Heinäluoma starttasi eurovaaleihin vauhdilla

Eero Heinäluoma kiteytti vaalikiertueellaan EU:n olemassa olon perustelun kolmeen sanaan – yhdessä olemme vahvempia.

SDP:n eurovaaliehdokas Eero Heinäluoman vaalibussi kiertää kolmen viikon aikana ympäri Suomea kymmenissä tilaisuuksissa. Maanantaina 6.5. vaalibussi tukijoukkoineen vieraili Lahdessa, Heinolassa, Äänekoskella ja Jyväskylässä.

Jyväskylässä Heinäluoma osallistui MTK:n, metsäyhdistysten ja yrittäjäjärjestöjen EU-paneeliin. Tilaisuudessa Heinäluoma esitti linjauksen Yhdessä olemme vahvempia. Filosofia sopii myös paneelin järjestäjien, MTK:n ja Suomen Yrittäjien, perusteluksi.

- EU onkin meille työkalu Suomen vaikuttamisessa paremman maailman rakentamiseksi, sanoi Heinäluoma.

Jyväskylässä puhuttiin paljon kestävästä metsienkäytöstä ja suunnitteilla olevista investoinneista.

– Suomen hallituksen, ja vielä vähemmän EU:n, ei tule päättää, mitä metsäinvestointeja Suomeen tehdään tai mitä ei. Sen pystyvät yritykset arvioimaan, mistä ja mihin hintaan raaka-aine tehtaisiin tulee, linjasi Heinäluoma paneelin metsä-osiossa.

Heinäluoma teki tehdasvierailun metsäteollisuuden korkean jalostusasteen vientiyritykseen Päijät-Hämeessä. Hän piti tärkeänä, että metsäteollisuudessa kehitys kohti uusia, pitkäaikaisia korkean jalostusasteen tuotteita jatkuu.

- Näin toimien saamme korkeamman hinnan tuotteistamme ja huolehdimme myös metsänieluista.

Brexit puhutti monissa paikoissa.

– Niille, jotka haahuilevat rajojen sulkemisen sameissa vesissä, viestini on selvä. Pitää muistaa, että jos rajoille pannaan stoppi, se stoppi tulee molempiin suuntiin. Sinne pysähtyy meidän vientituotteitammekin myös kaikkiin EU:n 27 muuhun jäsenmaahan. Se tosiasia kylmää selässä asti. Brexitin jäljet eivät imartele, emme kai halua ajaa vientiteollisuutta ulos maastamme brittien mallilla, kysyi Heinäluoma.

Bussikiertueen toisena päivänä Heinäluoma kiertää ja puhuu Pieksämäellä, Varkaudessa, Savonlinnassa, Kiteellä ja Joensuussa.

Yhteydenotot kampanjan lehdistövastaavan Merja Leskisen kautta:

SDP julkaisi eurovaaliohjelmansa: Vakautta, uutta kasvua ja reilua työelämää koko Eurooppaan6.5.2019 09:19:25 EESTTiedote

SDP julkaisi vaaliohjelmansa toukokuun europarlamenttivaaleihin. SDP:n eurovaaliohjelma on rakennettu taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kehityksen periaatteille. Ensi parlamenttikaudella on vahvistettava sosiaalista Eurooppaa, tehtävä vastuullista ilmastopolitiikkaa, säädettävä kovemmat sanktiot verovälttelylle ja tehtävä EU-investointeja osaamiseen ja teknologiaan.

Antton Rönnholm: EU:ssa voitava päättää haitallisen verokilpailun ja aggressiivisen verosuunnittelun torjunnasta määräenemmistöillä1.5.2019 12:03:00 EESTTiedote

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm piti vappupuheensa Tuusulassa ja Järvenpäässä. Hän käsitteli puheessaan talous- ja työllisyyspolitiikkaa ja totuudenjälkeisen ajan ongelmia. Globaali aggressiivinen verosuunnittelu ja veronkierto ovat valtavia ongelmia. Tutkimusten mukaan juuri Suomi ja muut EU-maat ovat siinä suurimpia häviäjiä. Parhaimpien arvioiden mukaan monikansallisten yritysten aggressiivisesta verosuunnittelusta aiheutuvat veromenetykset EU-maille ovat yli 100 miljardia euroa vuodessa. Suomen veromenetykset aggressiivisesta verosuunnittelusta ja kansainvälisestä sijoitustoiminnasta lasketaan vähintään sadoissa miljoonissa euroissa vuositasolla. - Suomen ja muiden EU-maiden veropohjan rapautumisen on loputtava. Keskiluokka ei voi enää maksaa verovälttelyn kustannuksia. Tarvitsemme tiukempia toimia esimerkiksi korkojärjestelyihin puuttumiseksi ja julkista maakohtaista veroraportointia. EU:ssa erityinen ongelma ovat verokeitaat. On Suomen etu, että EU:ssa päätettäisiin haitalli

Eero Heinäluoma kehottaa konstailemattomaan hallitusratkaisuun1.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Entinen eduskunnan puhemies, eurovaaliehdokas Eero Heinäluoma kehottaa puolueita nopeaan ja konstailemattomaan hallitusratkaisuun. Kansalaiset odottavat, että vaalien viesti muutoksesta ymmärretään kaikissa puolueissa ja hallitus kootaan nopeasti muutoksen viestin ympärille, sanoi Heinäluoma puhuessaan Porin ja Kankaanpään vappujuhlissa. Erilainen konstailu ja ylimääräiset piruetit eivät nyt ole tarpeen, sanoi Heinäluoma. Vaalitulos oli historiallinen. Puolet hallituspuolueiden kannatuksesta hävisi eduskuntavaaleissa. Sipilän hallituksen alkaessa hallituksen takana oli 57 prosenttia äänestäjistä. Neljä vuotta myöhemmin hallituspuolueet saivat vaivaiset 32 prosenttia äänistä. Tuon selvempää muutosviestiä ja ohjetta uuden hallituksen kokoamiselle ei vaaleissa voi antaa. Kansalaiset kaipaavat nyt uudenlaista yhteistyön ja yhteisymmärryksen henkeä. Poliitikkojen pitää pystyä nyt kuuntelemaan paitsi kansalaisia myös toisiaan. Työmarkkinoille tarvitaan sinnekin aitoa ja tasapuolista yhteisty