Helsingin kiinalaista uuttavuotta juhlitaan tänä vuonna verkossa

Helsingin kiinalaista uuttavuotta juhlitaan poikkeuksellisesti verkon välityksellä torstaina 11. helmikuuta. Rotan vuosi vaihtuu härän vuodeksi Helsinki-kanavalla musiikin, tanssi- ja akrobatiaesitysten sekä uuudenvuoden tervehdysten seurassa.

Tanssivat leijonat kuva: Petri Anttila

Viime vuosina Kansalaistorilla temppelimarkkinoineen vietetty juhla on tänä vuonna koettavissa etänä verkossa Helsinki-kanavalla sekä tapahtuman verkkosivun ja sosiaalisen median välityksellä. Lähetyksessä voi seurata kiinalaisen uudenvuoden juhlintaan liittyviä tunnelmia, perinteitä ja tervehdyksiä sekä Pekingistä että Helsingistä.

Luvassa on muun muassa perinteisten temppelimarkkinoiden tunnelmaa, musiikkiesityksiä, taidokasta akrobatiaa ja kungfua sekä värikkäitä tanssivia leijonia ja lohikäärmeitä. Lähetyksessä nähdään muun muassa kungfumestari Qing Fengzi, akrobaattiseurue China Acrobatic Troupe, Kiinan merkittävimpiin perinnemusiikkiorkestereihin kuuluva China Broadcasting Chinese Orchestra sekä nomadimetalliyhtye Dulaan.

“Yhteistyökumppanimme Pekingin kaupungilla ovat valikoineet Helsingin verkkotapahtumaan omien taiteenalojensa huippuja kuten pipan eli perinteisen kiinalaisen kielisoittimen kuningattareksikin tituleeratun Zhang Hongyanin, joka esiintyy yhdessä tanssija-koreografi Li Xiangin ja perkussionisti Wei Runin kanssa”, kertoo Caisan kulttuurituottaja Johanna Rissanen.

Lähetyksessä nähdään lisäksi muun muassa näkymiä Gubein vesikaupungista sekä paperinleikkaajia, lyhdyntekijöitä ja muita kädentaitajia työssään. Kiinalaisen horoskooppiperinteen mukaan pohdintaa ja varovaisia päätöksiä suosivaan härän vuoteen johdattelevat myös lähetyksessä rakentuva jääveistos sekä eläintervehdys Korkeasaaren eläintarhasta.

Helsingin kiinalainen uusivuosi on Helsingin ja Pekingin kaupunkien isännöimä tapahtuma, jota on vietetty Helsingissä vuodesta 2007. Tuotannosta vastaa Helsingin tapahtumasäätiö yhdessä Kulttuurikeskus Caisan ja Suomi–Kiina-seuran kanssa.

Helsingin Kiinalainen uusivuosi verkossa Helsinki-kanavalla ja sivulla kiinalainenuusivuosi.fi to 11.2. klo 17–18.

Viestintäpäällikkö Laura Gottleben, Helsingin tapahtumasäätiö, laura.gottleben@eventshelsinki.fi, puh. 050 468 7243.

Tanssivat leijonat kuva: Petri Anttila
Zhang Hongyan

KUTSU: Musica novan pressitilaisuus verkossa 2.2. klo 15.30.1.2.2021 08:00:00 EET | Kutsu

Suomen suurinta nykymusiikkifestivaali Musica nova Helsinkiä vietetään pääosin verkossa 2.–10. helmikuuta. Lähetykset toteuteutaan striimilähetyksinä televisiossa, verkossa ja radiossa muun muassa Ylen kanavilla. Joka toinen vuosi järjestettävän Musica nova Helsingin ohjelmassa kuullaan erityisesti vuoden 2021 residenssisäveltäjien Lisa Streichin ja Simon Steen-Andersenin sekä festivaalin Polytopia-teeman innoittajana toimivan säveltäjä, arkkitehti ja matemaatikko Iannis Xenakisin musiikkia. Festivaalin lehdistötilaisuus järjestetään etänä verkossa festivaalin avajaispäivänä 2. helmikuuta klo 15.30–16.15. Tilaisuudessa Musica novan teemoista ja teoksista kertovat festivaalin taiteellinen johtaja André de Ridder sekä säveltäjät Simon Steen-Andersen ja Lisa Streich. Tilaisuus on pääosin englanninkielinen. Ilmoittautumiset: tiedotus@musicanova.fi. Festivaalin pääjärjestäjinä toimivat Helsingin juhlaviikot, Helsingin kaupunginorkesteri, Tapiola Sinfonietta, Suomen kansallisooppera ja -bale

Uudenvuoden laserteos välittää viestejä Helsingin taivaalla ja radiossa28.12.2020 11:05:27 EET | Tiedote

Uuttavuotta juhlitaan Helsingissä etänä 31.12. Kaupungin ilotulituksia ei tänä vuonna järjestetä, mutta radiolaserteos Ajan Lennätin valaisee Helsingin taivasta koko yön ajan. Teokseen voi osallistua lähettämällä omia uudenvuoden viestejään koneäänen luettaviksi. Etäuudenvuoden ohjelmaan kuuluvat lisäksi Ylen kanavilla esitettävä Classical Trancelations -uudenvuodenkonsertti sekä Helsinki-kanavalla nähtävät lasten kotibileet.