Helsingfors planerar förnyelser för säkrare parkering av elsparkcyklar i centrum – svara på enkäten

Svara på kartenkäten om förslaget på parkeringsplatser senast den 26 februari. För personer med synnedsättning finns en separat enkät. Enkätundersökningarna är öppna 15–26 februari.
Parkeringsförnyelsen avses genomföras med områdesvisa trafikmärken som förbjuder parkering av elsparkcyklar och cyklar i samanvändning. Förbudsområdet planeras omfatta innerstadens område söder om Hesperiaesplanaden och Långa bron. Drumsö bro ska utgöra den västliga gränsen.
Målet är en tillgänglig och trygg mobilitetsmiljö
”Syftet med ändringen är en tillgänglig och trygg miljö för alla som rör sig i staden. Området där begränsningarna gäller har valts ut baserat på geografin, Helsingfors udde är ett lättöverskådligt område. I planeringen av förnyelsen har man dessutom utnyttjat information från tidigare enkätundersökningar och studier”, säger chefen för trafik- och gatuplaneringen Reetta Putkonen.
Det stora antalet elsparkcyklar och parkeringen av dem har varit ett problem framför allt i centrala Helsingfors. Om det beslutas att förnyelserna ska genomföras, kommer staden att ingå avtal med operatörerna för mikromobilitet om användningen av de nya parkeringsplatserna. Sparkcyklar och cyklar som tillhandahålls av operatörer som saknar avtal får inte parkeras i förbudsområdet över huvud taget.
De nya parkeringsbegränsningarna ska träda i kraft i Främre Tölö, Kampen, Gloet, Kronohagen, Skatudden, Gardesstaden, Ulrikasborg, Brunnsparken, Eira, Rödbergen, Busholmen och Gräsviken.
Att till exempel parkera på trottoaren i förbudsområdet skulle bryta mot vägtrafiklagen. Parkering ska endast vara möjligt på platser som är separat anvisade med trafikmärken och operatörerna ska med hjälp av sina applikationer hänvisa användarna att endast parkera på dessa ställen.
Begränsningarna ska gälla hyrbara elsparkcyklar och cyklar i samanvändning. Stadsinvånarna ska kunna parkera sina egna elsparkcyklar och cyklar på samma sätt som tidigare. På andra ställen i Helsingfors ska parkeringen av elsparkcyklar inte begränsas.
Parkeringsplatser på öppna platser och i parkeringsrutor
Tjänsternas funktion förutsätter ett tillräckligt tätt nätverk av parkeringsplatser. Parkeringsplatser planeras till öppna platser, torg och gatuparkeringar. Uppskattningsvis kommer det att finnas 249 parkeringsplatser, varav ungefär 132 är belägna på parkeringsplatser för fordon. I dessa objekt ska alltså 1–2 av de nuvarande parkeringsplatserna för fordon omvandlas till parkeringsplatser för mikromobilitet, som vid behov även ska kunna utnyttjas som tillfälliga snöupplag på vintern.
Staden kommer också att fortsätta samarbetet med kommunikationsministeriet för effektivare styrning av mikromobilitetstjänsterna för att främja ändringar till lagstiftningen.
Besvara enkäten om förnyelserna 15–26 februari
Enkätundersökningarna är öppna 15–26 februari. Responsen som fås via enkätundersökningarna utnyttjas i planeringen av parkeringsplatserna. Stadsmiljönämnden behandlar förnyelserna i mars.
Svara på kartenkäten om de planerade parkeringsplatserna: https://new.maptionnaire.com/q/7xt2kvt3glm7
Enkät om parkeringsplatser för personer med synnedsättning.
https://forms.office.com/e/evTjJujiQ2
Den föregående enkäten om problematiska ställen för personer med synnedsättning.
https://forms.gle/pEHuxRYudTrp8ALF8
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heikki Palomäki
Enhetschef
Stadsmiljösektorn
Gatu- och trafikplanering, trafiksystemet
09 310 37658, heikki.palomaki@hel.fi
Reetta Putkonen
Chef för trafik- och gatuplaneringen
Stadsmiljösektorn
09 310 37079, reetta.putkonen@hel.fi
Miikka Kulpakko
Projektplanerare
Stadsmiljösektorn
Gatu- och trafikplanering, trafiksystemet
09 310 37657 miikka.kulpakko@hel.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Stadsmiljösektorn sköter tjänsterna kring planeringen, byggandet, underhållet och tillsynen av Helsingfors stadsmiljö.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 30.3.202330.3.2023 18:55:11 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 30.3.2023 >> Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti, kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 13.4.2023 kello 16.15. Lisää tietoa ympäristö- ja lupajaoston toiminnasta: https://paatokset.hel.fi/fi/paattajat/kaupunkiymparistolautakunnan-ymparisto-ja-lupajaosto
Den tillgängliga ingången till tunneln under järnvägen stängas efter påsk30.3.2023 16:28:58 EEST | Tiedote
Ingångsrampen från Kajsaniemiallén till järnvägsstationens undergångstunnel stängs av under veckan som börjar den 10 april på grund av byggnadsarbeten i Kajsatunneln. För att komma till tågen österifrån och för att ta sig ut till den östra sidan krävs att man tar en omväg runt plattformsområdet. Undergångstunneln kan nås via trappan bredvid plattform 4.
Central Railway Station’s accessible entrance to the railway yard underpass closed after Easter30.3.2023 16:25:04 EEST | Press release
The entrance ramp from Kaisaniemen Puistokuja to the railway yard underpass will be closed in the week starting from 10 April due to the construction of the Kaisantunneli tunnel. Accessible passage to trains arriving from the east and leaving the trains towards the east requires going around the platform area. The underpass can be accessed using the stairs next to platform 4.
Ratapihan alikulkutunnelin esteetön sisäänkäynti suljetaan päärautatieasemalla pääsiäisen jälkeen30.3.2023 16:20:28 EEST | Tiedote
Sisäänkäyntiluiska Kaisaniemen puistokujalta ratapihan alikulkutunneliin suljetaan 10. huhtikuuta alkavalla viikolla Kaisantunnelin rakennustöiden vuoksi. Esteetön kulku juniin idästä sekä poistuminen idän suuntaan edellyttää laiturialueen kiertämistä. Alikulkutunneliin pääsee laiturin 4 vieressä olevia rappusia pitkin.
Eteläsataman itäosaan suunnitellaan uudistuksia – merellinen puistokatu vahvistaa kävelykeskustaa30.3.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki laatii Eteläsataman itäosan alueelle suunnitteluperiaatteet, joilla ohjataan alueen maankäytön kehittämistä tulevina vuosina. Tavoitteena on luoda Katajanokalle uutta, keskustan merellisyyttä ja elämyksellisyyttä vahvistavaa kaupunkitilaa laajentamalla kävelykeskustaa Eteläsataman itäosan ranta-alueelle. Suunnitteluun voi osallistua kommentoimalla aihetta verkkotilaisuudessa ja Kerrokantasi-verkkokyselyssä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme