Heinäluoma: Postilain turvallisuusvaikutukset arvioitava

Eduskunnan tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja vaatii postilain turvallisuusnäkökohtien huolellista selvittämistä.

Eduskunnan tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja Eero Heinäluoma on huolissaan postilain muutosten turvallisuusvaikutuksista. Heinäluoma vaatiikin turvallisuusnäkökohtien avaamista ja huolellista selvittämistä ennen päätöksentekoa. Eduskunnan tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja esittää, että ennen ratkaisuja turvallisuusnäkökohdista annetaan selvitys eduskunnan asianmukaisille valiokunnille. Asia on kiinnostava paitsi liikenne ja viestintävaliokunnan myös puolustusvaliokunnan, hallintovaliokunnan ja tarkastusvaliokunnan kannalta.

Liikenne- ja viestintäministeriö on esittämässä lakia, joka velvoittaisi Postin luovuttamaan postipalveluihin liittyvät liikesalaiset tiedot käytännössä kenelle tahansa. Olennaisia tietoja olisivat ”tiedot jakelureiteistä, postilokeroiden, postilaatikoiden ja rakennusten sijainnista, pihateistä sekä tiedot postinumeroalueiden rajoista ja tiedot siitä, mitkä rakennukset, taloudet ja posti- laatikot kuuluvat tiettyyn postinumeroon”. Luovutettavia tietoja olisivat myös mm. tiedot lastaus- ja purkupaikoista sekä aikataulut ja kellonajat.

Postin hallussa olevat tiedot ovat kiistatta hyödyllisiä niin järjestäytyneelle rikollisuudelle kuin ulkovalloillekin. Asiassa tarvitaan viileää arviointia.

Maakaupoissa täydellistä avaamista on myöhemmin kaduttu. Parhaillaan on käynnissä isoja poliisioperaatiota Turun saaristossa, jossa mitä ilmeisemmin yritetään paikata täydellisen avoimuuden seurauksia. Postilain kohdalla on tarve tehdä huolellinen kokonaisarvio kaikista muutoksiin liittyvistä näkökohdista ennen hätäisiä päätöksiä. Jos näin ei tehdä, joutuu kysymään, onko maakauppojen vapauttamisesta vieläkään opittu mitään.

Eero Heinäluoma

SDP julkaisi eurovaaliohjelmansa: Vakautta, uutta kasvua ja reilua työelämää koko Eurooppaan6.5.2019 09:19:25 EESTTiedote

SDP julkaisi vaaliohjelmansa toukokuun europarlamenttivaaleihin. SDP:n eurovaaliohjelma on rakennettu taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kehityksen periaatteille. Ensi parlamenttikaudella on vahvistettava sosiaalista Eurooppaa, tehtävä vastuullista ilmastopolitiikkaa, säädettävä kovemmat sanktiot verovälttelylle ja tehtävä EU-investointeja osaamiseen ja teknologiaan.

Antton Rönnholm: EU:ssa voitava päättää haitallisen verokilpailun ja aggressiivisen verosuunnittelun torjunnasta määräenemmistöillä1.5.2019 12:03:00 EESTTiedote

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm piti vappupuheensa Tuusulassa ja Järvenpäässä. Hän käsitteli puheessaan talous- ja työllisyyspolitiikkaa ja totuudenjälkeisen ajan ongelmia. Globaali aggressiivinen verosuunnittelu ja veronkierto ovat valtavia ongelmia. Tutkimusten mukaan juuri Suomi ja muut EU-maat ovat siinä suurimpia häviäjiä. Parhaimpien arvioiden mukaan monikansallisten yritysten aggressiivisesta verosuunnittelusta aiheutuvat veromenetykset EU-maille ovat yli 100 miljardia euroa vuodessa. Suomen veromenetykset aggressiivisesta verosuunnittelusta ja kansainvälisestä sijoitustoiminnasta lasketaan vähintään sadoissa miljoonissa euroissa vuositasolla. - Suomen ja muiden EU-maiden veropohjan rapautumisen on loputtava. Keskiluokka ei voi enää maksaa verovälttelyn kustannuksia. Tarvitsemme tiukempia toimia esimerkiksi korkojärjestelyihin puuttumiseksi ja julkista maakohtaista veroraportointia. EU:ssa erityinen ongelma ovat verokeitaat. On Suomen etu, että EU:ssa päätettäisiin haitalli

Eero Heinäluoma kehottaa konstailemattomaan hallitusratkaisuun1.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Entinen eduskunnan puhemies, eurovaaliehdokas Eero Heinäluoma kehottaa puolueita nopeaan ja konstailemattomaan hallitusratkaisuun. Kansalaiset odottavat, että vaalien viesti muutoksesta ymmärretään kaikissa puolueissa ja hallitus kootaan nopeasti muutoksen viestin ympärille, sanoi Heinäluoma puhuessaan Porin ja Kankaanpään vappujuhlissa. Erilainen konstailu ja ylimääräiset piruetit eivät nyt ole tarpeen, sanoi Heinäluoma. Vaalitulos oli historiallinen. Puolet hallituspuolueiden kannatuksesta hävisi eduskuntavaaleissa. Sipilän hallituksen alkaessa hallituksen takana oli 57 prosenttia äänestäjistä. Neljä vuotta myöhemmin hallituspuolueet saivat vaivaiset 32 prosenttia äänistä. Tuon selvempää muutosviestiä ja ohjetta uuden hallituksen kokoamiselle ei vaaleissa voi antaa. Kansalaiset kaipaavat nyt uudenlaista yhteistyön ja yhteisymmärryksen henkeä. Poliitikkojen pitää pystyä nyt kuuntelemaan paitsi kansalaisia myös toisiaan. Työmarkkinoille tarvitaan sinnekin aitoa ja tasapuolista yhteisty