Heinäluoma starttasi eurovaaleihin vauhdilla

Eero Heinäluoma kiteytti vaalikiertueellaan EU:n olemassa olon perustelun kolmeen sanaan – yhdessä olemme vahvempia.

SDP:n eurovaaliehdokas Eero Heinäluoman vaalibussi kiertää kolmen viikon aikana ympäri Suomea kymmenissä tilaisuuksissa. Maanantaina 6.5. vaalibussi tukijoukkoineen vieraili Lahdessa, Heinolassa, Äänekoskella ja Jyväskylässä.

Jyväskylässä Heinäluoma osallistui MTK:n, metsäyhdistysten ja yrittäjäjärjestöjen EU-paneeliin. Tilaisuudessa Heinäluoma esitti linjauksen Yhdessä olemme vahvempia. Filosofia sopii myös paneelin järjestäjien, MTK:n ja Suomen Yrittäjien, perusteluksi.

- EU onkin meille työkalu Suomen vaikuttamisessa paremman maailman rakentamiseksi, sanoi Heinäluoma.

Jyväskylässä puhuttiin paljon kestävästä metsienkäytöstä ja suunnitteilla olevista investoinneista.

– Suomen hallituksen, ja vielä vähemmän EU:n, ei tule päättää, mitä metsäinvestointeja Suomeen tehdään tai mitä ei. Sen pystyvät yritykset arvioimaan, mistä ja mihin hintaan raaka-aine tehtaisiin tulee, linjasi Heinäluoma paneelin metsä-osiossa.

Heinäluoma teki tehdasvierailun metsäteollisuuden korkean jalostusasteen vientiyritykseen Päijät-Hämeessä. Hän piti tärkeänä, että metsäteollisuudessa kehitys kohti uusia, pitkäaikaisia korkean jalostusasteen tuotteita jatkuu.

- Näin toimien saamme korkeamman hinnan tuotteistamme ja huolehdimme myös metsänieluista.

Brexit puhutti monissa paikoissa.

– Niille, jotka haahuilevat rajojen sulkemisen sameissa vesissä, viestini on selvä. Pitää muistaa, että jos rajoille pannaan stoppi, se stoppi tulee molempiin suuntiin. Sinne pysähtyy meidän vientituotteitammekin myös kaikkiin EU:n 27 muuhun jäsenmaahan. Se tosiasia kylmää selässä asti. Brexitin jäljet eivät imartele, emme kai halua ajaa vientiteollisuutta ulos maastamme brittien mallilla, kysyi Heinäluoma.

Bussikiertueen toisena päivänä Heinäluoma kiertää ja puhuu Pieksämäellä, Varkaudessa, Savonlinnassa, Kiteellä ja Joensuussa.

Yhteydenotot kampanjan lehdistövastaavan Merja Leskisen kautta:

SDP:n poliittisen valmistelun päälliköksi Joona Räsänen ja EU-puheenjohtajuutta vahvistamaan eurooppaministerin esikuntaan Antton Rönnholm ja Emilia Tervonen27.6.2019 17:14:17 EESTTiedote

SDP:n poliittista ohjelmaa ja valmistelutyötä vetämään on valittu Joona Räsänen, 32. Räsänen toimi SDP:n kansanedustajana 2015-2019 ja aiemmin Sosialidemokraattisen nuorisoliiton puheenjohtajana. Hän on myös Lohjan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja. Koulutukseltaan Räsänen on tradenomi. SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm, 38, toimii Suomen EU-puheenjohtajuuskauden ajan, eli vuoden 2019 loppuun eurooppaministeri Tytti Tuppuraisen erityisavustajana. Rönnholm jatkaa luottamustehtävässään SDP:n puoluehallituksen jäsenenä normaalisti. Hän on työskennellyt yhteensä kuusi vuotta Brysselissä, mm. tutkijana ja suorittanut Belgiassa Eurooppa-tutkinnon. Eurooppaministeri Tuppuraisen viestinnästä vastaavaksi erityisavustajaksi on valittu Emilia Tervonen, 35. Hän on työskennellyt vuodesta 2013 Sosialidemokraattisessa eduskuntaryhmässä viestintätehtävissä, viimeiset puoli vuotta vt. viestintäpäällikkönä. Tervonen on koulutukseltaan filosofian maisteri.