Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Helsingin merialueen tila huolestuttava

Jaa
Helsingin kaupunki seuraa merialueen veden laadun tilaa säännöllisesti. Veden laatu on heikko erityisesti kaupungin suurilla sisälahdilla. Helsinki tekee aktiivista työtä veden laadun parantamiseksi ja on sitoutunut Itämeri-toimenpideohjelmaan, jolla pyritään edistämään Itämeren hyvinvointia.
Kuva: Helsingin kaupunki / Pekka Lankinen.
Kuva: Helsingin kaupunki / Pekka Lankinen.

Euroopan unionin vesipolitiikan tavoitteena on pinta- ja pohjavesien tilan parantaminen ja vesiensuojelun yhtenäistäminen koko unionin alueella.Tärkein tavoite on ehkäistä vesimuodostumien tilan heikkeneminen. Tavoitteena on myös saavuttaa kaikkien pintavesien hyvä ekologinen ja kemiallinen tila sekä pohjavesien määrällinen ja kemiallinen hyvä tila vuoteen 2027 mennessä.

Helsingin kaupunkistrategia 2021–2025 edistää meren kestävää käyttöä ja Itämeren suojelua

Sinisen talouden edistäminen vastuullisesti ja samalla herkkä ja arvokas meriympäristö huomioon ottaen on Helsingille erityisen tärkeää. Sininen talous pohjaa meriympäristöä hyödyntäviin elinkeinoihin, kuten turismiin ja laivaliikenteeseen.

Helsingin kaupunki haluaa nojata päätöksenteossa tutkittuun tietoon. Helsingin vesistöjen ja pääkaupunkiseudun edustan merialueen tilasta sekä ekologisesti arvokkaista merialueista kerättyä tietoa hyödynnetään vesiensuojelutoimenpiteitä suunniteltaessa. Helsinki on lisäksi tukenut Itämeren tutkimusta jo vuodesta 2011 lahjoittamalla Helsingin yliopistolle Itämeren suojelun ekonomian professuurin. Professuurin keskeisiä tutkimuskohteita ovat vesiensuojelun kustannustehokkuus, sininen talous sekä ekosysteemipalvelut ja hyvinvointivaikutukset.

Kaupunki haluaa olla aktiivinen Itämeren suojelussa

Lakisääteisten vesiensuojeluvelvoitteiden lisäksi Helsinki on sitoutunut Helsingin ja Turun kaupunkien yhteiseen Itämerihaasteeseen, joka koordinoi kaupunkien yhteistä Itämeri-toimenpideohjelmaa sekä edistää Itämeren suojeluun liittyvää kansainvälistä yhteistyötä Itämerihaasteen kumppanuusverkoston kautta. Itämerihaasteen tavoitteet ovat kirkkaat rannikkovedet, hyvinvoiva meriluonto, puhdas ja turvallinen vesiliikenne, suunnitelmallinen vesialueiden käyttö sekä aktiivinen Itämeri-kansalaisuus. Tavoitteet ovat yhteneväisiä EU:n Itämeri-strategian, Itämeren suojelukomission toimintaohjelman, meristrategiadirektiivin, kansallisen merenhoitosuunnitelman sekä YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa.

Itämeri-toimenpideohjelma vuosille 2019–2023 sisältää yli 100 vapaaehtoista vesiensuojelutoimenpidettä, joita toteutetaan kaupungin eri toimialoilla, liikelaitoksissa sekä yhteistyössä ulkopuolisten organisaatioiden kanssa. Helsingissä on esimerkiksi kartoitettu ekologisesti arvokkaita vedenalaisia luontokohteita, jotka voidaan huomioida merialuesuunnittelussa, sekä käynnistetty vesiensuojeluhankkeita mm. työmaavesien ja hulevesien hallintaan liittyen.

Helsingin merialueen veden laatua on seurattu pitkään

Helsingin merialueen veden laatu on muuttunut voimakkaasti viimeisten 50 vuoden aikana, etenkin kaupungin suurilla sisälahdilla.Pienten jätevedenpuhdistamojen poistuttua merenlahtien veden laatu kohentui huomattavasti 1970-luvulta 1990-luvulle. Veden laadun kohentuminen on kuitenkin pysähtynyt ja paikoitellen veden laatu on lähtenyt heikkenemään viime vuosien aikana. Helsingin rannikkovesien ekologinen luokitus on pysynyt pääosin välttävänä.

Tarvitaan nykyistä enemmän kokonaisvaltaisia toimenpiteitä, jotta nykykehitys saadaan katkaistua ja tavoite hyvästä ekologisesta laadusta voitaisiin saavuttaa. Etenkin lahtialueilla nykyinen kuormitus ja käyttöpaine ovat vielä kestämättömällä tasolla, mikä näkyy ravinnepitoisuuksien vähenemisen pysähtymisenä ja veden samentumisena. Lahtialueiden suhteellisen pieni vesitilavuus ja heikko veden vaihtuvuus lisäävät niiden herkkyyttä. Useista pienistä lähteistä koostuva kuormitus ja vesialueiden yleinen käyttöpaine heikentävät siksi huomattavasti hyvän ekologisen tilan saavuttamisen mahdollisuutta määräajassa.

Pääasiallisina syinä rannikkovesien heikkoon tilaan ovat paikallinen ravinne- ja kiintoaineskuormitus, maankäytön voimakkaat muutokset valuma-alueella, rantojen rakentaminen, ruoppaukset ja muu merenpohjan häirintä sekä paikallisesti suuri venetiheys ja vilkas alusliikenne.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Katariina Serenius
yksikön päällikkö
Helsingin kaupunki
puh. 040 587 8561


Mari Savela
Itämerihaasteen koordinaattori
Helsingin kaupunki
puh. 040 679 4772


Emil Nyman
tutkija
Helsingin kaupunki
puh. 040 153 0388

Kuvat

Kuva: Helsingin kaupunki / Pekka Lankinen.
Kuva: Helsingin kaupunki / Pekka Lankinen.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande

Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.

Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote

Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye