Helsingin seudun kauppakamari ja International House Helsinki yritysten tukena kansainvälisissä rekrytoinneissa

Helsingin seudun tavoitteena on olla entistä kansainvälisempi. Tehokkaat ja nopeat maahanmuuton palvelut ovat yksi tärkeä keino tukea työperäistä maahanmuuttoa. Tämä edellyttää International House Helsingin kaltaisia palveluja, jotka parantavat työnantajien ja yritysten valmiuksia kansainvälisen työvoiman palkkaamiseen ja antavat tietoa työnantajien velvollisuuksista koskien kansainvälisiä työntekijöitä.

International House Helsingillä on tärkeä rooli alueelle saapuvien kansainvälisten osaajien ja heitä rekrytoivien yritysten ja työnantajien neuvonnassa. Helpot ja kattavat maahantulo- ja asettautumispalvelut ovat myös merkittävä Helsingin seudun kansainvälistä vetovoimaisuutta lisäävä tekijä, joka edesauttaa menestymistä parhaiden kansainvälisten osaajien houkuttelussa.

”Työnantajaneuvonta antaa yrityksille helpon väylän kysyä kansainvälisestä työvoimasta ja siihen liittyvistä velvollisuuksista. Tiedon puute voi olla monelle yritykselle ja työnantajalle este palkata kansainvälistä osaamista. Neuvonnan tarkoituksena on tukea yritysten valmiuksia rekrytoida kansainvälisiä osaajia.” Helsingin seudun kauppakamarin Couselling Service Officer Joanna Ahokanto kertoo.

Helsingin seudun kauppakamari neuvoo IHH:n kautta työnantajia kansainväliseen työvoimaan, työperäiseen maahanmuuttoon, rekrytointiprosesseihin ja työ- ja oleskelulupiin liittyvissä kysymyksissä sekä auttaa löytämään sopivia palveluita ja selvittää yritysten palvelutarpeita. Lisäksi neuvontapalvelu tarjoaa tietoa jo olemissa olevista kansainväliseen työelämään liittyvistä yksityisen ja julkisen sektorin palveluista.  Neuvonta on maksutonta ja sitä saa suomeksi ja englanniksi puhelimitse, sähköpostitse ja verkossa. Yrityksen ei tarvitse olla Kauppakamarin jäsen.

”Pääkaupunkiseudulle muuttaneet maahanmuuttajat saavat alkuvaiheen palvelunsa kootusti International House Helsingistä. Tavoitteenamme on tukea yhä vahvemmin Helsingin seudun kansainvälistymistä ja yritysten kansainvälistymistarpeita”, Ahokanta sanoo.

IHH-palvelua koordinoi Helsingin kaupunki ja siihen osallistuvat Helsingin ja Espoon kaupunkien maahanmuuttoneuvonta, Uudenmaan maistraatti, Verohallinto, Kela, Uudenmaan TE-toimisto, Eläketurvakeskus, Maahanmuuttovirasto, SAK ja Helsingin seudun kauppakamari.

IHH:n työnantajaneuvonnan yhteystiedot:
ihhtyonantajaneuvonta@helsinki.chamber.fi
puh. +358 40 922 5126
Lisätietoa IHH:sta osoitteessa www.ihhelsinki.fi

Satu Salonen
Talent Manager
satu.salonen@chamber.fi

Joanna Ahokanto
Couselling Service Officer
joanna.ahokanto@chamber.fi

Helsingin kaupungin on sitouduttava matkustaja-autolauttaliikenteen jatkumiseen kantakaupungissa1.7.2020 14:17:04 EESTTiedote

Helsingin Satama on julkistanut pormestari Vapaavuoren toimeksiannon mukaisen selvityksen satamanosien kehittämisskenaarioista vuoteen 2040. Selvitys osoittaa selkeästi, että matkustajaliikenteen säilyttäminen kantakaupungin satamissa on tulevaisuudessakin tarkoituksenmukaisin ratkaisu. Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen siirtäminen Vuosaareen edellyttäisi mittavia investointeja ja veisi matkailijat kauas Helsingin keskusta-alueelta, millä olisi huomattava negatiivinen vaikutus keskustan yrityksiin ja elinvoimaan. Lisäksi se heikentäisi kansainvälisen rahtiliikenteen sujuvuutta.

Korona alkoi näkyä yritysten liikevaihdossa maaliskuussa - Helsingin seudun väestönkasvu jatkuu vahvana29.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Helsingin seudun talous kasvoi vahvasti vuoden 2020 alkuun asti. Yritysten liiketoiminnan kasvu jatkui erityisesti rakentamisessa, informaatio- ja viestintäalalla sekä liike-elämän palveluissa. Korona alkoi näkyä yritysten liiketoiminnassa maaliskuussa, erityisesti majoitus- ja ravitsemisalalla, kuljetuksessa ja kaupassa. Helsingin seudun väestön kasvu perustuu 75 prosenttisesti vieraskieliseen väestöön, selviää Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsauksesta 2/2020.

Toimialojen erilainen koronakohtelu ihmetyttää – teollisuuden pyörät pidettävä käynnissä25.6.2020 00:05:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 58 % on pystynyt pitämään ennallaan tai jopa lisäämään henkilöstönsä määrää koronakriisin aikana: tilanne on muuta maata hivenen parempi. Konkurssiriskin koetaan vähentyneen edelliseen kesäkuun alun mittaukseen verrattuna muutamalla prosenttiyksiköllä. Lähes kolmannes vastaajista arvioi liikevaihtonsa vähentyvän 25–100 % seuraavan kahden kuukauden aikana, selviää kauppakamarin seitsemännestä korona-kyselystä.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa kohtuullinen lopputulos4.6.2020 08:48:39 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen venyminen ehti jo viivästyttää viime vuosina hyvään vauhtiin päässyttä asuntotuotantoa. Neuvottelutulos tarkoittaa merkittävää taloudellista panostusta tulevina vuosina erityisesti seudun raideliikenteeseen. Toteutuslistalle päässeillä hankkeilla on huomattavia positiivisia vaikutuksia niin asuntotuotantoon kuin sekä seudulliseen että valtakunnalliseen liikennejärjestelmään. Valtion odotettua pienempi rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan kustannuksista ja Pisararadan sivuuttaminen ovat pettymyksiä.

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.

Kauppakamari ja InHunt Boards alkavat kouluttaa yrityksiin Advisory Boardeja – ”Yritykset tarvitsevat ulkopuolista näkemystä menestyäkseen”2.6.2020 07:09:00 EESTTiedote

Helsingin seudun kauppakamari ja InHunt Boards Oy käynnistävät yhteistyössä Advisory Board -valmennukset syksyllä 2020. Yhteistyöllä on tarkoitus vahvistaa Advisory Boardien käyttöä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä tuoda toimintaan selkeitä malleja ja työkaluja. Kyseessä on InHuntin konseptoima täysin uusi, uraauurtava malli Advisory Board -toiminnan laadun ja jatkuvan kehittämisen takaamiseksi.