Hel-YA! kokoaa maamme kiinnostavimmat young adult -kirjailijat ja nuoret lukijat Gloriaan

Suomen ensimmäinen ja ainoa nuorten aikuisten kirjallisuuteen keskittyvä tapahtuma Hel-YA! järjestetään toisen kerran 29.9.2018 Gloriassa. Esiintyjinä nähdään muun muassa Salla Simukka, Elina Rouhiainen, Aleksi Delikouras, Magdalena Hai, Erika Vik sekä Karri ”Paleface” Miettinen ja Kaisa Happonen. Trilleristi Max Seeck kirjoittaa tapahtuman aikana yleisön avustuksella somessa julkaistavan live-romaanin.

Nuorille aikuisille suunnattu YA-kirjallisuus sai viime vuonna oman tapahtumansa, kun Helsinki Young Adult Literary Convention, Hel-YA!, järjestettiin ensimmäisen kerran. Loppuunmyyty tapahtuma keräsi Suvilahteen viisitoista kirjailijaa ja yli 200 nuorta lukijaa. Tänä vuonna toista kertaa järjestettävä tapahtuma muuttaa Kulttuuriareena Gloriaan ja tarjoaa entistä monipuolisemman ohjelmakokonaisuuden.

Suomen suosituimpien YA-kirjailijoiden keskustelujen lisäksi ohjelmassa on tänä vuonna työpajoja, musiikkia ja open mic -ohjelmaa. Lisäksi trilleristi Max Seeck kirjoittaa tapahtuman aikana live-romaanin, jonka sisältöön tapahtuman osallistujat voivat vaikuttaa Hel-YA!:n somekanavissa.

Esiintyjinä tapahtumassa nähdään muun muassa Salla Simukka, Elina Rouhiainen, Aleksi Delikouras, Magdalena Hai, Erika Vik sekä Karri ”Paleface” Miettinen ja Kaisa Happonen. Teemoina ohjelmassa nousevat esiin muun muassa feminismi, suomalainen dystopia, pelaaminen, kirjat ja tv-sarjat sekä sanojen haltuunotto. Viime vuoden tapaan päivän aikana palkitaan Hel-YA!:n ja Demi-lehden yhteisen kirjoituskilpailun voittajat.

Koko ohjelma julkaistaan 1.8.2018, jolloin alkaa myös tapahtuman lipunmyynti Tiketissä.

Hel-YA!:n järjestävät yhteistyössä Gummerus, Helmet-kirjastot, Kaiken Entertainment, Kustannusosakeyhtiö Tammi, Lukufiilis, Otava ja WSOY.

Lisätiedot:
Laura Andersson | toimituspäällikkö | Kaiken Entertainment
040 5936494 | laura.andersson@kaiken.com

Timo Parvelan kirjasarjat valloittavat Kiinan – myös Maukka ja Väykkä loikkaavat maan kirjamarkkinoille23.1.2019 08:00Tiedote

Suomen suosituimpiin kirjailijoihin lukeutuvan Timo Parvelan kirjat valloittavat Kiinan kirjamarkkinoita. Ylen joulukalenteristakin tutut Maukka ja Väykkä tulevat tutuiksi myös kiinalaislapsille vuoden kuluttua, kun maassa julkaistaan kirjasarjan kuusi ensimmäistä osaa. Jo tänä vuonna Kiinassa julkaistaan kymmenen Timo Parvelan Ella ja kaverit -kirjasarjan kirjaa sekä Parvelan yhdessä norjalaisen Bjorn Sortlandin kanssa kirjoittama ja Pasi Pitkäsen kuvittama Kepler 62 -sarjan ensimmäinen tuotantokausi. Kaikkiaan Timo Parvelan kirjoja on nyt myyty eri puolilla maailmaa jo yli kaksi miljoonaa kappaletta.

J.K. Rowlingin Ihmeotukset – Grindelwaldin rikokset -elokuvakäsikirjoitus julkaistaan suomeksi 6.12.14.11.2018 11:00Tiedote

Tammi julkaisee J.K. Rowlingin Ihmeotukset – Grindelwaldin rikokset -elokuvakäsikirjoituksen Jaana Kapari-Jatan suomentamana 6. joulukuuta 2018. Rowlingin käsikirjoitukseen perustuva elokuva saa kansainvälisen ensi-iltansa 14. marraskuuta. Helsingin uudessa keskustakirjastossa Oodissa itsenäisyyspäivänä julkaistava kirja huipentaa Harry Potter 20 vuotta Suomessa -juhlavuoden.