Helsingin peruskoulujen asiakastyytyväisyys hyvällä tasolla – vahvuuksina muun muassa opettajat ja oppimisen tuki
Helsinki selvitti suomen- ja ruotsinkielisen perusopetuksen asiakkaiden tyytyväisyyttä verkkokyselyllä, jonka teemoja olivat oppimisympäristöt, opiskelu ja sen tuki, kodin ja koulun yhteistyö sekä oppilaan hyvinvointi. Kyselyn kohderyhminä olivat ensimmäisen, viidennen ja kahdeksannen luokkien oppilaat sekä heidän huoltajansa. Kyselyyn vastasi lähes 11 000 oppilasta ja 5 500 huoltajaa.
Saatujen vastausten perusteella kokonaistyytyväisyys on hyvällä tasolla: keskiarvot tyytyväisyydessä kouluun ja opetukseen kokonaisuudessaan ovat oppilaiden osalta 5,7/7 ja huoltajien 5,8/7. Kolmasosa oppilaista ja neljäsosa huoltajista antoi kokonaistyytyväisyydessä parhaan arvosanan 7.
Helsingin kaupungin peruskoulujen vahvuuksia ovat oppimisen tuki, turvallisuus, kodin ja koulun yhteistyö sekä opettajat ja opettajuus.
Opettajat ja opettajuus asiakastyytyväisyyden ytimessä
Oppilaat olivat erittäin tyytyväisiä (6,2/7) apuun ja tukeen, jota he saavat koulussa silloin, kun oppiminen on vaikeaa. Oppilaat kokevat saavansa opettajilta hyvin apua, jos jotain oppilasta kiusataan (6,1/7). Hyvin suuri osa oppilaista kokee, että opettajat kohtelevat heitä reilusti (5,9/7). Huoltajat puolestaan olivat erityisen tyytyväisiä siihen, että opettajaa on helppo lähestyä lapseen liittyvissä asioissa (6,3/7).
Sekä oppilailla että huoltajilla oli mahdollisuus kertoa kyselyssä omin sanoin, mikä koulussa on erityisen hyvää tai mistä he haluaisivat kiittää koulua. Avoimen palautteen perusteella opettajat ovat koulujen keskeinen vahvuus. Oppilaiden mielestä hyvä opettaja on sellainen, jonka kanssa on helppo puhua ja joka huolehtii, että jokaisella oppilaalla on asiat hyvin.
Huoltajat arvostavat sitä, että opettaja huomioi oppilaat yksilöinä ja on heille aidosti läsnä. Opettajan ammattitaitoa ja sen heijastumista esimerkiksi erilaisten ongelmatilanteiden hoitamiseen kiitetään ja ihaillaankin. Moni kiittää myös toimivasta ja aktiivisesta yhteistyöstä koulun ja kodin välillä.
”Olemme todella iloisia kyselyn hyvistä tuloksista. Osaaville ja työlleen omistautuneille opettajillemme kuuluu iso kiitos erinomaisesta työstä koulun arjessa. Oppilaiden aito kohtaaminen ja heidän erityisyytensä huomioiminen on keskeinen osa opettajien ammattitaitoa ja se välittyy tämän kyselyn tuloksista. Olemme syystä ylpeitä opettajistamme”, kertoo perusopetusjohtaja Outi Salo.
Osallisuuteen panostetaan entistä vahvemmin
Oppilaat nostivat erityisen hyvinä asioina esiin opettajien lisäksi muun muassa kaverit, yhteishengen, oppimisen, ruuan ja välitunnit. “Ilahduttavaa oli huomata, että melkein kaikki oppilaat vastasivat, että heillä on koulussa ystäviä ja että he kokevat koulun olevan turvallinen ympäristö. Se on erinomainen lähtökohta oppilaiden hyvinvoinnille, jota kehitetään tällä hetkellä aktiivisesti kouluissamme erilaisten toimintaohjelmien avulla”, toteaa ruotsinkielisen perusopetuksen päällikkö Niclas Rönnholm.
Kehittämiskohteiksi kyselyn perusteella nousivat oppilaiden osallisuus ja sen näkyväksi tekeminen, kuuluvuuden tunne sekä työrauha. Oppilaat toivoivat lisää mahdollisuuksia vaikuttaa esimerkiksi työskentelytapoihin tai kouluruokaan. Toisaalta vastauksista heijastui myös toive ylipäätään tulla kuulluksi ja kohdatuksi.
”Nostamme keskeiseksi kehittämiskohteeksi oppilaiden osallisuuden vahvistamisen. Lasten ja nuorten aktiivinen osallistuminen omaan oppimiseensa ja koulupäivänsä rakentumiseen on oleellisen tärkeää ja sitä haluamme edelleen vahvistaa”, Outi Salo toteaa.
Huoltajat arvostavat matalan kynnyksen yhteydenpitoa ja yhteistyötä sekä viestintää koulun ja luokan toiminnasta. He haluavat olla tietoisia siitä, mitä luokassa tapahtuu ja miten omalla lapsella menee koulussa.
”Myös tämän asiakastyytyväisyyskyselyn valmistelussa oli mukana oppilaita ja huoltajia miettimässä sen teemoja. Vastauksia käydään läpi vanhempainilloissa ja hyödynnämme tuloksia toimintamme kehittämisessä. Hyvällä kodin ja koulun yhteistyöllä toteutamme toimivaa kasvatuskumppanuutta”, summaa perusopetusjohtaja Salo.
Helsingin kaupungin perusopetuksen asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin ajalla 3.–23.2.2020. Kyselyyn pystyi vastaamaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Lisätietoja:
Outi Salo, perusopetusjohtaja
Niclas Rönnholm, chef för den grundläggande utbildningen
Avainsanat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimialaTyöpajankatu 8
00580 Helsinki
09 310 44986https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Toimialaan kuuluu neljä palvelukokonaisuutta: varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus, lukio- ja ammatillinen koulutus ja vapaa sivistystyö, ruotsinkieliset palvelut sekä hallinto. Seuraa meitä @HelsinkiOppii, @tyovaenopisto, @Hforsarbis ja @StadinAO
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Beslutsmeddelande: Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning sammanträdde i kväll 4.11.20254.11.2025 19:09:11 EET | Pressmeddelande
Protokollet finns på sektorns webbplats.
Hjälpknappen – ett händigt sätt för elever och studerande att kontakta elev- och studerandevården samt social- och hälsovården31.10.2025 08:54:49 EET | Pressmeddelande
Helsingfors stads grundskolor och läroanstalter på andra stadiet har infört en ny elektronisk tjänst, Hjälpknappen. Med den kan barn och unga enkelt få kontakt med skolans kuratorer, psykologer och hälsovårdare samt social- och hälsovårdens tjänster för unga. Tjänsten kom till efter önskemål av barnen och ungdomarna själva.
Apunappi ‒ kätevä tapa oppijoille ottaa yhteyttä opiskeluhuoltoon ja sote-palveluihin31.10.2025 08:54:39 EET | Tiedote
Helsingin kaupungin kouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa on otettu käyttöön uusi sähköinen palvelu, Apunappi. Lapset ja nuoret saavat sillä helposti yhteyden oman koulun kuraattoreihin, psykologeihin ja terveydenhoitajiin sekä nuorille tarkoitettuihin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Palvelu sai alkunsa lasten ja nuorten omasta toiveesta.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätöstiedote 28.10.202528.10.2025 19:10:56 EET | Tiedote
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston tiistaina 28. lokakuuta pidetyn kokouksen päätöstiedote löytyy toimialan verkkosivuilta samoin kuin esityslista. Päätöstiedote Esityslista
Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto kokoontuu tiistaina 28.10.202524.10.2025 11:25:56 EEST | Tiedote
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto kokoontuu tiistaina 28. lokakuuta klo 16.30. Kokouksen esityslista on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Esityslistalla on muun muassa päätös Helsingin kaupungin suomenkielisen esi- ja perusopetuksen sekä suomenkielisten lukioiden ja Konepajan aikuislukion työ- ja loma-ajoista lukuvuosille 2026 - 2027 ja 2027 - 2028. Lisäksi esityslistalla on päätös suomenkielisten lukioiden aloituspaikoista vuonna 2026. Aloituspaikkojen määräksi esitetään 3241 paikkaa, lisäystä vuoteen 2025 on 167 paikkaa. Jaoston kokouksen päätöstiedote julkaistaan kokouksen päätyttyä toimialan verkkosivuilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme