Heikki Willamon ja Kikka Niittysen pakahduttavan kauniit ja hiljaisen arvoitukselliset valokuvat kirjana

Valokuvataiteilijat Heikki Willamo ja Kikka Niittynen ovat asuneet satavuotiaassa entisessä kansakoulussa Karjalohjalla lähes 30 vuotta. "Valon ja varjon talo" -kirja kertoo talon ja sen pihapiirin elämästä kahden valokuvaajan silmin.

Historiallisen talon nostalginen henki ja vanhojen ikkunalasien synnyttämät valon ja varjon leikit ovat inspiroineet teoksen pakahduttavan kauniita ja hiljaisen arvoituksellisia valokuvia, joista osa on toteutettu perinteisellä camera obscura -menetelmällä. Myös talon elämään tärkeänä osana kuuluneet lukuisat kotieläimet sekä luonnonmukaisesti hoidetussa pihassa asuvat ja vierailevat villieläimet esiintyvät kuvissa persoonallisina yksilöinä.

Heikki Willamo on palkittu luonto- ja taidevalokuvaaja, joka on julkaissut lukuisia valokuvateoksia. Hänen edellinen kirjansa Metsä minussa (Parvs, 2020) oli retrospektiivinen katsaus Willamon 40-vuotiseen uraan, ja se henki Willamon huolta metsien ahdingosta ja monimuotoisuuden katoamisesta.

Kikka Niittynen on Muurlan opiston valokuvauslinjan vastaava opettaja. Niittynen on toiminut vapaana valokuvaajana vuodesta 1995 alkaen, ja hänen teoksiaan on ollut esillä yksityis- ja yhteisnäyttelyissä.

Valon ja varjon talo
240 x 240 mm, sidottu
Kirjoittajat: Heikki Willamo, Kikka Niittynen
kieli: suomi
Parvs, 2022
Ilmestyy 30.9.2022

Heikki Willamo ja Kikka Niittynen esiintyvät Turun kirjamessuilla sunnuntaina 2.10. klo 16.15 (Auditorio).

Taiteilijoiden haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet medialle: hanna.karppanen@parvs.fi

Kikka Niittynen & Heikki Willamo: Valon ja varjon talo, Parvs 2022
Heikki Willamo: Niittywilla kuutamolla 2022
Heikki Willamo: Varpuspöllö 2021
Kikka Niittynen: Camera obscura, Manu 2019
Heikki Willamo: Mittarin toukka 2012
Heikki Willamo: Kottarainen 2020
Heikki Willamo: Kottarainen 2020
Heikki Willamo: Onni ja oravat 2021
Kikka Niittynen: Camera obscura 2019
Heikki Willamo: Mäntykiitäjä 2018
Heikki Willamo: Rupikonna 2019
Heikki Willamo: Mäyrä 2022
Kikka Niittynen: Camera obscura, Ruusu 2019
Heikki Willamo: Oskari 2022
Heikki Willamo: Kovakuoriainen 2021
Heikki Willamo: Havukantojäärä 1996

Metallin makua ja vaaran tunnetta – myyttisen nykyveistäjän, Markus Copperin elämä ja teot kirjana2.11.2022 13:00:21 EET | Tiedote

Kulttimaineen saavuttanut Markus Copper (1968–2019) oli yksi aikamme merkittävimmistä suomalaisista ja pohjoismaisista kuvanveistäjistä. Hänen veistostensa aiheet viittaavat lähihistorian traumaattisiin tapahtumiin, kuten matkustaja-alus Estonian uppoamiseen. Copper tunnetaan erityisesti suurista, tilaa hallitsevista teoksista, jotka hyödyntävät ääntä, mekaanista liikettä ja valoa.

"Überhund – Taiteen kiehtovat koirat" -kirja on riemukkaan syvällinen esitys ihmisen parhaan ystävän eri rooleista taiteessa15.9.2022 08:00:00 EEST | Tiedote