Helsingin kaupunginhallitus keskusteli palkanmaksun ongelmien hoitamisesta – tehotoimenpiteet kääntäneet tilannetta parempaan
Kesäkaudella on nähty, että tehotoimenpiteillä on saatu aikaan positiivista kehitystä. Tilanne ei ole kuitenkaan hyväksyttävällä tasolla ja siksi syyskaudella toimenpiteitä kiihdytetään edelleen. Fokuksessa ovat erityisesti asiakaspalvelun toimivuuden kehittäminen, palkanlaskennan lisäresursointi ja työn uudelleenorganisointi, käyttäjien osaamisen kehittäminen sekä järjestelmäkehitys yhteistyössä Sarastia Oy:n ja Accountor HR:n kanssa. Tämänhetkisen arvion mukaan vakauttaminen täysin normaaliksi kestää koko syyskauden.
“Tehtyjen tehotoimien ansiosta palkkavirheiden korjaaminen on edistynyt ja asiakaspalvelun ruuhkaa on saatu purettua. Emme ole kuitenkaan pystyneet korjaamaan kaikkia palkkoja kohtuullisessa ajassa. Keskitymme työssämme tähän isolla osaajajoukolla, kunnes virheiden määrä ja niiden korjausaika saadaan normalisoitua”, sanoo Helsingin kaupungin henkilöstöjohtaja Nina Gros.
Helsingin kaupunki panostaa merkittävästi HR-palveluiden uudistamiseen ja digitalisaation tulevien vuosien aikana. Sarastian HR-palkkajärjestelmään siirtyminen huhtikuussa 2022 on osa tätä uudistusta. Järjestelmäuudistuksen mittakaava on merkittävän suuri ja järjestelmän käyttöönotto ja toimintatapamuutos ovat olleet vaikeita. Järjestelmän käyttöönotossa ilmenneitä ja valitettavia palkanmaksun ongelmia on ratkottu kevään ja kesän aikana.
Palkkavirheiden käsittely ja korjaus tehostunut
Palkkavirheisiin liittyvät tunnusluvut ovat kehittyneet kesän aikana parempaan suuntaan. Myös uusia virheitä muodostuu edelleen, mutta vähenevissä määrin. Täysin puuttumaan jääneitä palkkoja oli 4. elokuuta 124 kappaletta, kun 28. heinäkuuta niitä oli 141 kappaletta ja 14. kesäkuuta 412 kappaletta. Edellä esitetyt luvut koostuvat pääosin kunkin kuun palkanmaksuissa syntyneistä uusista tapauksista. Tällä hetkellä tavoitteena on korjata ja maksaa kokonaan puuttumaan jäänyt palkka kahdessa päivässä.
Asiakaspalvelun merkittävästä tehostumisesta johtuen virheisiin liittyvät yhteydenotot on entistä nopeammin saatu käsittelyjonoon, käsittelyajat ovat nopeutuneet ja kyselyiden vastaamisaika lyhentynyt. Asiakaspalvelun sähköpostijonossa oli 4. elokuuta 1 750 purkamatonta yhteydenottoa, kun 28. heinäkuuta niitä oli 1 960 kappaletta ja 14. kesäkuuta 10 613 kappaletta.
Myös puhelinpalvelun vastaamisaika on huomattavasti parantunut aikaisemmasta. Ruuhkaa ilmenee ajoittain erityisesti palkanmaksupäivien yhteydessä.
“Kesä- ja heinäkuusta tilanne on parantunut. Virheiden korjaamiseen osallistuu laajasti nyt koko palkkahallinnon henkilöstö, ei ainoastaan tehtävään erikoistunut henkilöstö. Tilanne ei ole missään tapauksessa hyväksyttävä ja teemme kaikkemme tilanteen ratkaisemiseksi mahdollisimman nopeasti”, summaa Gros.
Palkanmaksun myöhästymiset korvataan
Kaupunki työnantajana huolehtii kaikista sille kuuluvista palkanmaksun viivästymistä koskevista korvausvelvoitteista. Menettelytapaa suunnitellaan, ja siitä tullaan antamaan ohjeet henkilöstölle mahdollisimman pian. Viivästyskorot tullaan maksamaan ilman, että henkilön tarvitsee itse olla yhteydessä palkanmaksuun. Mikäli tulorekisterissä on virheellistä tietoa, kaupunki tekee viranomaisten, kuten esimerkiksi Kevan ja Kelan, kanssa yhteistyötä virheellisten tulotietojen oikaisemiseksi, jotta varmistetaan, että henkilö saa hänelle kuuluvat etuudet oikein.
“Helsingin kaupunki haluaa olla hyvä työnantaja ja toteuttaa laadukasta henkilöstöpolitiikkaa. Tämä tavoitteemme on saanut pahan kolauksen ja luottamus kaupunkiin työnantajana on ymmärrettävästi horjunut. Tilanteen vakauttaminen on ykkösprioriteettimme tällä hetkellä. Luonnollisesti kaupunki työnantajana huolehtii kaikista sille kuuluvista palkanmaksun viivästymistä koskevista korvausvelvoitteista. Muut mahdolliset hyvitykset vaativat vielä erillistä valmistelua”, kertoo pormestari Juhana Vartiainen.
Pormestari Vartiainen tulee elokuun aikana tilaamaan ulkopuolisen selvityksen tilanteeseen johtaneista syistä, jotta vastaavia ongelmia ei jatkossa pääsisi syntymään.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Henkilöstöjohtaja Nina Gros, puh. 040 820 3780, s-posti: nina.gros@hel.fi
Pormestari Juhana Vartiaisen haastattelupyynnöt: erityisavustaja Mira Keränen, puh. 040 1947 101, s-posti: mira.keranen@hel.fi
Muut haastattelupyynnöt: viestintäjohtaja Liisa Kivelä, puh. 0400 308 484, s-posti: liisa.kivela@hel.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kaupunginkanslia on Helsingin kaupungin keskushallintovirasto. Päämäärämme on kaupunki, joka tarjoaa parastaan kaupunkilaisille ja menestyy kiihtyvässä kilpailussa. Uudistamme kaupunkia strategian mukaisesti yhdessä toimialojen kanssa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia
Nuoret, vaikuttaminen ja tulevaisuus -keskusteluilta keskittyy nuorten ajatuksiin15.10.2025 11:54:19 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunginvaltuuston 150-vuotisjuhlavuosi pohtii historian lisäksi myös tulevaisuutta. Juhlavuoden viimeisessä yleisötapahtumassa 23. lokakuuta kuullaan puheenvuoroja nuorilta, avataan nuorten vaikuttamismahdollisuuksia ja keskustellaan paikallisdemokratian tulevaisuudesta.
Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Hernesaaren kaavaratkaisun9.10.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Valtuusto kokoontui 8. lokakuuta ja hyväksyi Hernesaaren uuden asemakaavan sekä asemakaavan muutoksen. Valtuusto päätti kokouksessa myös Vuosaarenlahden pienvenesataman kaavasta.
Olympiastranden föreslås som ny plats för HAM Helsingfors konstmuseum8.10.2025 10:30:47 EEST | Pressmeddelande
Arbetsgruppen för HAM:s lokalprojekt föreslår Olympiaterminalen och Hamnhuset på Magasinstranden som ny plats för HAM Helsingfors konstmuseum. Andra alternativ som utreddes på slutrakan av lokalutredningen var en ny underjordisk byggnad i Magasinsparken och sockerbrukets lokaler vid Tölöviken.
HAM Helsingin taidemuseon uudeksi sijainniksi ehdotetaan Olympiarantaa8.10.2025 10:30:47 EEST | Tiedote
HAM-tilahanketyöryhmä esittää Helsingin taidemuseo HAMin uudeksi sijainniksi Makasiinirannan Olympiaterminaalia ja Satamataloa. Muita tilaselvityksen loppusuoralla vertailtuja vaihtoehtoja olivat maanalainen uudisrakennus Makasiinipuistossa ja Töölönlahden sokeritehtaan tilat.
Olympiaranta proposed as the new location of the HAM Helsinki Art Museum8.10.2025 10:30:47 EEST | Press release
The HAM facility working group proposes the Olympia Terminal and the Port of Helsinki’s Head Office in Makasiiniranta as the new location of the HAM Helsinki Art Museum. Other alternatives compared in the final stage of the facility assessment included a new underground building in Makasiinipuisto and the former sugar factory premises in Töölönlahti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme