Helsingin hovioikeus antoi tuomion Destian ja Länsimetron välisessä riita-asiassa

Helsingin hovioikeus antoi tänään 11.1.2019 päätöksen Destian ja Länsimetron välisessä riita-asiassa, joka koski metron ratalinjan rakennustöitä välillä Keilaniemi–Lauttasaari.

Käräjäoikeus tuomitsi syyskuussa 2017 Länsimetron maksamaan Destialle yhteensä 2.438.075,97 euroa korkoineen. Destia puolestaan velvoitettiin palauttamaan Länsimetrolle 2.575.256,80 euroa korkoineen ja myönnetyn sakkovaatimuksen perusteella 1.500 euroa. Lisäksi Destia velvoitettiin korvaamaan Länsimetron oikeudenkäynti- ja selvittelykuluja. Destia valitti tuomiosta hovioikeuteen.

Hovioikeuden tänään antamassa päätöksessä hovioikeus hylkäsi näyttämättömänä Länsimetron väitteet siitä, että Destia olisi tarkoitushakuisesti tulkinnut rakennusurakan sopimusehtoja virheellisesti ja myös väitteet siitä, että Destia olisi turhaan katkaissut ja jatkanut ehjiä salaojaputkia. Työn hinnan osalta hovioikeus katsoi, että Destian käyttämä yksikköhinta ei voinut ylittää Länsimetron hyväksymää enimmäishintaa.

Hovioikeus tuomitsi Länsimetron maksamaan Destialle yhteensä 2.437.671,68 euroa korkoineen. Destia puolestaan velvoitettiin palauttamaan Länsimetrolle 2.493.355,07 euroa korkoineen ja myönnetyn sakkovaatimuksen perusteella 1.500,00 euroa. Lisäksi Destia velvoitettiin korvaamaan Länsimetron oikeudenkäynti- ja selvittelykuluja.

Lisätietoa: Senior Legal Counsel Eeva Kirveskari-Lindholm, p. 040 832 3680, Eeva.Kirveskari@destia.fi

Pekka Ruuti nimitetty Maa- ja kalliopalvelujen johtajaksi ensi syksystä alkaen24.4.2019 10:09:02 EESTTiedote

DI Pekka Ruuti on nimitetty liiketoimintaryhmänjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi Destiaan. Hän aloittaa tehtävässään viimeistään 1.10.2019 mennessä. Ruuti vastaa Destiassa Maa- ja kalliopalvelut -liiketoimintaryhmästä. ”Toivotan Pekka Ruutin lämpimästi tervetulleeksi Destiaan. Pekka on arvostettu vaativan pohjarakentamisen ammattilainen, liiketoiminnan kehittäjä ja joukkuepelaaja”, sanoo Destian toimitusjohtaja Tero Kiviniemi. Ruuti siirtyy Destiaan YIT:stä, jossa hän on toiminut vuodesta 2012 alkaen. YIT:llä Ruuti on vastannut vuodesta 2014 alkaen Pohja- ja vesirakennus -yksiköstä. Ruuti on ennen YIT:tä työskennellyt Biglo Logistic Systemsillä, Intraforilla ja Lemminkäisellä. Maa- ja kalliopalvelut -liiketoimintaryhmän johtaja Annina Peisa ottaa Ruutin aloitettua vastuulleen Rakennustekniset palvelut -liiketoimintaryhmän, jota johtaa siihen saakka Jouni Karjalainen. Lisätietoa: toimitusjohtaja Tero Kiviniemi. Haastattelupyynnöt ystävällisesti Destian viestinnän kautta: viestintäpääl