Helsingin hovioikeus antoi tuomion Destian ja Länsimetron välisessä riita-asiassa

Helsingin hovioikeus antoi tänään 11.1.2019 päätöksen Destian ja Länsimetron välisessä riita-asiassa, joka koski metron ratalinjan rakennustöitä välillä Keilaniemi–Lauttasaari.

Käräjäoikeus tuomitsi syyskuussa 2017 Länsimetron maksamaan Destialle yhteensä 2.438.075,97 euroa korkoineen. Destia puolestaan velvoitettiin palauttamaan Länsimetrolle 2.575.256,80 euroa korkoineen ja myönnetyn sakkovaatimuksen perusteella 1.500 euroa. Lisäksi Destia velvoitettiin korvaamaan Länsimetron oikeudenkäynti- ja selvittelykuluja. Destia valitti tuomiosta hovioikeuteen.

Hovioikeuden tänään antamassa päätöksessä hovioikeus hylkäsi näyttämättömänä Länsimetron väitteet siitä, että Destia olisi tarkoitushakuisesti tulkinnut rakennusurakan sopimusehtoja virheellisesti ja myös väitteet siitä, että Destia olisi turhaan katkaissut ja jatkanut ehjiä salaojaputkia. Työn hinnan osalta hovioikeus katsoi, että Destian käyttämä yksikköhinta ei voinut ylittää Länsimetron hyväksymää enimmäishintaa.

Hovioikeus tuomitsi Länsimetron maksamaan Destialle yhteensä 2.437.671,68 euroa korkoineen. Destia puolestaan velvoitettiin palauttamaan Länsimetrolle 2.493.355,07 euroa korkoineen ja myönnetyn sakkovaatimuksen perusteella 1.500,00 euroa. Lisäksi Destia velvoitettiin korvaamaan Länsimetron oikeudenkäynti- ja selvittelykuluja.

Lisätietoa: Senior Legal Counsel Eeva Kirveskari-Lindholm, p. 040 832 3680, Eeva.Kirveskari@destia.fi

Timo Räikkönen nimitetty johtajaksi Destiaan20.2.2019 14:00:00 EETTiedote

DI, KTM Timo Räikkönen (45) on nimitetty johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi Destiaan 10.6.2019 alkaen. Destiassa Räikkönen vastaa yhtiön uudistetun strategian mukaisesta uuden liiketoiminnan kehittämisestä, kansainvälistymisen tukemisesta sekä kaupunkikehittämiseen liittyvien palveluiden kehittämisestä ja näitä tukevista liiketoiminnoista. Räikkösellä on vahva kansainvälinen osaaminen ja kokemus liiketoiminnan asiakaslähtöisestä kehittämisestä ja johtamisesta. Viimeisimmässä työpaikassaan YIT:llä Räikkönen on luonut erityisesti kaupunkikehitykseen nojaavia kaupallisia konsepteja ja yhteistyömalleja sekä tukenut liiketoiminnan orgaanista ja yritysostoihin perustuvaa kasvua. Ennen YIT:tä Räikkönen on työskennellyt Ahlstromilla, McKinsey & Co:lla ja Nokialla. ”Toivotan Timon lämpimästi tervetulleeksi Destiaan. Timo on energinen ja positiivinen joukkuepelaaja, jolla on näyttöä liiketoiminnan kasvattamisesta ja kansainvälistämisestä. Hänen vahva kaupallinen osaaminen ja ymmärrys asiakaskes