Heinäkuun myyntitiedote: myynti nousi 14,7 prosenttia
Alkon litramyynti kasvoi heinäkuussa edellisvuoteen verrattuna 14,7 prosenttia.
Roseeviinien kysyntä lisääntyi prosentuaalisesti eniten ja niitä myytiin heinäkuussa 25,6 prosenttia edellisvuotta enemmän. Kuohuviinien myynti kasvoi 20,3 prosenttia, punaviinien 18,4 prosenttia ja valkoviinien 16,7 prosenttia. Tuoteryhmistä muiden väkevien juomien (kuten konjakit, viskit ja liköörit) myynti kasvoi 18,4 prosenttia. Tarkemmat tuoteryhmäkohtaiset erittelyt löytyvät myyntitilastoista, klikkaa linkkiä.
Alkon myynti on kasvanut korona-aikana ravintoloiden ollessa suljettuna ja rajat ylittävän liikenteen ollessa pysäytettynä. Hallitus on kesä-heinäkuussa purkanut ravintoloiden ja matkustamisen rajoituksia ja tämän arvioidaan vaikuttavan Alkon litramyyntiin tulevina kuukausina. Muutoksen suuruutta on vielä haastava arvioida.
Alkoholittomat juomat kiinnostivat kesäkuukausina
Vastuullisuus on yhä merkittävämpi ostokriteeri Alkon asiakkaille. Kuluttajat haluavat vaalia omaa terveyttään ja hyvinvointiaan yhä kokonaisvaltaisemmin. Alkoholinkäytön kohtuullisuus ja alkoholin vaikutukset pohdituttavat, kun tietoisuus alkoholinkäytön haitallisista terveysvaikutuksista kasvaa. Heinäkuussa alkoholittomien tuotteiden myynti kasvoi 17,2 prosenttia, kesäkuussa 13,8 prosenttia.
”Meillä on valikoimassa noin 180 alkoholitonta tuotetta, kun vielä vuonna 2015 tuotteita oli 84. Alkoholittomat ovat tärkeä osa myös meidän laadukasta valikoimaamme. Asiakkaat ovat kiinnostuneita erityisesti alkoholittomista viineistä ja oluista. Viineissä alkoholiton suosikki on kuohuviini. Oluissa kirjo on kasvanut entisestään ja meiltä löytyykin tuotteita keveistä vehnäoluista aina tummiin stouteihin asti", kertoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.
Alkoholittomien tuotteiden valmistusmenetelmät ovat Pennasen mukaan kehittyneet ja tuotteiden laatu on parantunut, joka osaltaan vaikuttaa lisääntyneeseen kysyntään.
Turvavälillä on edelleen väliä
Alkosta toivotaan, että asiakkaat noudattaisivat edelleen ohjeita koronaan liittyen myymälöissä asioidessaan.
”Haluamme edelleen taata mahdollisimman turvallisen asioinnin niin henkilöstölle kuin asiakkaille. Turvallisuustoimenpiteet ja tehostettu hygienia jatkuvat myymälöissämme toistaiseksi. Pidetään turvaväli, pestään käsiä ja suositaan korttimaksamista. Meidän kaikkien hyväksi”, Pennanen toivoo.
Alkon puolivuosikatsaus tammi-kesäkuun 2020 osalta julkaistaan elokuun lopulla.
Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kuukausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole suoraan verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.
Yhteyshenkilöt
viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 9 500 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 362 myymälää, 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alko antaa nuorille äänen: Etiketistä Zetiketin erikoisnumero17.11.2025 07:25:34 EET | Tiedote
Marraskuussa Alkon myymälöissä ei jaossa olekaan Etiketti-lehti, vaan Zetiketti. Lehden tekijäjoukossa oli Etiketin 60-vuotisen taipaleen kunniaksi mukana joukko Z-sukupolven edustajia. Elämisen tahdin hidastaminen, yksinäisyys ja ruoan hinta nousivat nuorten puheissa esiin.
Varkauden Alko muuttaa uusiin tiloihin6.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Varkauden Alko muuttaa Prisman yhteyteen. Myymälä on suljettuna 24.–25. marraskuuta ja avautuu uudessa sijainnissa 26. marraskuuta.
Asiakkuusindeksi 2025 -tutkimus: Alkon asiakaskokemus sijoittui toiselle sijalle30.10.2025 14:10:52 EET | Tiedote
Alkon asiakaskokemus sijoittui toiselle sijalle 30.10. julkistetussa Asiakkuusindeksi 2025 -tutkimuksessa.
Kuhmoisten Alkolle uusi ilme30.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Kuhmoisten Alko remontoidaan uuteen ilmeeseen. Myymälä on suljettuna 17.11.–4.12. ja avautuu uudistettuna 5.12. Myymälässä valmistaudutaan joulusesonkiin: glögit ja jouluoluet ovat saapuneet hyllyille.
Alkon syyskuun myyntitiedote – panimotuotteiden myynnissä kasvua reilut 24 prosenttia8.10.2025 07:33:00 EEST | Tiedote
Syyskuun litramyynti laski 2,2 prosenttia verrattuna viime vuoden syyskuuhun. Glögien ja alkoholittomien suosio pitää pintansa. Pinot noir ja erikoiserien Beaujolais’n kyläviinit maistuvat syksyn sienisadon kanssa. Viinimatka Ranskan Provenceen alkaen 12 euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme