Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Helsingin #Etävappu-tempaukselle kansainvälistä tunnustusta

Jaa

Helsingin ”Kaikkien aikojen #etävappu” on voittanut arvostetussa City Nation Place Global -kilpailussa. Helsinki pokkasi 12.11.2020 illalla voiton kategoriassa Best Citizen Engagement ja sai kehuja kansalaisten laajasta sitouttamisesta poikkeukselliseen vappuun. Etävappuna järjestettyyn JVG:n virtuaalikeikkaan osallistui parhaimmillaan 1,4 miljoonaa suomalaista.

Helsingin #etävapun virtuaaliohjelmaan osallistui lähes neljännes suomalaisista. Kuva: Zoan Oy
Helsingin #etävapun virtuaaliohjelmaan osallistui lähes neljännes suomalaisista. Kuva: Zoan Oy

Tuomaristo oli vaikuttunut Helsingin kyvystä reagoida ennennäkemättömällä tavalla korona-ajan haasteeseen: kaupunki loi yhdessä laajan kumppanikunnan kanssa turvallisen mutta hauskan massatapahtuman.

Muutaman viikon varoitusajalla valmistellun etävapun viestintä ja markkinointi tavoitti suuret yleisöt: virtuaaliohjelmaan osallistui noin neljännes suomalaisista ja uutisten kautta yli 500 miljoonaa ihmistä maailmanlaajuisesti. Muun muassa The Guardian ja Forbes uutisoivat virtuaalisesta vapunvietosta ja kertoivat Helsingin edelläkävijyydestä virtuaalisten tapahtumien luomisessa. JVG:n keikka tuotettiin yhteistyössä Zoan Oy:n kanssa ja markkinointiviestinnän kumppanina toimi Miltton Oy.   

Helsingin tavoitteena oli kannustaa kaupunkilaisia jäämään kotiin vappuna pandemian leviämisen estämiseksi, mutta tehdä vapunvietosta samalla myös kiinnostavaa. Kaupunki tarjosi kattavan kulttuurimenun ja tuki helsinkiläisyrityksiä​ tuomalla markkinoinnissaan esiin kotiin noudettavia vappuruokia.

Erilaista vappua rakennettiin tiiviissä yhteistyössä Poliisin ja muiden vapun toimijoiden kanssa. Helsinkiläiset ottivat etävapun niin hyvin omakseen, että kaupungin puistot ja kadut olivat vappuna käytännössä tyhjät.

City Nation Place Global on vuosittain järjestettävä valtio- ja kaupunkibrändiammattilaisten konferenssi. Tänä vuonna taso kilpailussa oli erityisen kova, sillä COVID 19 -pandemia on saanut valtiot ja kaupungit tekemään ennätyksellisen määrän voimauttavia bränditekoja ja -kampanjoita.

Lisätiedot

Sanna Forsström
Brändiyksikön päällikkö
Helsingin kaupunginkanslia
sanna.forsstrom@hel.fi
040 5313 713

Liisa Kivelä
Viestintäjohtaja
Helsingin kaupunginkanslia
liisa.kivela@hel.fi  
040 030 8484

Etävappu-video 
https://youtu.be/Uxe3QQaGx3o

Helsingin kaupungin tiedote 4.5.2020
JVG:n ikuinen vappu -virtuaalikeikka keräsi 1,4 miljoonaa katselijaa

City Nation Place Global
https://www.citynationplace.com/global

Tiedotteen lähetti:

Johanna Snellman
viestintäasiantuntija
kaupunginkanslia, viestintä
puh. 040 843 0915
johanna.snellman@hel.fi 

Avainsanat

Kuvat

Helsingin #etävapun virtuaaliohjelmaan osallistui lähes neljännes suomalaisista. Kuva: Zoan Oy
Helsingin #etävapun virtuaaliohjelmaan osallistui lähes neljännes suomalaisista. Kuva: Zoan Oy
Lataa
Mantallakin oli #etävappu. Kuva: Johanna Paganus
Mantallakin oli #etävappu. Kuva: Johanna Paganus
Lataa
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia
Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

PL 1,00099 Helsingin kaupunki

09 310 1641https://www.hel.fi

Kaupunginkanslia on Helsingin kaupungin keskushallintovirasto. Päämäärämme on kaupunki, joka tarjoaa parastaan kaupunkilaisille ja menestyy kiihtyvässä kilpailussa. Uudistamme kaupunkia strategian mukaisesti yhdessä toimialojen kanssa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä suosittaa uusia rajoituksia yleisötilaisuuksiin29.11.2021 15:00:00 EET | Tiedote

Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä suosittaa Etelä-Suomen aluehallintovirastolle, että pääkaupunkiseudulla sisätiloissa järjestettävien yleisötilaisuuksien ja yleisten kokousten osallistujamäärä rajataan 20 henkilöön. Lisäksi ryhmä suosittaa sekä yleisölle avoimien tilojen että rajatun asiakas- tai osallistujapiirin oleskeluun tarkoitettujen tilojen osalta niiden käyttöä järjestettäväksi siten, että asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien lähikontaktin aiheuttamaa tartunnan riskiä voidaan ehkäistä.

Helsingillä useita valtteja startup-kaupunkien mittelössä – Slush tuo välivuoden jälkeen kasvuyrittäjät taas yhteen Messukeskukseen29.11.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Helsingin kaupungilla ja kasvuyritysalan tapahtuma Slushilla on yhteinen tavoite: tukea kasvuyrityskenttää ja lisätä tietoisuutta Helsingistä. Kohteena ovat erityisesti ne kansainväliset kasvuyrittäjät, jotka haluavat elää myös toimivaa ja hyvää arkea. Slush järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 1.–2. joulukuuta ja Helsingin kaupunki on tapahtuman yhteistyökumppani. Slushin yhteydessä Helsinki esittelee myös uuden, kaupungin kansainvälistä tunnettuutta kasvattavan, Helsinki Partners -yhtiön.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme