, jonka on suorittanut koulutuslinjan aloittamisvuodesta 1953 lähtien kaikkiaan vain 390 ihmistä 30 maasta. Heidi Mäkinen saa MW-todistuksensa marraskuussa järjestettävässä valmistujaistilaisuudessa yhdessä 13 muun vuonna 2019 tutkinnon suorittaneen viinialan huippuammattilaisen kanssa.

Heidi Mäkinen on suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon. Kuva: Joonas Ojala

Lontoossa sijaitsevan Master of Wine -instituutin myöntämä Master of Wine (MW) on maailman arvostetuin viinialan titteli. Sen saavuttaakseen tulee todistaa syvällinen osaaminen paitsi kaikesta viiniin ja viinikulttuuriin liittyvästä, myös osoittaa ymmärtävänsä erittäin laajasti viinin yhteiskunnallinen, taloudellinen ja terveydellinen merkitys haasteineen ja mahdollisuuksineen. 12 vuoden ajan ensisijaisesti tamperelaisravintoloissa sommelierina työskennellyt Heidi Mäkinen läpäisi vaativan tutkinnon keskityttyään syvälliseen opiskeluun kolmen vuoden ajan.

”Unelman saavutus on huikea tunne. Jätin opintojen vuoksi päivätyöni Suomessa ja muutin Lontooseen 20 kuukaudeksi opiskelemaan ja työskentelemään viinien parissa. Näin pystyin maistamaan päivittäin lukemattoman määrän erilaisia viinejä ja verkostoitumaan muiden opiskelijoiden kanssa. Heidän kanssaan sparrasimme toisiamme ja maistoimme sekä analysoimme lähes kaiken, mitä viinimaailmalla on tarjota”, kertoo Master of Wine Heidi Mäkinen ja jatkaa: ”Koe on erittäin laaja ja auttaa ymmärtämään viiniä ja sen merkitystä todella monesta näkökulmasta.”

Viinistä kaikilta kanteilta

Master of Wine -koe sisältää useita osa-alueita. Näitä ovat viinin viljely ja tuotanto tarhoilla; viinin valmistusprosessi viinikellarissa; viinin rakenteen analysointi; viinin logistiikka, pakkaus, jakelu, markkinointi ja tuotemerkkien rakentaminen sekä viinin taloudelliset, terveydelliset ja yhteiskunnalliset vaikutukset.

Heidi Mäkisen lopputyö A critical assessment of Finnish on-trade wine education – satisfaction levels and opportunities for development and improvement käsitteli suomalaisen ravintola-alan viinikoulutuksen tasoa ja tarpeita sekä mahdollisuuksia sen kehitykseen.

MW-tutkintonsa viimeisessä vaiheessa Heidi Mäkinen palasi Suomeen ja aloitti syyskuun alussa Wine Ambassadorina maamme johtaviin huippulaadukkaiden viinien ja oluiden maahantuojiin kuuluvassa Viinitiessä. Uudessa toimessaan hänen päätehtävänään ovat viinikoulutus ja Viinitien edustaman viinisalkun kehittäminen. Mäkinen on aiemmin opiskellut Tampereen yliopistossa teatterin ja draaman tutkimusta, mutta suoritettuaan humanististen tieteiden kandidaatin tutkinnon hän seurasi intohimoaan työskennellä ravintola-alalla ja oppia samalla lisää viinistä.

Tutkinto avaa ovia

Master of Wine -tutkinnon suorittaneita kutsutaan arvioimaan viinikilpailuja ympäri maailmaa, luennoimaan viinikursseilla ja johtamaan maisteluita, viinitiloille analysoimaan viinejä sekä arvioimaan maailman hienoimpia yksityisiä kellareita. MW:t myös konsultoivat julkishallintoa sekä hotelleja, lentoyhtiöitä ja muita instituutioita viinikulttuurista.

”Tutkinto avaa luonnollisesti aivan uudenlaisia ovia, sillä meitä sen suorittaneita on kansainvälisesti edelleen niin vähän. Suomessa on ainutlaatuinen tilanne, sillä meillä on väkilukuun ja viinikulttuurimme ikään suhteutettuna MW:n suorittaneita erittäin paljon, eli neljä. Tässä on erittäin ilahduttavaa myös se, että meistä kolme on naisia”, iloitsee Heidi Mäkinen.

Suomen muut Master of Wine -tutkinnon suorittaneet ovat Essi Avellan, Taina Vilkuna ja Tuomas Meriluoto.

Viinitie Oy on vuonna 2003 perustettu viinejä, pienpanimo-oluita ja muita juomatuotteita sekä viinitarvikkeita maahantuova yritys. Viinitien juomavalikoima keskittyy persoonallisiin viineihin ja mielenkiintoisiin tuottajiin, joilla on tarina kerrottavanaan. Yhtiön liikevaihto on noin 4 miljoonaa euroa, työntekijöitä 11 ja tuotteita portfoliossa 600. Näistä laatuviinejä on 400 ja käsityö- sekä pienpanimo-oluita 200.

Heidi Mäkinen MW, Wine Ambassador, Viinitie Oy
+358 (0)44 360 6570, heidi.makinen@viinitie.fi

Heidi Mäkinen on neljäntenä suomalaisena suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon. Kuva: Heidi Mäkinen
Heidi Mäkisen suorittama Master of Wine (MW) on maailman arvostetuin viinialan titteli. Kuva: Joonas Ojala

Viro on valmis suomalaismatkailijoiden tuloon13.7.2021 12:11:26 EEST | Tiedote

Pandemian laannuttua Viroon odotetaan vieraita ensimmäisenä Suomesta, jossa Viro aloitti ensimmäisen matkailukampanjansa liki kahteen vuoteen. Matkailu Viroon kasvoi vuosikymmenen ajan vuoden 2019 ennätyslukemiin, jolloin yli 2,3 miljoonaa kansainvälistä turistia vieraili maassa yli yön. Suomalaiset matkailijat olivat vielä tammi- ja helmikuussa 2020 rikkomassa aiempia matkailijaennätyksiään. Suosion taustalla oli maan matkailusektorin systemaattinen yhteistyö. Samalla sinnikkäällä yhteistyöllä Viron matkailutoimijat korjaavat pandemian synnyttämää matkailijakatoa. Päämääränä on ollut tehdä lomailusta Virossa turvallista.

Konkarit perustivat uuden ajan hammaslääkäriklinikan5.7.2021 10:46:39 EEST | Tiedote

Helsingin ydinkeskustaan avattu hammaslääkäriklinikka BetterBite tähtää hammasterveyden edelläkävijäksi uusimman terveysteknologian ja asiakaspalvelukonseptinsa avulla. Klinikan ovat perustaneet hammaslääkärit Heikki Pilvinen ja Petteri Louhikoski sekä pitkän uran tietoliikennealalla tehnyt Harri Koponen. BetterBite-hammasklinikan perustajilla on vankka kokemus ja osaaminen hammashoidon, tuotannonohjauksen ja palvelukonseptoinnin alalta.

Pepsi MAX ja Burger Lovers Finland avaavat virtuaalisen hampurilaisravintolan kesäksi 20212.7.2021 09:25:00 EEST | Tiedote

Helsingissä, Tampereella ja Turussa toimivan Pepsi MAX & Burger Lovers -virtuaaliravintolan ruokalistalta löytyy neljä burgeria, jotka valittiin listalle melkein 18 000 jäsenen kokoisen Burger Lovers Finland -yhteisön järjestämästä reseptikilpailusta. Ammattilaiskokit valmistavat intohimoisten burgeriharrastajien ja kotikokkien resepteillä burgereita, joita asiakkaat voivat nauttia kotonaan. Jokaiseen annokseen sisältyy ruokajuomana virkistävä Pepsi MAX®.

Suomalainen Sasta voitti kehopositiivisella innovaatiollaan pohjoismaisen ulkoilualan pääpalkinnon24.6.2021 11:52:34 EEST | Tiedote

Sasta on ensimmäisenä suomalaisena vaatettajana voittanut pääpalkinnon ulkoilubrändejä vertailevassa Scandinavian Outdoor Awards 2022 -kisassa. Perinteikäs erämerkki osallistui kisaan neljättä kertaa ja voitto on Nurmeksen legendalle jo kolmas peräkkäin. Aiemmin Sasta on voittanut arvostetussa kisassa vaatekategorian, mutta nyt pohjoismaisten vaatemerkkien yhteenliittymä Scandinavian Outdoor Group palkitsi suomalaismerkin koko kisan pääpalkinnolla pluskoon ulkoiluvaateinnovaatiostaan. Suomalaismenestys oli kisassa vahva, sillä vastuullisuuskategorian voittajaksi valittiin tällä kertaa Halti Reissu -takki.

Suomalaisten siiderimaku käy yhä kuivemmaksi ja laadukkaammaksi2.6.2021 09:50:00 EEST | Tiedote

Perinteinen käsityö, aidot hedelmät ja vähäinen makeus loistavat alkavan kesän siideriuutuuksissa. Servaali tuo Suomen päivittäistavarakauppojen siiderihyllyihin laadukkaita uutuuksia paitsi Englannin palkituimmalta Henry Westons -siideritalolta ja ranskalaiselta Louis Raisonilta, myös oman, suomalaiseen makuun valmistetun täysin uuden Mighty Hard -siiderin. "Käsityöläissiiderit ovat löytäneet ystävänsä myös Suomessa. Kasvavasta trendistä huomaa, että suomalaisten siiderimaku on pikkuhiljaa siirtymässä pois äkkimakeista ja esanssisista, klassisen siideri-nimikkeen alla myytävistä bulkkijuomista”, kertoo Servaalin tuotepäällikkö Juho Koivula

Story leipoi suomalaiset kesäklassikot hapanjuuripizzaksi28.5.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

Ravintola Storyn koronasulun aikana esittelemä hapanjuuripizza nousi nopeasti pizzanystävien uudeksi suosikiksi. Maullaan ja rakenteellaan mainetta saavuttanut artesaanipizzalista saa nyt jatkoa Suomen kesän klassisista mauista. Kotimaisiin 00-jauhoihin leivottu sesonkipizza täytetään Suomen ensimmäisillä uusilla perunoilla, silakalla, hapankaalilla, hävikkitomaattikastikkeella ja helsinkiläisellä akvaviitilla.

Hampurilaisia ja EM-jalkapalloa 950-paikkaisella burgeriterassilla Helsingin Rautatientorilla27.5.2021 09:56:18 EEST | Tiedote

Burger Lovers -terassi kokoaa Helsingin Rautatientorille 11.-21. kesäkuuta Suomen arvostetuimpia hampurilaisravintoloita ja burgereihin erikoistuneita keittiömestareita. Viikonloppufestivaalista 11 päivän mittaiseksi, yhdeksän alansa huippuravintolan kollektiiviksi kasvaneella burgeriterassilla voi street food -annosten lisäksi nauttia myös jalkapallon EM-kisojen alkusarjan otteluista.