Maximize Events Oy

Helppohan se sun on -kirja kertoo tuskaisen menestystarinan

Liikemies Toni Salmi kertoo Helppohan se sun on -esikoiskirjassaan oman tuskaisen taipaleensa kohti menestystä. Kirja on kertomus yrittäjästä, joka ei luovuta, vaikka lunta tulee tupaan rankasti – silloinkin, kun tupaa ei edes ollut.
Helppohan se sun on -kirjan on niitä harvoja kirjoja, joka on pakko lukea yhdeltä istumalta.

Onko kaikki menetetty, jos koulut jäävät kesken, ulosottovelkaa on loppuiäksi ja elämäntavat kelpaavat kouluesimerkiksi siihen, miten ainakaan ei kannata elää?

Vantaalainen perusjätkä Toni Salmi päätti, että ei ole, vaikka menestyksen alkumetrit eivät hääppöisiä olleetkaan.
- Lipitimme väkisin mössöä litratolkulla, kunnes yhtäkkiä kaikilla pimeni. Viimeisissä muistikuvissani ajan polkupyörällä ja kaadun kipsissä olevan jalkani päälle, kertoo Salmi kirjan alkulehdillä.

Helppohan se sun on -kirja on pyörryttävä vuoristoratatarina valinnoista, uskosta ja toivosta, hetkellisestä menestyksestä ja entistä musertavammasta alamäestä. Salmi kertoo minä-muodossa sitkeästä liekistä, joka ei suostunut lopullisesti sammumaan synkimmilläkään hetkillä, vaikka rahaa ei joskus ollut edes ruokaan, kämpästä puhumattakaan.

Salmen tarina kertoo isoista unelmista, henkilökohtaisesta kasvusta ja sitkeydestä. Kirja konkretisoi mielen uskomattoman voiman, ja miten kaikki on kuitenkin mahdollista, jos vain tekee riittävän monta kertaa sen päätöksen, että minähän en luovuta.

Nimi oli vitsi

Mistä kaikki sai alkunsa?
Olli Mustonen, Manu Rekola ja Toni Salmi ovat kavereita keskenään. Heitä yhdistää yhteinen suoramyyntibisnes.

Kun Salmi vuosien uurastamisen jälkeen oli päässyt vihdoin taloudellisesti vihreälle oksalle, joku kaveruksista lohkaisi, että helppohan se sun on!
- Ajattelin, että sehän on lähinnä vitsi, vaikka kai se ei ollut vitsiksi tarkoitettu. Eihän menestykseni tullut helposti. Se on ollut suorastaan rankka taival. Sitten Manu ehdotti, että tuostahan pitäisi kirjoittaa kirja ja Olli tarjoutui auttamaan, kertoo esikoiskirjailija Salmi.

Kolmen poppoo pisti tuumasta toimeen. Olli Mustonen oli kirjoittanut aiemmin muutaman kirjan jääkiekkojoukkue Ilveksestä. Ne olivat myyneet hyvin. Maximize Events Oy ei ollut alun perin kustantamo, vaan tapahtumatuotantotoimisto. Se kuitenkin muuntautui sukkelasti myös kustannusyhtiöksi. Kaikki tarvittava siis oli kasassa hyvä tarina mukaan lukien.

Ei mikään tavallinen kustantamo

Ennakkoluulottomuus ja ”kimppakiva” näkyy miesten toiminnassa ja huumorissa, jota ei ole tapana viljellä perinteisissä kustannusyhtiöissä, koska se voisi syödä uskottavuutta.

Kustantaja Maximize Eventsin toimintatavat eivät noudata aivan perinteistä kaavaa. Siitä huolimatta tai juuri siitä syystä Helppohan se sun on -kirja on laadukas niin sisällöltään, kielellisesti, rakenteeltaan kuin visuaalisestikin. Tässä on tulos, kun on rohkeutta toimia omaperäisesti.

Kun tätä artikkelia varten otettiin ryhmäkuva tekijämiehistä, sekään ei kattanut peruspotretin pönötyskriteereitä.

Kirja on tsäpäkkä ja innostava. Kuvaavaa on, että kirja on pakko hotkaista yhdellä tai korkeintaan kahdella istumalla. Tämän tyyppistä palautetta kustantamon kaveriporukka on saanut usealta taholta.

Saa tirkistellä luvan kanssa

Kirja vie lukijan suoramyyntialan kulissien taakse. Ala herättää voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Salmen omakohtainen tarina konkretisoi mainiolla tavalla, mistä suoramyynnissä on kyse ja mistä ei.

Kolmen kaveruksen joukkovoima on hyvä esimerkki siitä, kuinka pistetään ripeästi tuumasta toimeen omintakeisella tyylillä. Loppu on legendaa.

- Se, joka taistelee, voi hävitä. Se, joka ei taistele, on jo hävinnyt, sanoi runoilija Bertolt Brecht aikoinaan.

Otteita kirjasta:

”Tästä voi tulla jopa omakotitalon verran korvauksia sinulle, rähisi satakiloinen vartija.”

”Poliisiauton kyydissä katsoin tummennettujen lasien läpi ulos ja tajusin, että nyt mokasin niin isosti, ettei tästä enää ikinä selvitä. Nyt oli selvää, että viaton nuoruus oli päättynyt ja raja oli ylitetty.”

”Mitä enemmän matkalla on tullut poikittaista mailaa, sen paremmalta saavutukset tuntuvat. En edes haluaisi elää sellaista tarinaa, että aloitettiin bisnes, kaikki meni niin kuin elokuvissa ja nyt ollaan huipulla.”

Lisätiedot:

Toni Salmi
toni@tonisalmi.fi

Promovideo: https://www.youtube.com/watch?v=1W5nQoKA8Y4&t=11s

Paneelikeskustelu kirjasta:

Kustannustoimittaja Olli Mustonen
Kustantaja Maximize Events Oy

sivumäärä 191

Näistä paikoista saa kirjan:

Suomalainen kirjakauppa
Akateeminen kirjakauppa

Kuvat

Kirjailija-liikemies Toni Salmi.
Kirjailija-liikemies Toni Salmi.
Lataa
Kaverukset eli kustannustiimi Portugalissa 70-luvun bileissä syyskuu 2021.

Helppohan se sun on / Toni Salmi kirjan on kustantanut Maximize Events Oy

Maximize Events Oy järjestää seminaareja suomalaisille yrittäjille kouluttaen mm. myynnistä, johtamisesta, taloudellisesta älykkyydestä ja henkilökohtaisesta kasvusta.

Toinen osa yhtiön toimintaa on yllämainittujen teemojen mukaisten tietokirjojen, sekä uusien teosten, että ulkomaisten käännösten, kustannustoiminta.

Maximize Events Oy:n missiona on kouluttaa elinikäisen oppimisen merkityksestä elämässä ja liiketoiminnassa. Yhtiö on toiminut vuodesta 2011 lähtien.

Joitakin yhtiön julkaisemia teoksia:

• Helppohan se sun on, Toni Salmi 2021
  • Johtajan käsikirja, Manu Rekola 2013