Helsingin juhlaviikkoja ei järjestetä koronavirustilanteen vuoksi

Helsingin juhlaviikkoja tai Taiteiden yötä ei vallitsevan koronavirustilanteen johdosta järjestetä suunnitellusti 20.8.–6.9.2020.

Huvila-teltta, kuva: Jussi Hellsten

Helsingin tapahtumasäätiön hallitus linjasi maanantaina 11.5. järjestetyssä kokouksessaan ettei säätiö voi koronaviruspandemian vuoksi järjestää Juhlaviikoille suunniteltuja yleisötapahtumia. Helsinki on Suomen tiheimmin asuttu alue ja koronavirustartuntoja on täällä ollut, ja oletettavasti tulee olemaan, enemmän kuin muualla Suomessa myös elokuussa.

”Festivaaliohjelmaa on valmisteltu pitkään, ja onkin harmillista, että emme pääse toteuttamaan tälle vuodelle suunniteltua hienoa tapahtumaa. Yleisön, artistien ja työntekijöiden turvallisuus ja hyvinvointi ovat kuitenkin tässä tilanteessa ensisijaisia”, sanoo Helsingin tapahtumasäätiön toimitusjohtaja Stuba Nikula. ”Uusien tapahtumia koskevien linjausten odottaminen kesäkuun alkuun asti olisi ollut tuotantojemme kannalta kestämätöntä, joten koemme säätiön hallituksen tehneen ainoan mahdollisen ratkaisun.”

“Iso kiitos taiteilijoille, kumppaneille ja kaikille, jotka ovat olleet luomassa tämän vuoden Juhlaviikkoja. Olemme todella pahoillamme ja teemme kaikkemme, että taide ja yleisöt kohtaavat jälleen tulevaisuudessa”, sanoo Helsingin juhlaviikkojen taiteellinen johtaja Marko Ahtisaari.

Festivaalin aiemmin julkistettuihin ja myynnissä oleviin tapahtumiin ostetut liput voi palauttaa Ticketmasterin ohjeiden mukaisesti.

Vuonna 2021 Helsingin juhlaviikot järjestetään 19.8.–5.9., ja Taiteiden yötä juhlitaan festivaalin avajaispäivänä 19.8.2021.

Lausunnot ja haastattelupyynnöt:

Toimitusjohtaja Stuba Nikula, stuba.nikula@eventshelsinki.fi, puh. 040 555 5540

Lisätiedot:

Kuvapankki medialle osoitteessa helsinkifestival.fi/media (käyttäjätunnus: pressi, salasana: huvila)

Huvila-teltta, kuva: Jussi Hellsten

Helsingin juhlaviikot – Helsinki Festival on Pohjoismaiden suurin monitaidefestivaali, joka järjestetään vuosittain elo-syyskuun vaihteessa. Helsingin juhlaviikkojen taustaorganisaationa toimii Helsingin tapahtumasäätiö.