Helsingin liikenteen päästövähennystavoite ei toteudu nykyisillä toimenpiteillä – uusia selvitetään

Helsingin kaupunki on hiilineutraaliustavoitteen puitteissa sitoutunut vähentämään liikenteen päästöjen määrää. Tavoitteen saavuttamiseksi kaupungissa on pantu täytäntöön useita ilmastonmuutoksen hillintään tähtääviä toimenpiteitä, mutta konsultointiyritys WSP:llä teetetty tuore selvitys osoittaa, että nykyisten toimien vaikutus on tavoitteeseen nähden liian hidasta.
Hiilineutraali Helsinki -työssä tavoitellaan, että vuonna 2030 liikenteen CO2-päästöjä tuotetaan vain noin 220 000 tonnia, mutta laskelman mukaan päästövähennystavoitteesta jäädään nykyisillä päätöksillä 30 prosenttiyksikköä jälkeen. Laskelman mukaan nykyisillä toimenpiteillä tavoitetta ei saavuteta edes vuonna 2040.
”Luvut puhuvat puolestaan. Tilanne näyttää tavoitteen kannalta hyvin synkältä, ja kaupungin on käytettävä nopealla aikataululla koko keinovalikoimaansa, jotta tavoitteiseen voitaisiin päästä”, päästövähennysohjelman johtaja Kaisa-Reeta Koskinen toteaa.
Laskelma pohjautuu Helsingin seudun liikennemalliin, jossa on otettu huomioon kaupungin ilmastotavoitteisiin ja kestävään kasvuun pyrkivät toimet, kuten kaupunkirakenteen tiivistäminen ja raideliikenteen kehittäminen. Lisäksi laskelmassa on huomioitu autokannan uusiutumisen ennuste sekä sähköautojen osuuden kasvu valtakunnallisten ennusteiden mukaisesti.
Vaikka päästöt vähenevätkin merkittävästi, tehdyt päätökset eivät laskelman mukaan ehdi vaikuttaa riittävästi vuoteen 2030 mennessä. Kaupunki aikookin tehdä tänä vuonna selvityksen, jossa esitetään vaikuttavimmat keinot liikenteen päästöjen vähentämiseksi.
”Erityisesti autoliikenteen suoritteeseen pitää löytää vaikuttavia keinoja ja varmistaa autolle vaihtoehtoisten kulkutapojen houkuttelevuus. Joukkoliikenteen palvelutaso ja kilpailukykyinen hinnoittelu ovat asioita, joista tulee pitää kiinni”, liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Heikki Palomäki sanoo.
Valtaosa liikenteen päästöistä Helsingissä syntyy henkilöautoista. Vaikka raskaan kaluston päästöt ovat ajoneuvokohtaisesti isommat, niiden suorite- eli liikennemäärä on huomattavasti henkilöautoilua pienempi. Yhteensä liikenteen osuus Helsingin kaupungin päästöistä on noin 20 prosenttia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaisa-Reeta Koskinen, ilmastoyksikön päällikkö
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 22816
kaisa-reeta.koskinen@hel.fi
Heikki Palomäki, liikennejärjestelmäyksikön päällikkö
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 37658
heikki.palomaki@hel.fi
Kuvat


Linkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimialaPL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Redan totalt 160 kilometer högklassiga vintercykelleder i Helsingfors19.11.2025 09:17:59 EET | Pressmeddelande
Under vintern 2025–2026 kommer nya leder på cirka 20 kilometer bland annat till Munksnäs, Drumsö samt mellan Fiskehamnen och Havshagen.
Laadukkaita talvipyöräilyn reittejä jo 160 kilometriä Helsingissä19.11.2025 09:17:59 EET | Tiedote
Uusia reittejä tulee talveksi 2025–2026 noin 20 kilometriä muun muassa Munkkiniemeen, Lauttasaareen sekä Kalasataman ja Merihaan välille.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 18.11.202518.11.2025 20:25:08 EET | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 18.11.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Boende- och företagsparkeringen planeras att utvidgas till fyra nya områden – planförslagen finns tillgängliga för kommentarer på webben17.11.2025 15:37:40 EET | Pressmeddelande
Boende- och företagsparkering planeras att tas i bruk i Kottby, Gumtäkt,Majstad, Brändö, Granö och Lövö. Ändringen skulle innebära att parkeringsplatserna längs gatorna ändras till tidsbegränsade parkeringar. Boende och företag i området kunde då under vissa förutsättningar ansöka om ett boende- eller företagsparkeringstillstånd, med vilket man även i fortsättningen kunde parkera utan tidsbegränsning. Stadens mål är att ändringarna ska träda i kraft under hösten 2026 och våren 2027.
Asukas- ja yrityspysäköintiä suunnitellaan laajennettavaksi neljälle uudelle alueelle – suunnitelmaehdotukset kommentoitavana verkossa17.11.2025 15:37:40 EET | Tiedote
Asukas- ja yrityspysäköintiä suunnitellaan otettavaksi käyttöön Käpylän, Kumpulan ja Toukolan, Kulosaaren sekä Kuusisaaren ja Lehtisaaren alueilla. Muutos tarkoittaisi, että alueen pysäköintipaikat katujen varsilla muuttuisivat aikarajoitetuiksi. Tällöin alueen asukkaat ja yritykset voivat hakea tietyin edellytyksin asukas- tai yrityspysäköintitunnuksen, jolla voi myös jatkossa pysäköidä ilman aikarajoitusta. Kaupungin tavoitteena on saada muutokset voimaan vuoden 2026 syksyn sekä 2027 kevään aikana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme