Helsingin seudun kauppakamari ja International House Helsinki yritysten tukena kansainvälisissä rekrytoinneissa

Helsingin seudun tavoitteena on olla entistä kansainvälisempi. Tehokkaat ja nopeat maahanmuuton palvelut ovat yksi tärkeä keino tukea työperäistä maahanmuuttoa. Tämä edellyttää International House Helsingin kaltaisia palveluja, jotka parantavat työnantajien ja yritysten valmiuksia kansainvälisen työvoiman palkkaamiseen ja antavat tietoa työnantajien velvollisuuksista koskien kansainvälisiä työntekijöitä.

International House Helsingillä on tärkeä rooli alueelle saapuvien kansainvälisten osaajien ja heitä rekrytoivien yritysten ja työnantajien neuvonnassa. Helpot ja kattavat maahantulo- ja asettautumispalvelut ovat myös merkittävä Helsingin seudun kansainvälistä vetovoimaisuutta lisäävä tekijä, joka edesauttaa menestymistä parhaiden kansainvälisten osaajien houkuttelussa.

”Työnantajaneuvonta antaa yrityksille helpon väylän kysyä kansainvälisestä työvoimasta ja siihen liittyvistä velvollisuuksista. Tiedon puute voi olla monelle yritykselle ja työnantajalle este palkata kansainvälistä osaamista. Neuvonnan tarkoituksena on tukea yritysten valmiuksia rekrytoida kansainvälisiä osaajia.” Helsingin seudun kauppakamarin Couselling Service Officer Joanna Ahokanto kertoo.

Helsingin seudun kauppakamari neuvoo IHH:n kautta työnantajia kansainväliseen työvoimaan, työperäiseen maahanmuuttoon, rekrytointiprosesseihin ja työ- ja oleskelulupiin liittyvissä kysymyksissä sekä auttaa löytämään sopivia palveluita ja selvittää yritysten palvelutarpeita. Lisäksi neuvontapalvelu tarjoaa tietoa jo olemissa olevista kansainväliseen työelämään liittyvistä yksityisen ja julkisen sektorin palveluista.  Neuvonta on maksutonta ja sitä saa suomeksi ja englanniksi puhelimitse, sähköpostitse ja verkossa. Yrityksen ei tarvitse olla Kauppakamarin jäsen.

”Pääkaupunkiseudulle muuttaneet maahanmuuttajat saavat alkuvaiheen palvelunsa kootusti International House Helsingistä. Tavoitteenamme on tukea yhä vahvemmin Helsingin seudun kansainvälistymistä ja yritysten kansainvälistymistarpeita”, Ahokanta sanoo.

IHH-palvelua koordinoi Helsingin kaupunki ja siihen osallistuvat Helsingin ja Espoon kaupunkien maahanmuuttoneuvonta, Uudenmaan maistraatti, Verohallinto, Kela, Uudenmaan TE-toimisto, Eläketurvakeskus, Maahanmuuttovirasto, SAK ja Helsingin seudun kauppakamari.

IHH:n työnantajaneuvonnan yhteystiedot:
ihhtyonantajaneuvonta@helsinki.chamber.fi
puh. +358 40 922 5126
Lisätietoa IHH:sta osoitteessa www.ihhelsinki.fi

Satu Salonen
Talent Manager
satu.salonen@chamber.fi

Joanna Ahokanto
Couselling Service Officer
joanna.ahokanto@chamber.fi

Helsingin keskustan vetovoimaa on kehitettävä monipuolisesti13.8.2019 07:10:00 EESTTiedote

Helsingin kaupungilla on tulossa syksyllä poliittiseen käsittelyyn selvitys kävelykeskustan laajentamisesta ja mahdollisesta maanalaisen kokoojakadun toteutuksesta. Kehittämislinjaukset pitää tehdä huolella, sillä vetovoimainen Helsingin keskusta on Suomen kansainvälisin ja monipuolisin yrityskeskittymä, joka synnyttää uusia työpaikkoja ja uutta liiketoimintaa, houkuttelee osaajia ja investointeja sekä luo vaurautta koko maahan.

Uudenmaan yritysten suhdannetilanne on edelleen tavanomaista suotuisampi - samaan aikaan pulaa työvoimasta ja kysynnästä31.7.2019 10:10:00 EESTTiedote

Uudellamaalla toimivat yritykset arvioivat tulevaisuuden suhdannenäkymänsä. Suhdannetilannearviot pysyivät lähes muuttumattomina alkukesän 2019 aikana. Yritykset arvioivat tuotannon ja myynnin kasvun jatkuvan, mutta yrityksillä on pulaa työvoimasta ja kysynnästä. Suhdanteiden ennakoidaan heikkenevän kesän lopulla ja syksyn alussa.