Helsingin keskustan vetovoimaa on kehitettävä monipuolisesti

Helsingin kaupungilla on tulossa syksyllä poliittiseen käsittelyyn selvitys kävelykeskustan laajentamisesta ja mahdollisesta maanalaisen kokoojakadun toteutuksesta. Kehittämislinjaukset pitää tehdä huolella, sillä vetovoimainen Helsingin keskusta on Suomen kansainvälisin ja monipuolisin yrityskeskittymä, joka synnyttää uusia työpaikkoja ja uutta liiketoimintaa, houkuttelee osaajia ja investointeja sekä luo vaurautta koko maahan.

Elinvoimaisen Helsingin keskustan tulee olla saavutettavissa niin julkisilla kulkuvälineillä kuin yksityisautoilla. Kävelykeskustan laajentamisessa on ihmisten liikkuvuuden ja viihtyisyyden edistämisen lisäksi pidettävä huolta siitä, että monipuoliset palvelut ja elinkeinorakenne voivat säilyä ja kehittyä myös ydinkeskustassa.

"Olennaista on kehittää Helsingin keskustaa kokonaisuutena, eikä yksittäisten hankkeiden kautta, jolloin kokonaisvaikutuksia esimerkiksi yritystoimintaan, kiinteistöjen kehittämiseen ja palveluiden tuottamiseen on vaikea tunnistaa. Sen vuoksi kaikista keskustaan vaikuttavista liikennejärjestelyistä tulisi tehdä kokonaisarvio", toteaa Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen.

Parhaillaan on suunnittelussa ja toteutuksessa yksittäisiä isoja liikennehankkeita, kuten kaupunkibulevardit, jotka toteutuessaan rajoittavat keskustan saavutettavuutta kumipyörillä. Samoin Hämeentien muuttaminen joukkoliikennekaduksi vaikeuttaa muun muassa kauppojen ja tavaratalojen jakelu- ja asiointiliikennettä sekä pysäköintihallien saavutettavuutta.

Kävelykeskustan laajentamisen edellytys on maanalainen kokoojakatu, jonne osa liikenteestä voitaisiin ohjata. Kokoojakatu on kallis investointi eikä se välttämättä ratkaise esimerkiksi Jätkäsaaren liikenneongelmia tai takaa tavaratoimitusten sujuvuutta.

"Mikäli maanalaista kokoojakatua ei päätetä toteuttaa, kävelykeskustaa ei tule laajentaa", Lahtinen toteaa.

Keskustan elinvoimaisuuden kehittäminen onnistuu parhaiten tiiviissä yhteistyössä kaupungin, elinkeinoelämän ja muiden toimijoiden kanssa. Kävelykeskustan kehittämisessä ei pidä unohtaa jo olemassa olevia mahdollisuuksia, kuten Ruoholahdesta alkavan huoltotunnelin hyödyntämistä tai esimerkiksi Keskuskadun ympärivuotisen käytön parantamista sääsuojilla. Keskustan elävyyttä ja houkuttelevuutta tukisi myös erilaisiin luvituksiin ja lisärakennusmahdollisuuksiin liittyvien käytäntöjen joustavoittaminen.

Artikkeleita aiheesta, yritysten ääni:

Markku Lahtinen, johtaja, Helsingin seudun kauppakamari, p. 050 571 3564, markku.lahtinen@chamber.fi

Tiina Pasuri, maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö, Helsingin seudun kauppakamari,
p. 050 62 905, tiina.pasuri@chamber.fi

Uudellamaalla suuri väestönosa eläköityy - työpaikkojen kasvupaine edellyttää joustavia koulutusmahdollisuuksia14.10.2019 13:56:01 EESTTiedote

Uudenmaan työvoimaan kuuluvista neljännes poistuu työvoimasta 15 vuoden kuluessa. Työpaikkojen määrän ennakoidaan kasvavan 0,75 % vuodessa ainakin vuoteen 2030 saakka. Työpaikat lisääntyvät ennen kaikkea ammateissa, jotka edellyttävät korkeakoulutusta, selviää Kaupunkitutkimuksen Ennakointikamarille ja kauppakamarille tekemästä selvityksestä.

Chamber Talent Boost luo kansainvälisen osaamisen ekosysteemiä10.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

Työperäinen maahanmuutto ja kansainväliset osaajat ovat yhä tärkeämmässä roolissa, kun etsitään ratkaisuja yritysten osaajapulaan. Pääkaupunkiseudun kansainvälisen osaajatoiminnan ekosysteemin vahvistamiseksi ja keskeisten toimijoiden välisen yhteistyön tiivistämiseksi on käynnistetty alueen toimijoista koostuva ”Kansainväliset osaajat yritysten kasvun vauhdittajina” -yhteishanke, jossa Helsingin seudun kauppakamari on mukana.

VIISAS PÄÄSEE VÄHEMMÄLLÄ 2.0 – 52 päivitettyä vinkkiä tehokkaampaan ja onnellisempaan elämään7.10.2019 06:00:00 EESTTiedote

Tuntuuko, että työpäiväsi kuluvat sähköpostitulvan, turhien palaverien ja jatkuvan tulipalotilanteiden merkeissä? Eikö aika meinaa riittää tärkeiden töiden tekemiseen? Lipsutko turhan usein tekemään töitäsi iltaisin tai viikonloppuisin, vaikka haluaisit viettää laatuaikaa perheen kanssa? Mikäli tunsit edes yhden piston sydämessäsi, tarvitset tätä kirjaa. Tervetuloa Viisas pääsee vähemmällä -kirjan julkistamistilaisuuteen 11.10.2019!