Helsingin SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja: Vantaalta mallia varhaiskasvatuksen palkankorotuksiin Helsingissä

Helsingin valtuuston sosialidemokraattisen ryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma iloitsee Vantaan kaupungin päätöksestä parantaa päivähoitohenkilöstön palkkausta ja esittää, että Helsinki tekisi nopeasti vastaavan linjauksen.

- Lastentarhaopettajat ja koko päivähoidon henkilöstö ovat pitkään olleet palkkauksessa alimitoitettuja työn vaativuuteen ja merkitykseen nähden. Vantaan kaupungin linjaus parantaa henkilöstön palkkoja on ilon aihe ja antaa paremmat mahdollisuudet saada alalle pätevää henkilökuntaa korkeiden elinkustannusten pääkaupunkiseudulla.

- Esitänkin, että Helsingissä tehdään vastaavan sisältöiset päätökset varhaiskasvatuksen henkilöstön palkkauksen parantamisesta. Helsingin on myös hyvä pohtia erityisen kannustuspalkkion nostamista 1 500 euroon. Uusille lastentarhaopettajille suunnattu kannustuspalkkio tukee mahdollisuuksia täyttää vapautuvat ja uudet tehtävät päivähoidossa olevien lasten määrän kasvaessa.

-Toivon, että asiasta käynnistyy neuvottelut kaupungin ja henkilöstöjärjestöjen kesken.

Helsingissä pitäisi pyrkiä asiassa ratkaisuun vielä ennen kesälomia, jotta Helsingin asema tasapuolisena ja houkuttelevana työnantajana säilyy, Heinäluoma esittää.

Eveliina Heinäluoma

SDP Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja

Rinne vaatii hallitusta reagoimaan Porin tilanteeseen nopeasti17.9.2018 19:35Tiedote

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne vaatii hallitusta reagoimaan nopeasti Porin tilanteeseen. Viime viikolla Venator ilmoitti 450 työntekijän irtisanomisesta. Rinne vieraili maanantaina 17.9. Porissa ja tapasi yrityksen työntekijöitä ja kaupungin edustajia. - Irtisanomisuutinen on paha isku Porille. Työnsä menettävien määrä on valtava ja ymmärrän hyvin, millaista huolta ja tuskaa tämä aiheuttaa työntekijöille ja heidän perheilleen. Kaupungin ja valtion yhteistyöllä pitää lähteä rakentamaan toivoa ihmisille uuden työn muodossa. Siksi hallituksen on reagoitava nopeasti Porin tilanteeseen. Tarvitaan toimenpideohjelma, jolla huolehditaan ihmisten koulutus- ja työllistymismahdollisuuksista sekä alueen vetovoimasta. Valtioneuvoston on lisäksi selvitettävä mahdollisuudet ottaa käyttöön samanlaiset toimenpiteet kuin äkillisen rakennemuutoksen alueilla on käytössä, Rinne sanoo. Rinne kannustaa hallitusta tarttumaan asiaan nopeasti ja tehokkaasti. - Nyt tarvitaan aitoa ja nopeaa reagointia Sipilän h