Helsingfors vidtar proaktivt flera åtgärder med anledning av det utmanande personalläget inom småbarnspedagogiken
I Helsingfors förbättras personalläget genom att ytterligare öka antalet ersättare, utveckla belöningen av personalen, satsa på introduktionen i arbetet och mentorskap samt öka ledningsresurserna i stora enheter.
Med anledning av läget i början av nästa år är dessutom cirka 10 lekparker stängda under januari månad. De här lekparkernas personal flyttar över till daghem för viss tid. Barn som deltar i lekparkernas eftermiddagsverksamhet hänvisas till andra lekparker i området och klubbverksamheten håller delvis paus. ”Vi gör en helhetsmässig lägesbedömning och informerar om det här lokalt i lekparkerna. Lekparkerna är en viktig del av helsingforsarnas vardag och det småbarnspedagogiska arbetet. Vi arbetar hårt för att den här lösningen ska vara mycket kortvarig”, konstaterar Ulla Lehtonen, som är ställf. chef inom den finska småbarnspedagogiken.
Med anledning av det tuffa personalläget är en ny åtgärd vid Helsingfors stad att höja den premie som redan är i bruk och att i fortsättningen betala den till nya lärare inom småbarnspedagogik, speciallärare inom småbarnspedagogik och ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogik. I början av anställningen betalas 1 000 euro och efter sex månader som fast anställd vid samma enhet får den anställda ytterligare 1 000 euro i premie.
”Genom att höja premien strävar vi efter att få mer personal till enheterna inom småbarnspedagogiken och därigenom förbättra personalläget inom småbarnspedagogiken. Premien betalas också till dem som tidigare har arbetat som visstidsanställda i nämnda uppgifter vid staden och som fastanställs år 2022 hos oss”, berättar Lehtonen.
”Inom den svenska servicehelheten omfattas också barnskötare inom småbarnspedagogik av policyn med premien. Vi gick in för det här med anledning av det ytterst utmanande rekryteringsläget”, säger Niclas Grönholm, direktör för den svenska servicehelheten.
”Med de här olika lösningarna tryggar vi småbarnspedagogiken för de nya barnen vid årsskiftet. Vi har aktivt rekryterat ny personal, men den här hösten har läget varit exceptionellt utmanande. Rekryteringarna fortsätter och vi häver stängningen av lekparkerna omedelbart när det är möjligt”, konstaterar sektorchef Satu Järvenkallas.
Nyckelord
Kontakter
Satu Järvenkallas, sektorchef i fostrans- och utbildningssektorn, tel. 09 310 86 200
Länkar
Om
Työpajankatu 8
00580 Helsinki
09 310 44986https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi
Sektorn för fostran och utbildning ansvarar för småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, den finska yrkesutbildningen och den fria bildningen i Helsingfors. Sektorn består av fyra servicehelheter: småbarnspedagogik, grundläggande utbildning, gymnasie- och yreksutbildning och fritt bildningsarbete samt svenska tjänster. Till sektorn hör dessutom förvaltningsenheter.
Följ Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Results of the OECD’s Survey on Social and Emotional Skills published: Helsinki included26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
The extensive survey measured the skills of 10- and 15-year-olds in task performance, emotion regulation, engaging with others, open-mindedness and collaboration. In addition to Finland, the survey was carried out in 14 other countries.
OECD publicerade forskningsresultat om barns och ungas socioemotionella färdigheter: Helsingfors deltog26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
Storundersökningen mätte 10- och 15-åringarnas färdigheter i utförandet av uppgifter, regleringen av känslor, interaktionen med andra, öppenheten och samarbetet. I undersökningen deltog utöver Finland 14 andra länder.
OECD julkaisi tutkimustulokset lasten ja nuorten sosioemotionaalisista taidoista: Helsinki mukana26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
Suurtutkimus mittasi 10- ja 15-vuotiaiden taitoja tehtävien suorittamisessa, tunteiden säätelyssä, toiminnassa ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa, avoimuudessa ja yhteistyössä. Tutkimuksessa oli Suomen lisäksi mukana 14 muuta maata.
Flickor och pojkar tävlar både i separata klasser och tillsammans i skolidrottsevenemang under läsåret 2024–202525.4.2024 10:36:16 EEST | Tiedote
År 2023 gjorde Helsingfors stads svenskspråkiga grundläggande utbildning ett försök med könsneutrala skolidrottstävlingar för barn i årskurs 3–6. Under läsåret 2024–2025 kommer individuella tävlingar att delas upp i flick- och pojkklasser. I lagtävlingar kommer alla att tävla tillsammans.
Tytöt ja pojat kilpailevat sekä erillisissä luokissa että yhdessä koulujen välisissä urheilutapahtumissa lukuvuonna 2024–202525.4.2024 10:36:16 EEST | Tiedote
Helsingin kaupungin ruotsinkielisessä perusopetuksessa kokeiltiin vuonna 2023 sukupuolineutraaleja oppilasurheilukilpailuja 3.–6. luokkien oppilaille. Lukuvuonna 2024–2025 yksilökilpailut jaetaan tyttöjen ja poikien luokkiin. Joukkuekilpailuissa kaikki kilpailevat yhdessä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum