Helsingin hovioikeus antoi tuomion Destian ja Länsimetron välisessä riita-asiassa

Helsingin hovioikeus antoi tänään 11.1.2019 päätöksen Destian ja Länsimetron välisessä riita-asiassa, joka koski metron ratalinjan rakennustöitä välillä Keilaniemi–Lauttasaari.

Käräjäoikeus tuomitsi syyskuussa 2017 Länsimetron maksamaan Destialle yhteensä 2.438.075,97 euroa korkoineen. Destia puolestaan velvoitettiin palauttamaan Länsimetrolle 2.575.256,80 euroa korkoineen ja myönnetyn sakkovaatimuksen perusteella 1.500 euroa. Lisäksi Destia velvoitettiin korvaamaan Länsimetron oikeudenkäynti- ja selvittelykuluja. Destia valitti tuomiosta hovioikeuteen.

Hovioikeuden tänään antamassa päätöksessä hovioikeus hylkäsi näyttämättömänä Länsimetron väitteet siitä, että Destia olisi tarkoitushakuisesti tulkinnut rakennusurakan sopimusehtoja virheellisesti ja myös väitteet siitä, että Destia olisi turhaan katkaissut ja jatkanut ehjiä salaojaputkia. Työn hinnan osalta hovioikeus katsoi, että Destian käyttämä yksikköhinta ei voinut ylittää Länsimetron hyväksymää enimmäishintaa.

Hovioikeus tuomitsi Länsimetron maksamaan Destialle yhteensä 2.437.671,68 euroa korkoineen. Destia puolestaan velvoitettiin palauttamaan Länsimetrolle 2.493.355,07 euroa korkoineen ja myönnetyn sakkovaatimuksen perusteella 1.500,00 euroa. Lisäksi Destia velvoitettiin korvaamaan Länsimetron oikeudenkäynti- ja selvittelykuluja.

Lisätietoa: Senior Legal Counsel Eeva Kirveskari-Lindholm, p. 040 832 3680, Eeva.Kirveskari@destia.fi

Maanteiden talvihoitokausi on alkanut – reaaliaikainen tieto ja ennakointi onnistumisen ytimessä3.10.2019 14:50:00 EESTTiedote

Hämärät pakkasaamut käynnistävät maanteiden talvihoitokauden suurimmassa osassa Suomea. Destia hoitaa omilla urakka-alueillaan auraukset, liukkauden torjunnan ja valaistuksen vuorokauden ympäri. Alkavissa urakoissa otetaan nyt käyttöön uusi urakointimalli, uusia digitaalisia ratkaisuja ja tienkäyttäjille avoimet WhatsApp-ryhmät tiedonjakoa varten. Väylän määrittelemät laatuvaatimukset ohjaavat kunnossapitotyötä.