Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Helsingin kaupunki panostaa palveluiden saavutettavuuteen

Jaa

Helsinki kehittää uutta toimintamallia, jossa vaatimus palveluiden saavutettavuudesta halutaan muuttaa velvoitteesta kaupungin vahvuudeksi. Suomessa päättyi 23. syyskuuta digitaalisten palvelujen tarjoamista koskevan lain siirtymäaika, joka pohjautuu EU:n saavutettavuusdirektiiviin ja velvoittaa viranomaisia, kuten Helsingin kaupunkia, toteuttamaan kaikki julkisesti saatavilla olevat digitaaliset palvelut saavutettavasti.

Helsingin palvelukartan kehitystä suunnitellut työryhmä tutustui palvelun käyttökokemuksiin pimeässä huoneessa, jossa palvelua saattoi käyttää vain ilman näköaistin apua. Kuva: Helsingin kaupunki.
Helsingin palvelukartan kehitystä suunnitellut työryhmä tutustui palvelun käyttökokemuksiin pimeässä huoneessa, jossa palvelua saattoi käyttää vain ilman näköaistin apua. Kuva: Helsingin kaupunki.

Saavutettavuus tarkoittaa helpommin käytettäviä verkkopalveluita, joiden suunnittelussa ja toteuttamisessa huomioidaan laajasti eri käyttäjäryhmien tarpeet. Verkkopalveluita tulisi pystyä käyttämään myös, mikäli käyttäjä on esimerkiksi sokea tai hänellä muita käyttörajoitteita.

Saavutettavuus tarkoittaa parempaa palvelun käytettävyyttä kaikille

Helsingin kaupungin tavoitteena on, että kun palveluita kehitetään, ne tehdään jo lähtökohtaisesti saavutettaviksi. Tällöin palvelun käytettävyys paranee meille kaikille riippumatta siitä, onko hankaluuksia esimerkiksi näppäimistön käytössä tai värien hahmottamisessa. Palvelusta tulee siten tehokkaampi. Helsingin kaupungilla on myös huomattu, että paras saavutettavuus ja käytettävyys syntyvät myös, kun palvelu luodaan jo lähtökohtaisesti saavutettavaksi sen sijaan, että se vain pyritään jälkikäteen korjaamaan saavutettavaksi. Jälkikäteen korjaaminen on myös kalliimpi ja tehottomampi tapa hoitaa velvoitteet.

”Palvelujen saavutettavuus on iloinen asia ja siitä on hyötyä meille kaikille”, tiivistää Helsingin saavutettavuusmallin projektipäällikkö Mirjam Heikkinen.

Yhteinen työkalupakki on ratkaisu saavutettavuuden varmistamiseen

Helsingin kaupungilla, kuten muillakin palveluntuottajilla, on haasteena se, että palvelujen omistajat ja kehittäjät eivät vielä tunne riittävästi saavutettavuuteen liittyviä vaatimuksia ja niiden edellyttämiä muutoksia aiempiin toimintatapoihin. Tästä johtuen jo julkaistuja palveluja on toisaalta yritetty korjata saavutettavuusvaatimuksia vastaaviksi, ja toisaalta kehitteillä olleita palveluja on tuotettu epäselvien vaatimusten pohjalta. Tuloksena on usein turhia kustannuksia ja vastuuepäselvyyksiä toimittajien ja tilaajien välillä.

Saavutettavuuden vaatimusten yhdenmukaistamiseksi Helsingin kaupunki onkin yhteistyössä Siteimprove Oy:n saavutettavuusasiantuntijoiden kanssa käynnistänyt kehitysprojektin, jossa luodaan kokonaisvaltainen malli saavutettavuudelle kaupungin palveluissa. Malli määrittelee, miten saavutettavuus palvelun elinkaaren aikana huomioidaan. Samalla se luo työkaluja ja menetelmiä, joilla käytännön työssä saavutettavuuden toteutuminen varmistetaan.

Saavutettavuusvaatimusten täyttäminen ei ole teknisestä näkökulmasta vaikeaa. Edellytyksenä kuitenkin on, että vaatimukset osataan huomioida jo palvelun kehitysvaiheessa, ja että suunnittelijat ja koodaajat tuntevat vaatimuksista seuraavat uudet ratkaisutavat. Parhaimmillaan saavutettavuudesta tulee jopa voimavara palvelukehitykseen, kun se selkeyttää verkkopalveluilta vaadittavia ominaisuuksia.

Saavutettavuusmallin käytöstä on jo kaupungilla hyviä kokemuksia

Helsingin saavutettavuusmallia on jo testattu kaupungin oman palvelukartan kehityksessä. Siinä malli onkin tuottanut erinomaisia tuloksia. Havainto on tärkeä, sillä Helsingin tavoitteena on olla maailman toimivin kaupunki. Se tarkoittaa, että saavutettavuus tulisi kääntää velvoitteesta ennemminkin vahvuudeksi, jolla kaupungin digitalisaatiotavoite voidaan saavuttaa.

Helsingin saavutettavuusmalli otetaan käyttöön jo kehitysvaiheen aikana pala palalta. Tavoitteena on, että malli olisi kokonaisuudessaan esiteltävissä kevään 2021 aikana.

Lisätietoja:

Pääkaupunkiseudun palvelukartta: https://palvelukartta.hel.fi/fi/ 
Katso video maailman saavutettavimmasta palvelukartasta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja saavutettavuudesta:
Helsingin saavutettavuusmallin projektipäällikkö Mirjam Heikkinen, puh. 040 3344635, e-mail: mirjam.heikkinen@hel.fi
Siteimprove Oy:n team lead Ari-Pekka Saarela, aps@siteimprove.com

Viestin välitti:
viestintäasiantuntija Tero Lahti, puh. 040 3344801, e-mail: tero.j.lahti@hel.fi

Kuvat

Helsingin palvelukartan kehitystä suunnitellut työryhmä tutustui palvelun käyttökokemuksiin pimeässä huoneessa, jossa palvelua saattoi käyttää vain ilman näköaistin apua. Kuva: Helsingin kaupunki.
Helsingin palvelukartan kehitystä suunnitellut työryhmä tutustui palvelun käyttökokemuksiin pimeässä huoneessa, jossa palvelua saattoi käyttää vain ilman näköaistin apua. Kuva: Helsingin kaupunki.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia
Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

PL 1,00099 Helsingin kaupunki

09 310 1641https://www.hel.fi

Kaupunginkanslia on Helsingin kaupungin keskushallintovirasto. Päämäärämme on kaupunki, joka tarjoaa parastaan kaupunkilaisille ja menestyy kiihtyvässä kilpailussa. Uudistamme kaupunkia strategian mukaisesti yhdessä toimialojen kanssa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme