Puistokatu 4

Helsingin Kaivopuistossa sijaitseva tieteen ja toivon talo Puistokatu 4 aukeaa yleisölle avajaisnäyttelyn myötä 8.8. – mukana Rosa Liksom, Jani Toivola, Emilia Hernesniemi ja monia muita!

Uudeksi ympäristötyön ja -keskustelun foorumiksi kunnostettu Puistokatu 4 avaa ovensa yleisölle elokuun toisella viikolla. Tiedettä ja taidetta yhdistelevässä 14 huonetta -avajaisnäyttelyssä on mukana tunnettu joukko taiteilijoita ja tutkijoita.

Puistokatu 4:n ovet avaava 14 huonetta -avajaisnäyttely tuo monipuolisen tiede- ja taidekattauksen Kaivopuistossa sijaitsevaan huvilaan 8.–21.8. Maksuton ja esteetön näyttely on samalla avoin kutsu kaupunkilaisille saapua tutustumaan Tiina ja Antti Herlinin säätiön ja Maj ja Tor Nesslingin säätiön yhteisen hankkeen vasta valmistuneisiin tiloihin. Näyttely on avoinna joka päivä klo 10–17.

Puistokatu 4:n kolmeen kerrokseen rakentuvaa näyttelyä on toteuttamassa joukko taiteilijoita, tutkijoita ja toimijoita. Mukana ovat kirjailija-taiteilija Rosa Liksom, näyttelijä-kirjailija Jani Toivola, elokuvaohjaaja Emilia Hernesniemi,  taiteilija Teemu “Ukkeli” Keisteri, taiteilija Landys Roimola, taiteilija-muotoilija Enni-Kukka Tuomala, taiteilijakollektiivi W A U H A U S, luova toimisto Veli Studio, taiteilija-tutkijakollektiivi Soil Searchers Collective,lastenkulttuuriin keskittynyt kollektiivi Skidit, tanssiteatteri Sivuun Ensemble, Pehmee kollektiivi, Helsingin kuvataidelukio Torkkelin opiskelijat ja Teatterikorkeakoulun esittävien taiteiden lavastuksen opiskelijat.

Varsinaisen näyttelyn lisäksi avajaisten ohjelmassa on Friendly Demonstration -keskustelutilaisuus avajaispäivänä 8.8. klo 17–18. Hyvästä elämästä planeetan rajoissa saapuvat keskustelemaan näyttelyn taiteilijavieraat Rosa Liksom, Emilia Hernesniemi ja Teemu Lehmusruusu.

Avajaisten yhteydessä on myös iltaohjelmaa, kun Taiteiden yönä 18.8. Puistokatu 4:n puutarhan valtaa burleskia ja drag-taidetta tarjoileva Dark Drag -klubi. Illan teemana on ihmisluonto ja luontosuhde.

Suuren suosion saavuttanut välimerellinen
kortteliravintola Elm palvelee asiakkaita
talon ensimmäisessä kerroksessa normaalisti läpi avajaisten.

Avajaisnäyttelyn jälkeen taloon asettuvat tutkijat ja toimijat

Avajaisnäyttelyn jälkeen Puistokatu 4 siirtyy ympäristökriisin ratkaisusta kiinnostuneiden toimijoiden, tutkijoiden ja kansalaisten käyttöön.

Talon kolmanteen kerrokseen avautuu syys-lokakuussa tutkijoiden yhteisöllinen työtila, Tiedevintti. Lisäksi Puistokadulla tulee työskentelemään erilaisia yhteiskunnallisia ja kaupallisia toimijoita. Haku sekä tutkija- että toimijapaikkoihin on auki nyt.

“Puistokatu 4 on perustettu ekologisesti kestävän tulevaisuuden yhteistä rakentamista varten. Tämä tulee olemaan kaikkia talon jäseniä yhdistävä tekijä”, kertovat hankkeen toiminnanjohtajuuden jakavat Anna Herlin (Tiina ja Antti Herlinin säätiö) ja Minttu Jaakkola (Maj ja Tor Nesslingin säätiö).

Puistokadulla tullaan järjestämään syksystä alkaen säännöllisesti kaikille avointa, keskusteluun ja kohtaamisiin painottuvaa ohjelmaa. Lisäksi talon ensimmäiseen kerrokseen rakentuu kaupunkilaisten vapaaseen käyttöön avautuva kirjastohuone.

Talo on remontin yhteydessä muutettu esteettömäksi ja siellä vaalitaan turvallisemman tilan periaatteita.

Dokumentaristi Virpi Suutarin kuvaama video Puistokatu 4:stä.

Puistokatu 4

Puistokatu 4 on Kaivopuistossa sijaitseva tieteen ja toivon talo, joka edistää ekologisessa kriisissä tarvittavaa nopeaa kulttuurin muutosta ja normalisoi planeetan rajoihin mahtuvan hyvän elämän. Talo toimii alustana kohtaamisille, yhteistyölle, tutkimukselle ja tapahtumille. Puistokatu 4:n kaikille avoin toiminta käynnistyy syksyn 2022 aikana.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Puistokatu 4