Helsingin hallinto-oikeus - Helsingfors förvaltningsdomstol

Helsingin hallinto-oikeus kumosi Vantaan yleiskaavan 2020 seudullisesti merkittäviä vähittäiskaupan suuryksiköitä koskevan ratkaisun osalta

Jaa
Vantaan kaupunginvaltuuston hyväksymä Vantaan yleiskaava 2020 on lähes koko Vantaan aluetta koskeva yleispiirteinen maankäytön suunnitelma, jonka tavoitevuosi on 2050. Helsingin hallinto-oikeuteen saapuneissa 16 yleiskaavaa koskevassa valituksessa oli kyse muun ohella seudullisesti merkittävistä vähittäiskaupan suuryksiköistä, niin sanotusta Santaradasta ja luonnonarvojen huomioon ottamisesta sekä rakentamisen määrästä ja laadusta.

Hallinto-oikeus kumosi Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen valituksen johdosta yleiskaavan kaupallisten palveluiden alueita (KM) koskevan kaavamääräyksen, jonka mukaan alueelle sai sijoittaa merkitykseltään seudullisia vähittäiskaupan suuryksiköitä. Hallinto-oikeus kumosi myös Vantaanportin, Tammiston ja Porttipuiston KM-aluevarauksia koskevan aluekohtaisen kaavamääräyksen, jonka mukaan alueille sai sijoittaa merkitykseltään seudullisia keskustahakuisen erikoiskaupan suuryksiköitä. Yleiskaava salli KM-alueilla lähtökohtaisesti kaikenlaatuisen merkitykseltään seudullisen kaupan sekä Vantaanportin, Tammiston ja Porttipuiston KM-alueilla erityisesti merkitykseltään seudullisen keskustahakuisen erikoistavaran kaupan. Koska sekä yleiskaavaa hyväksyttäessä voimassa olleessa maakuntakaavassa että yleiskaavan hyväksymisen jälkeen voimaan tulleessa uudessa maakuntakaavassa oli rajoitettu näille alueille sijoittuvan kaupan laatu tilaa vaativaan kauppaan, yleiskaava oli näiltä osin maakuntakaavan vastainen.

Hallinto-oikeus kumosi lisäksi Väyläviraston valituksen johdosta yleiskaavan nykyisen Santaradan radanpidon alueen kohdalle osoitetun asuinaluevarauksen (A) osalta, koska yleiskaava ei riittävästi turvannut tämän pääkaupunkiseudun rataverkoston kunnossapidon kannalta edelleen tarpeellisen alueen säilymistä.

Hallinto-oikeus hylkäsi valitukset muutoin yksittäisen kiinteistön suojelualuemerkinnän kohtuullisuutta koskevaa valitusta lukuun ottamatta.

Lisätiedot ja päätöstilaukset:

Henna Classen
informaatikko
henna.classen@oikeus.fi
p. 02956 42008

Päätös: H3728/2022

Diaarinumerot: 21001/2021, 21160/2021, 21189/2021, 21210/2021, 21266/2021, 21282/2021, 21284/2021, 21287/2021, 21315/2021, 21317/2021, 21320/2021, 21322/2021, 21325/2021, 21333/2021, 21334/2021, 21340/2021

Helsingin hallinto-oikeuden tehtävänä on antaa oikeusturvaa hallintoasioissa. Hallinto-oikeus ratkaisee valtion, kuntien ja muiden julkisyhteisöjen päätöksistä tehtyjä valituksia ja hallintoriita-asioita. Helsingin hallinto-oikeuden tuomiopiiriin kuuluvat Uudenmaan kunnat. Helsingin hallinto-oikeudessa käsitellään myös koko maan arvonlisävero- ja tullivalitukset.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja ja päätöstilaukset


Pirkko Väänänen
tiedottaja
puh. 029 56 42 065
pirkko.vaananen(at)oikeus.fi

Tietoja julkaisijasta

Helsingin hallinto-oikeus - Helsingfors förvaltningsdomstol
Helsingin hallinto-oikeus - Helsingfors förvaltningsdomstol



Helsingin hallinto-oikeuden tehtävänä on antaa oikeusturvaa hallintoasioissa. Hallinto-oikeus ratkaisee valtion, kuntien ja muiden julkisyhteisöjen päätöksistä tehtyjä valituksia ja hallintoriita-asioita. Helsingin hallinto-oikeuden tuomiopiiriin kuuluvat Uudenmaan kunnat. Helsingin hallinto-oikeudessa käsitellään myös koko maan arvonlisävero- ja tullivalitukset.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin hallinto-oikeus - Helsingfors förvaltningsdomstol

Förvaltningsdomstolen förkastade försäkringsbolagens besvär över dataombudsmannens beslut, vilka gällde lagenligheten i behandlingen av hälso- och sjukvårdsuppgifter då frivilliga försäkringar ansöks16.1.2024 10:00:07 EET | Tiedote

Med beslut meddelade idag har Helsingfors förvaltningsdomstol förkastat två olika försäkringsbolags besvär över dataombudsmannens beslut, vilka gällde bland annat frågan om huruvida behandlingen av hälso- och sjukvårdsuppgifter för utredandet av försäkringsbolagets ansvar kunde grunda sig på 6 § 1 mom. 1 punkten i dataskyddslagen redan innan försäkringsavtalet ingåtts. Förvaltningsdomstolen ansåg att det inte var motiverat att tolka begreppet försäkrad så att det skulle omfatta också den som ansöker om försäkring eller den person mot vars dödsfall, sjukdom eller skada försäkringen ansöks för också innan försäkringsavtalet ingåtts. Dataombudsmannen hade därmed kunnat förordna bolagen att se till att deras behandlingsåtgärder till dessa delar är förenliga med artikel 9 i allmänna dataskyddsförordningen. Beställning av beslut: tietopyynnot.helsinki.hao@oikeus.fi Beslut: 116/2024 och 117/2024

Hallinto-oikeus hylkäsi vakuutusyhtiöiden valitukset tietosuojavaltuutetun päätöksistä, jotka koskivat terveydentilatietojen käsittelyn lainmukaisuutta vapaaehtoisen vakuutuksen hakemisvaiheessa16.1.2024 10:00:07 EET | Tiedote

Helsingin hallinto-oikeus on tänään antamillaan päätöksillä hylännyt kahden eri vakuutusyhtiön valitukset tietosuojavaltuutetun päätöksistä, joissa oli kysymys muun ohella siitä, voiko terveydentilatietojen käsittely vakuutusyhtiön vastuun selvittämiseksi jo ennen vakuutussopimuksen solmimista perustua tietosuojalain 6 §:n 1 momentin 1 kohtaan. Hallinto-oikeus katsoi, että vakuutetun käsitettä ei ollut perusteltua tulkita siten, että se kattaisi vakuutuksen hakijan tai sen henkilön, jonka kuoleman, sairastumisen tai loukkaantumisen varalta vakuutusta ollaan hakemassa, myös ennen vakuutussopimuksen solmimista. Tietosuojavaltuutettu oli siten voinut määrätä yhtiöt saattamaan käsittelytoimet tältä osin yleisen tietosuoja-asetuksen 9 artiklan mukaisiksi. Päätöstilaukset: tietopyynnot.helsinki.hao@oikeus.fi Päätösnumerot: 116/2024 ja 117/2024

Helsingfors förvaltningsdomstol har förbjudit verkställigheten av dispenser för att döda lodjur22.11.2023 10:00:08 EET | Tiedote

Viltcentralen hade med 16 beslut gjorda i oktober beviljat dispenser för jakt i stamvårdande syfte av 23 lodjur mellan 1.12.2023–29.2.2024 i olika områden i Nyland. Naturskyddsföreningar överklagade besluten hos Helsingfors förvaltningsdomstol och yrkade att verkställighet av besluten förbjuds. Helsingfors förvaltningsdomstol har idag meddelat flera handläggningsbeslut med vilka domstolen har förbjudit verkställigheten av de överklagade besluten tills förvaltningsdomstolen har avgjort besvären. Besvären avgörs senare med skilda beslut. Beställning av beslut: tietopyynnot.helsinki.hao@oikeus.fi Beslut: 6701/2023

Helsingin hallinto-oikeus kielsi ilveksen metsästykseen myönnettyjen poikkeuslupien täytäntöönpanon22.11.2023 10:00:08 EET | Tiedote

Riistakeskus oli myöntänyt lokakuussa tekemillään 16 päätöksellä poikkeusluvat yhteensä 23 ilveksen kannanhoidolliseen metsästämiseen Uudenmaan maakunnan eri alueilla 1.12.2023 ja 29.2.2024 välisenä aikana. Luonnonsuojeluyhdistykset valittivat päätöksistä Helsingin hallinto-oikeuteen ja vaativat päätösten täytäntöönpanon kieltämistä. Helsingin hallinto-oikeus on tänään antamillaan välipäätöksillä kieltänyt päätösten täytäntöönpanon siihen asti, kunnes hallinto-oikeus on ratkaissut asioita koskevat valitukset. Hallinto-oikeus antaa päätökset valitusasioissa myöhemmin erikseen. Päätöstilaukset: tietopyynnot.helsinki.hao@oikeus.fi Päätösnumero: 6701/2023

Förvaltningsdomstolen upphävde dataombudsmannens och påföljdskollegiets beslut, vilka gällde Trafikförsäkringscentralen begäran om patientuppgifter2.10.2023 12:00:26 EEST | Tiedote

Helsingfors förvaltningsdomstol har idag meddelat ett avgörande med vilket domstolen upphävde dataombudsmannens och påföljdskollegiets beslut, vilka gällde Trafikförsäkringscentralens begäran om patientuppgifter. Dataombudsmannen hade ansett att Trafikförsäkringscentralen systematiskt gör för omfattande begäran om patientuppgifter. Påföljdskollegiet hade påfört Trafikförsäkringscentralen en administrativ påföljdsavgift på 52 000 euro. Trafikförsäkringscentralen har enligt 82 § 1 mom. 3 punkten i trafikförsäkringslagen en omfattande rätt att få patientuppgifter om den som söker ersättning. Rätten att få uppgifter förutsätter dock enligt paragrafens 3 moment att uppgifterna är nödvändiga för avgörande av ett försäkrings- eller ersättningsärende som behandlas eller annars är nödvändiga för skötseln av uppgifter enligt trafikförsäkringslagen. Förvaltningsdomstolen konstaterade i sitt beslut att besöksanteckningar som utgångspunkt måste anses vara nödvändiga uppgifter, som har samband med u

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye