Hellitä kaasujalkaa!
Taajama-alueilla käytetään perustellusti alhaisia nopeusrajoituksia. Taajamissa liikkuu paljon lapsia, erityisryhmiä ja erilaisia apuvälineitä käyttäviä jalankulkijoita sekä pyöräilijöitä. Törmäys esimerkiksi tietä ylittävään jalankulkijaan voi suurella nopeudella olla tuhoisa.
Kunnilla ja ELY-keskuksella on käytössään kiinteitä ja siirrettäviä nopeusnäyttöjä maanteiden ja katujen varsilla. Näyttöjen käyttämisellä on tavoitteena vaikuttaa ajonopeuksiin mm. taajamiin ja kyläkeskustoihin saavuttaessa, käytetyimpien suojateiden kohdilla ja koulujen lähellä. Näytöt kertovat käytetyn ajonopeuden ja moittivat ylinopeudesta ”surunaamalla”. Kuljettajan saaman välittömän palautteen lisäksi näytöt keräävät tietoa käytetyistä ajonopeuksista.
”ELY-keskus sai juuri valmiiksi omien näyttöjensä edellisvuoden data-analyysin ja sen tulokset ovat osin karmaisevia”, kertoo Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusvastaava Janne Saarikoski. ELY käyttää näyttöjä pääosin 40 km/h
-rajoitusalueilla, joissa kerätyn datan perusteella todella suuri osa kuljettajista ajaa merkittävää ylinopeutta.
Alhaisempi nopeus lisää turvallisuuden tunnetta
Joskus nopeus karkaa huomaamatta. ”Nykyaikaisessa autossa nopeus ei tunnu ja toisaalta kuskilla voi olla vauhtisokeutta, jos on ennen taajamaan saapumista ajettu maantienopeudella”, pohtii Saarikoski. Siksi nopeusmittarin tarkkailu on tärkeää.
Toisinaan kyse on tahallisesta piittaamattomuudesta tai ymmärtämättömyydestä. Kuljettaja saattaa ajatella, että on yhdentekevää ajaako 40 vai 50 km/h. Ajoneuvon nopeus vaikuttaa suoraan jarrutusmatkan pituuteen. ”Nopeuden kaksinkertaistuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu. Sama toimii käänteisesti: nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan lähes puoleen”, vinkkaa Tarja Korhonen Liikenneturvasta. Lisäksi kovemman nopeuden myötä törmäysvoimat ja vakavan vammautumisen tai kuoleman riski kasvaa jyrkästi. Taajamanopeutta ajava ehtii paremmin havainnoida liikenneympäristöä ja tarvittaessa toimia joko vauhtia hidastamalla tai tarvittaessa pysäyttämällä auto.
Taajamien ylinopeudet ja liian suuret tilannenopeudet vaikuttavat myös turvallisuuden tunteeseen. ”Huoltaja joutuu miettimään, onko lapsen koulumatka turvallinen mennä omatoimisesti kävellen tai pyöräillä -vai viedäänkö lapsi kouluun autolla”, toteaa Korhonen. Lasten autolla kouluun vieminen aiheuttaa noidankehän: lasten liikkumattomuus lisääntyy eivätkä lapset opi liikennetaitoja. Samalla autoilla kouluun lapsiaan tuovat vaarantavat kävellen ja pyörällä kouluun tulevien koulumatkan turvallisuutta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
- Kaakkois-Suomen liikenneturvallisuustyöryhmän puheenjohtaja Janne Saarikoski, Kaakkois-Suomen ELY-keskus, p. 0295 029 000
- Yhteyspäällikkö Tarja Korhonen, Liikenneturva, p. 040 5341183
Tietoja julkaisijasta

Kauppamiehenkatu 4 (PL 1041)
45101 Kouvola
0295 029 000http://www.ely-keskus.fi/kaakkois-suomi
Kaakkois-Suomen ELY-keskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa. ELY-keskus hoitaa elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen, liikenteeseen ja infrastruktuuriin sekä ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.
Kaakkois-Suomen ELY-keskus kehittää ja tukee taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia. ELY-keskus toimii tiiviissä yhteistyöverkostossa alueen, kansalaisten, yritysten, yhteisöjen ja muiden toimijoiden hyväksi tavoitteenaan elinvoimainen, kestävä ja saavutettava Kaakkois-Suomi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kaakkois-Suomen ELY-keskus
Mopoilun ilmiöt ja turvallisuus esillä Kaakkois-Suomen Liikenneturvallisuusfoorumissa7.5.2025 08:29:14 EEST | Tiedote
Kaakkois-Suomen vuosittainen liikenneturvallisuusfoorumi keräsi yhteen liikenneturvallisuuden asiantuntijat ja viranomaiset Lappeenrannan kaupungintalolle 29. huhtikuuta 2025. Tämän vuoden erityisteemana oli mopoilun ilmiöt ja turvallisuus. Lisäksi foorumissa palkittiin Savitaipale ja Lappeenranta ansiokkaasta liikenneturvallisuustyöstä.
Kaakkois-Suomen ELY-keskus korjaa siltoja Kotkassa, Savitaipaleella ja Virolahdella6.5.2025 08:27:19 EEST | Tiedote
Siltojen korjaukset aiheuttavat liikennejärjestelyjä, ja kohteissa on käytössä kiertotiet.
Kaakkois-Suomen elinkeinoelämän näkymät loppuvuodelle varovaisen positiivisia29.4.2025 09:30:41 EEST | Tiedote
Alueelliset kehitysnäkymät 1/2025 on julkaistu. Elinkeinoelämän vaisun tilanteen uskotaan jatkuvan Kaakkois-Suomessa seuraavina kuukausina, mutta näkymät loppuvuodelle ovat varovaisen positiiviset.
Vastaa kyselyyn ja kerro mielipiteesi Imatran seudun liikenneturvallisuuden parantamiseen28.4.2025 15:40:54 EEST | Tiedote
Miten parantaisit liikenneturvallisuutta Imatran seudulla? Vastaa kyselyyn ja kerro ehdotuksesi liikenneturvallisuuden kehittämiseksi. Kyselyyn voi vastata 18.5.2025 saakka.
Työttömien määrä Kaakkois-Suomessa kasvoi vuodentakaisesta kymmenen prosenttia24.4.2025 08:14:39 EEST | Tiedote
Työttömien määrä kasvoi Kaakkois-Suomessa maaliskuussa kymmenen prosenttia vuodentakaisesta. Sen sijaan lomautettujen määrä väheni vuodentakaisesta ja myös helmikuusta. Nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömiä on edelleen enemmän kuin vuotta aiemmin. Uusien avoimien työpaikkojen määrä kasvoi Kouvolan seudulla, mutta väheni muualla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme