Helmarit kohtaa Nations Leaguessa Romanian, Slovakian ja Kroatian

Ensimmäistä kertaa pelattavan naisten UEFA Nations Leaguen lohkoarvonta suoritettiin tiistaina Sveitsissä.

Suomi aloittaa Nations Leaguen B-liigassa lohkossa B2. Suomi lähti arvontaan B-liigan ensimmäisestä korista. Toisesta korista lohkoon arvottiin Romania, kolmannesta Slovakia ja neljännestä Kroatia.

Nations League käynnistyy syksyllä. Kilpailun otteluohjelmasta tiedotetaan lähiaikoina.

Helmarit on kohdannut ja voittanut tulevat lohkovastustajansa jo aiemmin tänä vuonna.

– Kokonaisuutena ihan ok arvontatulos. Slovakia oli varmaan korinsa kovin joukkue, ja sen olisi mielellään kiertänyt. Meidän tehtävämme on voittaa, oli vastassa kuka tahansa. Olemme kohdanneet nämä joukkueet jo tänä vuonna, tavallaan olisi ollut hyvä, jos olisi tullut eri maita vastaan. Tämä oli kuitenkin kohtuullisen hyvä arpa, päävalmentaja Marko Saloranta arvioi arvonnan tulosta.

Uudistetussa kilpailujärjestelmässä sekä Nations League että EM-karsinnat pelataan sarjamuotoisina kolmen eri tason kilpailuina, joissa joukkueet pelaavat neljän joukkueen lohkoissa kaksinkertaisen sarjan. Joukkueet voivat pudota ja nousta eri vaiheiden välillä.

B-liigan lohkovoittajat nousevat automaattisesti A-liigaan ja lohkokakkoset karsivat A-liigaan. Kolme parhaiten sijoitettua lohkokolmosta säilyy B-liigassa ja heikoin lohkokolmonen putoaa C-liigaan. Lohkoneloset putoavat automaattisesti C-liigaan.

Nousu A-liigaan antaisi Suomelle erinomaiset lähtöasetelmat vuoden 2024 EM-karsintoihin ja takaisi paikan EM-jatkokarsinnoissa. EM-lopputurnaus pelataan Sveitsissä kesällä 2025. Lue lisää uudistetusta kilpailujärjestelmästä >>

Lohkoarvonnan tulokset >>

NAISTEN A-MAAJOUKKUE