Heikki Laurila Suomen eniten levyttänyt muusikko

Tekijänoikeusjärjestö Gramexin juhlakirja esittelee tiiviisti sekä kotimaisen äänilevyalan, radioalan, livemusiikin että DJ-toiminnan historian.

Kitaristi Heikki Laurila on Suomen eniten levyttänyt muusikko kautta historian. Hänellä on yhteensä 7032 levytettyä uraa. Kakkosena on Tuomo ”Nappi” Ikonen (5862 uraa) ja kolmantena Heikki ”Häkä” Virtanen (5199 uraa).

Tilasto Suomen historian sadasta eniten levyttäneestä muusikosta sisältyy Tekijänoikeusjärjestö Gramexin 50-vuotisjuhlakirjaan, joka julkaistiin Pori Jazz -festivaaleilla.

Kirjan "50 vuotta yhtä soittoa" on toimittanut Heimo Hatakka. Hänen lisäkseen kirjoittajina ovat Mikko Mattlar, Jari Muikku ja Pentti Kemppainen.

"Sukupolvien ilot ja surut"

”Musiikki soi jokaisen sukupolven ilot, surut ja kaipaukset, mutta musiikin muodot ja formaatit vaihtelevat", Hatakka sanoo.

"Koska Gramex on olemassa musiikkia varten, juhlakirjamme ei ole perinteinen järjestöhistoriikki, vaan kertoo laajemmin kotimaisen musiikkialan eri sektoreista", sanoo Gramexin toimitusjohtaja Ilmo Laevuo.

"Halusimme tehdä kirjan, joka esittelee tiiviisti sekä suomalaisen äänilevyalan, radiotoiminnan, elävän musiikin että diskon historian", sanoo Gramexin viestintäjohtaja Lauri Kaira.

Lista työn sankareista

Kirjassa myös listataan vuoden eniten radiosoittoa saaneet kappaleet viimeiseltä 20 vuodelta ja eniten levyttäneet muusikot kautta historian.

Ahkerimpien studiomuusikoiden kärkisijaa pitää kitaristi Heikki Laurila, joka soittaa peräti 7302 biisillä. Toisena on Nappi Ikonen, kolmantena Heikki Virtanen, neljäntenä Anssi Nykänen ja viidentenä Ilpo Kallio.

”Anssi Nykänen nousee vauhdilla kohti kirkkainta kärkeä, sillä hän levyttää edelleen aktiivisesti. Mielenkiintoista nähdä, mihin Anssi vielä yltääkään”, Hatakka sanoo.

Kirjaa tehdessä Hatakan mieleen pulpahteli myös oman elämän ääniraita. ”Muistan omakohtaisesti suurimman osan kirjan kertomista murroksista, kuten vaikkapa sen, miten isä kasettimankan osti ja nuori seitsemänvuotias kotiäänittäjä ryhtyi hommiin. Ilman musiikkia en olisi se ihminen, joka olen.”

Muusikkoja ja äänitetuottajia edustava Tekijänoikeusjärjestö Gramex perustettiin vuonna 1967.

TILASTO

10 eniten levyttänyttä muusikkoa

1. Heikki Laurila 7302
2. Tuomo ”Nappi” Ikonen 5862
3. Heikki ”Häkä” Virtanen 5199
4. Anssi Nykänen 5195
5. Ilpo Kallio 4734
6. Taisto Wesslin 4420
7. Juha Björninen 4305
8. Martti Metsäketo 4096
9. Pentti Lasanen 3768
10. Harri Rantanen 3671

Linkki kirjaan sähköisessä muodossa alempana

Tilastosivut: Studiotyön sankarit ss. 230-232 ja Soitetuimmat kotimaiset ja ulkomaiset kappaleet yksityisissä radioissa 1995-2016  s. 234

Muusikkojen ja musiikkituottajien tekijänoikeusjärjestö.Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita ja äänitetuottajia. Gramexilla on yli 47 000 taiteilija- ja yli 15 000 tuottaja-asiakkuutta sekä noin 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramexilta saa lupia äänitemusiikin ja musiikki-videoiden käyttöön. Koska musiikki tekee hyvää, Gramex tahtoo tehdä musiikin käytön helpoksi.

Gramexin viestintäjohtaja Lauri Kairasta Suomen elokuvasäätiön hallituksen puheenjohtaja4.1.2017 15:59Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen on nimennyt Gramexin viestintäjohtaja, OTK Lauri Kairan Suomen elokuvasäätiön hallituksen puheenjohtajaksi.  Kaira seuraa tehtävässä kuusivuotisen kautensa päättänyttä Georg Dolivoa. Kaira on tekijänoikeusjärjestö Gramex ry:n viestintäjohtaja ja koulutukseltaan lakimies. Lisäksi hän on yhteistyöprojektin perustamisesta lähtien vastannut Luovan työn tekijät ja yrittäjät Lyhty -projektin edunvalvonnasta. Elokuvasäätiön hallituksen tehtävänä on mm. päättää säätiön strategiasta ja toimintaperiaatteista sekä valvoa säätiön hallintoa. Opetus- ja kulttuuriministeriö nimittää säätiön hallituksen jäsenet kolme kalenterivuotta kestäväksi kaudeksi. Jäsenet voidaan nimetä korkeintaan kahdeksi perättäiseksi toimikaudeksi. Kaira nimettiin säätiön hallituksen jäseneksi vuosi sitten.

Stefan Kajanus GT Musiikkiluvat Oy:n toimitusjohtajaksi25.4.2016 09:00Tiedote

GT Musiikkiluvat Oy Stefan Kajanus GT Musiikkiluvat Oy:n toimitusjohtajaksi KTM Stefan Kajanus on nimitetty Gramexin ja Teoston yhteisyrityksen GT Musiikkiluvat Oy:n toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässä 16.5. Stefan Kajanus (44) on toiminut viimeiset 14 vuotta media- ja kustannusaloilla johtotehtävissä. Hän on toiminut mm. Monster.fi:n toimitusjohtajana, Kauppalehden mediamyynnin johtajana, Etuovi.com:n myyntijohtajana sekä Schildts & Söderströmsin varatoimitusjohtajana ja myyntijohtajana. Hänellä on pitkä kokemus liiketoiminnan kehittämisestä ja johtamisesta eri ympäristöissä. - Gramexin ja Teoston yhteisen musiikkilupakaupan rakentaminen etenee suunnitellusti ja kasvavalla intensiteetillä. On hienoa, että saimme Stefanin kaltaisen kokeneen johtajan vetämään yhteisyritystä ja luomaan puitteita sen tulevaisuuden menestykselle,sanoo GT Musiikkiluvat Oy:n  hallituksen puheenjohtaja Kim Kuusi. - GT Musiikkiluvat liiketoiminnan johtaminen ja kehittäminen on minulle upea haaste, joss