Heikki Laurila Suomen eniten levyttänyt muusikko

Tekijänoikeusjärjestö Gramexin juhlakirja esittelee tiiviisti sekä kotimaisen äänilevyalan, radioalan, livemusiikin että DJ-toiminnan historian.

Kitaristi Heikki Laurila on Suomen eniten levyttänyt muusikko kautta historian. Hänellä on yhteensä 7032 levytettyä uraa. Kakkosena on Tuomo ”Nappi” Ikonen (5862 uraa) ja kolmantena Heikki ”Häkä” Virtanen (5199 uraa).

Tilasto Suomen historian sadasta eniten levyttäneestä muusikosta sisältyy Tekijänoikeusjärjestö Gramexin 50-vuotisjuhlakirjaan, joka julkaistiin Pori Jazz -festivaaleilla.

Kirjan "50 vuotta yhtä soittoa" on toimittanut Heimo Hatakka. Hänen lisäkseen kirjoittajina ovat Mikko Mattlar, Jari Muikku ja Pentti Kemppainen.

"Sukupolvien ilot ja surut"

”Musiikki soi jokaisen sukupolven ilot, surut ja kaipaukset, mutta musiikin muodot ja formaatit vaihtelevat", Hatakka sanoo.

"Koska Gramex on olemassa musiikkia varten, juhlakirjamme ei ole perinteinen järjestöhistoriikki, vaan kertoo laajemmin kotimaisen musiikkialan eri sektoreista", sanoo Gramexin toimitusjohtaja Ilmo Laevuo.

"Halusimme tehdä kirjan, joka esittelee tiiviisti sekä suomalaisen äänilevyalan, radiotoiminnan, elävän musiikin että diskon historian", sanoo Gramexin viestintäjohtaja Lauri Kaira.

Lista työn sankareista

Kirjassa myös listataan vuoden eniten radiosoittoa saaneet kappaleet viimeiseltä 20 vuodelta ja eniten levyttäneet muusikot kautta historian.

Ahkerimpien studiomuusikoiden kärkisijaa pitää kitaristi Heikki Laurila, joka soittaa peräti 7302 biisillä. Toisena on Nappi Ikonen, kolmantena Heikki Virtanen, neljäntenä Anssi Nykänen ja viidentenä Ilpo Kallio.

”Anssi Nykänen nousee vauhdilla kohti kirkkainta kärkeä, sillä hän levyttää edelleen aktiivisesti. Mielenkiintoista nähdä, mihin Anssi vielä yltääkään”, Hatakka sanoo.

Kirjaa tehdessä Hatakan mieleen pulpahteli myös oman elämän ääniraita. ”Muistan omakohtaisesti suurimman osan kirjan kertomista murroksista, kuten vaikkapa sen, miten isä kasettimankan osti ja nuori seitsemänvuotias kotiäänittäjä ryhtyi hommiin. Ilman musiikkia en olisi se ihminen, joka olen.”

Muusikkoja ja äänitetuottajia edustava Tekijänoikeusjärjestö Gramex perustettiin vuonna 1967.

TILASTO

10 eniten levyttänyttä muusikkoa

1. Heikki Laurila 7302
2. Tuomo ”Nappi” Ikonen 5862