Helsingin SDP:n ryhmäaloite: Koronakriisistä reiluun elpymiseen

Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä esittää tänään 31.3. jättämässään ryhmäaloitteessa, että kaupunki laatii laaja-alaisen koronapandemian jälkeisen elpymisohjelman.

"Koronapandemian jälkiseuraukset voivat tulla kalliiksi kaupungille, mikäli emme ryhdy toimeen oikeudenmukaisen elpymisohjelman laatimiseksi. Kriisi on kohdellut eri ihmisryhmiä hyvin epätasaisesti. Muun muassa yksinäisyys, mielenterveysongelmat, työttömyys ja liikkumattomuus ovat lisääntyneet koronakriisin seurauksena. Helsingissä kriisi on osunut erityisen pahasti matkailu- ja ravintola-alaan sekä tapahtuma- ja kulttuurialaan. Nämä ovat vahvasti kaupunkilaisia elinkeinoja. Tarvitsemmekin laajan ohjelman, jossa painopiste on elvytyksessä ja ihmisten hyvinvoinnista huolehtimisessa", kommentoi valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma aloitteen sisältöä.

Sosiaalisten kontaktien rajoittaminen on ollut erityisen vaikeaa nuorille. Varsinkin ammatillisessa koulutuksessa etäopetus on ollut haastavaa ja moni nuori on jättänyt koulun kokonaan kesken. Syrjäytymisriskissä olevien nuorten määrä on kasvanut ja tilanne vaikeutunut. Monet ikäihmiset asuvat Helsingissä yksin ja poikkeusaika on tarkoittanut osalle täyttä eristäytymistä kotiin. Liikunnan väheneminen on vaikuttanut ihmisten hyvinvointiin. Näiden ongelmien jälkihoito vaatii kaupungilta merkittäviä panostuksia.

SDP:n ryhmäaloitteen voi lukea kokonaisuudessaan täältä: https://helsinki.sdp.fi/ajankohtaista/sdp-helsingin-ryhmaaloite-helsingille-koronapandemian-jalkeinen-elpymisohjelma/

Lisätietoja:

Eveliina Heinäluoma
valtuustoryhmän puheenjohtaja

SDP:n varapuheenjohtaja Mäkynen: Kulttuuri- ja tapahtuma-alan tukipaketti valmisteltava nopeasti yhteistyössä9.4.2021 17:02:53 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Matias Mäkynen vaatii nopeasti uusia päätöksiä kulttuurialan tukemiseksi. Tähän mennessä alaa on tuettu noin 200 miljoonalla eurolla Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Työ- ja elinkeinoministeriön erilaisilla tuilla. Tuet ovat olleet esimerkiksi apurahoja, yksinyrittäjien tukea sekä kustannustukea. Freelancereille on tähän mennessä suunnattu tukea 32 miljoonaa euroa OKM:n kautta ja yli 20 000 yrittäjää on saanut yrittäjän työmarkkinatukea.

SDP julkaisi linjauksiaan julkisen hallinnon kehittämiseksi: Tavoitteena entistä joustavammat ja paremmat julkiset palvelut7.4.2021 09:52:02 EEST | Tiedote

SDP on julkaissut linjauksiaan julkisen hallinnon kehittämiseksi. SDP:n tavoitteena on, että Suomessa on maailman paras julkinen hallinto myös 2030-luvulla. Siihen tähdätään neljällä uudistamisteemalla. - Julkinen hallinto on ihmisiä varten, ja koronakriisi on korostanut sen merkitystä. On välttämätöntä, että se toimii jatkossa entistäkin vaikuttavammin edistäen kansalaisten hyvinvointia, sanoo kuntaministeri Sirpa Paatero. Yksi keskeisistä uudistamisteemoista on julkisten palveluiden saatavuuden parantaminen. Julkisen hallinnon on palveltava siellä, missä ihmiset ovat. Tavoitteena on lisätä ihmisten yhdenvertaisuutta sekä palveluiden joustavuutta ja saatavuutta. - Julkiset palvelut kuuluvat jokaiselle ihmiselle. Jotta tavoitteessa voidaan onnistua entistä paremmin, on sähköisten palveluiden saatavuutta ja käyttöä edistettävä. Digitaalisuus mahdollistaa laajan palvelukirjon tarjoamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Ihmisten tulisi saada hoitaa asioitaan tietoturvallisesti virkailijan

SDP:n Oulun piiri toivoo kuntien tukevan nuoria kesätyöpaikkojen saamisessa25.3.2021 18:25:28 EET | Tiedote

SDP:n Oulun piiri katsoo työllisyyden hoidon olevan yksi kuntapäättäjien lähivuosien tärkeimmistä tehtävistä. Maailmanlaajuisen koronaepidemian aiheuttaman taloudellisen shokin ja työttömyyden voittamiseksi Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun kunnissa on panostettava työpaikkoja luovaan julkisen sektorin ja yksityisten toimijoiden yhteistyölle pohjaavaan aktiiviseen elinkeinopolitiikkaan.

SDP:n valtuustoryhmä: Helsingin hyvä taloustilanne mahdollistaa laaja-alaisen koronakriisin jälkeisen palautumisohjelman23.3.2021 14:55:16 EET | Tiedote

Helsingin vuoden 2020 tilinpäätös osoittautui huomattavasti arvioitua paremmaksi. Vielä syksyllä talousarviota laadittaessa päätöksentekijöille esitettiin selkeästi heikompia ennusteita vuoden 2020 talouskehityksestä. Pahimmillaan koronan arvioitiin tekevän Helsingin talouteen jopa 700 miljoonan euron loven. Hallituksen tuki kunnille tasapainotti koronakriisin vaikutukset.

SDP:n Oulun piiri haluaa faktoja päästökeskusteluun: Bensiinin hinta alhaisella tasolla ja polttomoottoriautolla saa ajaa20.3.2021 15:22:45 EET | Tiedote

Liikenteen päästöistä on käytävä avointa ja faktoihin perustuvaa keskustelua. Bensiinin hinta on tällä hetkellä samalla tasolla kuin kymmenen vuotta sitten. Mielikuva autoilun rajusta kallistumisesta bensiinin hinnan nousun myötä ei siis pidä paikkaansa. Nykyinen hallitus on korottanut polttoaineveroa vain yhden kerran, 6 senttiä litralta. SDP:n Oulun piiri toteaa, että ihmisiä on nyt tuettava ja kannustettava vähäpäästöisempään autoiluun siirtymisessä.