Heimon Kala Oy uudistuu, uudeksi toimitusjohtajaksi Mikko Laavainen

Suomen johtaviin kalataloihin kuuluva Heimon Kala Oy:n on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajakseen Mikko Laavaisen, KTM. Hän siirtyi perinteikkääseen kalankasvatus- ja jalostusyhtiöön toimittuaan aiemmin Leipurin Oyj:n toimitusjohtajana. Laavainen on luotsannut uudistumisia ja elintarvikkeiden kaupallistamista myös Raisio Oyj:n Benecol-liiketoiminnan johtajana sekä Danonen, Iittalan ja Unileverin palveluksessa. Heimon Kalan ruorissa Laavaisen tavoitteena on nostaa kuluttajien lautasille entistä enemmän ympäristöystävällistä kotimaista kalaa.

Mikko Laavainen siirtyi perinteikkään kalankasvatus- ja jalostusyhtiön Heimon Kalan ruoriin toimittuaan aiemmin Leipurin Oyj:n toimitusjohtajana.

"Kala on terveellinen, luonnollinen, ilmastoystävällinen ja herkullinen proteiinin lähde. Kalalle pitää kuitenkin tapahtua samanlainen innovaatioiden vallankumous, kuin mitä muissa ruokaympyrän suurissa kategorioissa on viime vuosina nähty. Itämeren ympäristöystävällisimmäksi kalataloksi tähtäävällä Heimon Kalalla on vahva visio ja tavoite toimia noiden innovaatioiden veturina. Onkin hienoa päästä mukaan johtamaan tätä kehitystä ja nostamaan kotimainen kala siihen asemaan, mikä sille kuuluu”, kertoo toimitusjohtaja Mikko Laavainen ja lisää: ”Heimon Kalan kasvattamalla kirjolohella on myös valtava kansainvälinen potentiaali ja sitä viedään nyt jo esimerkiksi Japaniin sushikalaksi”.

Kalankasvatuksen ilmastoystävälliset ratkaisut

PRFoods-konserniin kuuluvalla Heimon Kalalla on omat kalantuotantolaitokset Kokkolassa ja Rengossa sekä kirjolohen kasvatusta Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. Konserniin kuuluvat myös Britannian arvostetuin kalatalo, kuninkaallinen hovitoimittaja John Ross Jr. ja Coln Valleyn lohisavustamo Skotlannissa.

”Tavoitteemme on olla Itämeren ympäristöystävällisin kalankasvattaja ja olemme kumppaniemme kanssa luomassa uutta standardia ympäristön ravinnekuorman vähentämiseksi. Kalan kasvatuksen lisäksi myös sen jalostus ja pöytiin saattaminen tarvitsee uusia, paitsi kestäviä, myös kiinnostavia innovaatioita. Mikko Laavainen on erinomainen lisä tiimiimme ja johtamaan suomalainen kala nousuun myös maailmalla”, kertoo Heimon Kalan hallituksen puheenjohtaja Indek Kasela ja lisää, että yhtiöllä on yli 35 maata kattava kansainvälinen myyntiverkosto Suomessa valmistamiensa kalatuotteiden vientiin.

Heimon Kala Oy on perustettu Hämeenlinnassa vuonna 1980 kalakaupaksi ja sittemmin yhtiö on laajentunut Suomen suurimpiin kuuluvaksi kirjolohenkasvattajaksi ja kalatukkuriksi. Lohi ja äyriäistuotteissaan Heimon Kalan tavoitteena on siirtyä käyttämään ainoastaan ASC ja MSC -sertifioituja kalakantoja ja olla päästöneutraali viimeistään vuonna 2022. Heimon kalan tuotantolaitoksilla on korkeamman tason FSSC ja BRC - elintarviketurvallisuussertifikaatit. Yhtiön liikevaihto edellisenä tilikautena oli 47,2 miljoonaa euroa.

Heimon Kalan emoyhtiöllä, NASDAQ Baltic -pörssilistatulla PRFoods-konsernilla on merkittävä suomalainen omistajapohja. Yhtiö on erikoistunut kalankasvatukseen ja jalostukseen. Konsernin liikevaihto edellisenä tilikautena oli 78,3 miljoonaa euroa.

Indrek Kasela, Heimon Kala Oy, hallituksen puheenjohtaja
Indrek.kasela@prfoods.ee, +372 506 4642

Mikko Laavainen, Heimon Kala Oy, toimitusjohtaja
mikko.laavainen@heimonkala.fi, +358 40 576 8348

Suomalaisten siiderimaku käy yhä kuivemmaksi ja laadukkaammaksi2.6.2021 09:50:00 EEST | Tiedote

Perinteinen käsityö, aidot hedelmät ja vähäinen makeus loistavat alkavan kesän siideriuutuuksissa. Servaali tuo Suomen päivittäistavarakauppojen siiderihyllyihin laadukkaita uutuuksia paitsi Englannin palkituimmalta Henry Westons -siideritalolta ja ranskalaiselta Louis Raisonilta, myös oman, suomalaiseen makuun valmistetun täysin uuden Mighty Hard -siiderin. "Käsityöläissiiderit ovat löytäneet ystävänsä myös Suomessa. Kasvavasta trendistä huomaa, että suomalaisten siiderimaku on pikkuhiljaa siirtymässä pois äkkimakeista ja esanssisista, klassisen siideri-nimikkeen alla myytävistä bulkkijuomista”, kertoo Servaalin tuotepäällikkö Juho Koivula

Story leipoi suomalaiset kesäklassikot hapanjuuripizzaksi28.5.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

Ravintola Storyn koronasulun aikana esittelemä hapanjuuripizza nousi nopeasti pizzanystävien uudeksi suosikiksi. Maullaan ja rakenteellaan mainetta saavuttanut artesaanipizzalista saa nyt jatkoa Suomen kesän klassisista mauista. Kotimaisiin 00-jauhoihin leivottu sesonkipizza täytetään Suomen ensimmäisillä uusilla perunoilla, silakalla, hapankaalilla, hävikkitomaattikastikkeella ja helsinkiläisellä akvaviitilla.

Hampurilaisia ja EM-jalkapalloa 950-paikkaisella burgeriterassilla Helsingin Rautatientorilla27.5.2021 09:56:18 EEST | Tiedote

Burger Lovers -terassi kokoaa Helsingin Rautatientorille 11.-21. kesäkuuta Suomen arvostetuimpia hampurilaisravintoloita ja burgereihin erikoistuneita keittiömestareita. Viikonloppufestivaalista 11 päivän mittaiseksi, yhdeksän alansa huippuravintolan kollektiiviksi kasvaneella burgeriterassilla voi street food -annosten lisäksi nauttia myös jalkapallon EM-kisojen alkusarjan otteluista.

Ensimmäinen helikopteriyhteys Helsingistä Hankoon ja Maarianhaminaan27.5.2021 09:04:23 EEST | Tiedote

Uusi suomalainen helikopteripalvelu Helsinki Citycopter tuo kesäsesongiksi liike- ja tilauslentojensa rinnalle aikataulutetut lennot Hankoon ja Maarianhaminaan. Helikopterilennot parantavat Suomen suosituimpiin kuuluvan kesäkaupungin Hangon tavoitettavuutta ja on myös ainoa mahdollisuus lentää aurinkoiselle Ahvenanmaalle Maarianhaminan lentokentän kiitorataremontin aikana. Kesäviikonloppuisin operoitavat lennot Helsingistä Hankoon kestävät noin puoli tuntia ja Maarianhaminaan puolitoista tuntia.

Suomalainen sähköskuuttiyhtiö konseptoi mikroliikkuvuuden palveluksi17.5.2021 10:52:37 EEST | Tiedote

Suomalainen Augment Bike Oy on konseptoinut sähköisen mikroliikkuvuuden nopeasti kansainvälistyväksi palvelutuotteeksi. Augment.eco tarjoaa huolettoman ja laadukkaan henkilökohtaisen sähköisen potkulaudan alan ensimmäisenä toimijana saumattomalla huoltopalvelumallilla. Vuonna 2020 aloittanut Augment.eco on Suomen lisäksi toiminnassa jo Ruotsissa, Tanskassa, Itävallassa ja Ranskassa. Seinäjoella ja Itävallan Stuhlfeldenissä huolto- ja logistiikkakeskuksia ylläpitävä Augment.eco -palvelu lanseerataan kesällä Italiassa.

Vaasan StreetFood SOFT BUN on pehmeästi paras burgerisämpylä22.4.2021 10:51:06 EEST | Tiedote

Tulevan kesän merkittävin Street Food -uutuus laajassa vähittäiskauppajakelussa on Vaasan SOFT BUN. Se on ainutlaatuisen pehmeä ja kuohkea potato bun -hampurilaissämpylä, joka nostaa burgerin täytteiden maut ansaitsemaansa asemaan. Aidon amerikkalaisen perunasämpyläreseptin mukaan leivottu suomalainen sämpyläuutuus muuttuu paahdettaessa superpehmeäksi ja ilmavaksi tarjoten hampurilaiselle kestävän ja imukykyisen, käsissä helposti pideltävän rungon.