Helsingin seudun kauppakamari ja Kajaanin ammattikorkeakoulu: Ainutlaatuinen yhteistyömalli yritysten kouluttamisen ja korkeakouluopintojen yhdistämisessä

Kauppakamarin jäsenyrityksille ja asiakkaille tarjotaan jatkossa mahdollisuus suorittaa korkeakoulutasoisia opintoja samalla, kun osallistuvat kauppakamarin koulutuksiin tai käyttävät KoulutusOnline-palvelua. Helsingin seudun kauppakamari ja KAMK, Kajaanin ammattikorkeakoulu Oy, allekirjoittavat tänään yhteistyösopimuksen koulutusyhteistyöstä. Sopimuksen myötä yhteistyö käynnistyy heti ja opintoja on mahdollista suorittaa keväästä 2020 alkaen.

Uusi koulutusyhteistyömalli on ainutlaatuinen Suomessa. Kauppakamarin tarjoamia koulutuksia voidaan hyödyntää tutkinnon osana ja opinnot tuotetaan KAMK:n ja kauppakamarin asiantuntijoiden yhteistyönä. KAMK:n asiantuntijat varmentavat koulutuksen laadun sekä vastaavat suoritusten arvioinneista kauppakamarin tuottaessa opintojaksoille tarvittavan sisällön.

- Koulutusyhteistyöllä vastataan yhteiskunnalliseen tilaukseen ja kasvatetaan Suomen kilpailukykyä. Sopimuksen lähtökohtana on suomalaisen yhteiskunnan tarve jatkuvan oppimisen kehittämiseen, kertoo kauppakamarin palvelutoiminnasta vastaavan yhtiön toimitusjohtaja Risto Sundell.

Sopimus tuo uusia toimintamalleja suomalaisen osaamisen kehittämiseen.

- Hallitusohjelma painottaa jatkuvan oppimisen merkitystä ja erityisesti korkeakoulujen roolia siinä. Yhteistyömme mahdollistaa osaamisen kehittämisen, tarpeiden ennakoinnin sekä yrityslähtöisen tarpeen tuomisen osaksi korkeakoulujen koulutussisältöjen kehittämistä, sanoo rehtori Matti Sarén Kajaanin ammattikorkeakoulusta.

KAMK kouluttaa liiketalouden, tekniikan, sosiaali- ja terveysalan, matkailu- ja ravitsemisalan sekä liikunnan alan osaajia. Kajaanin ammattikorkeakoulu on opetus- ja kulttuuriministeriön mittareilla Suomen tehokkain ammattikorkeakoulu.

Kauppakamarin missiona on vahvistaa yritysten menestystä. Helsingin seudun kauppakamari on jäsenmäärältään Pohjoismaiden suurin kauppakamari ja aktiivinen yritysten kehittämispalvelujen tuottaja. Kauppakamari järjestää vuosittain noin 250 koulutusta ammattilaisille ja koulutusten asiakastyytyväisyyden keskiarvo vuonna 2019 oli 4,4/5. KoulutusOnline on kauppakamarin vuonna 2018 lanseeraama verkkokoulutuspalvelu.

Helsingin seudun kauppakamarin ja KAMK:n välinen yhteistyösopimus allekirjoitetaan maanantaina 13.1.2020 kello 13:00. Media on tervetullut paikalle kauppakamarin toimitiloissa Helsingissä osoitteessa Kalevankatu 12.

Lisätietoja:

Risto Sundell
Helsingin Kamari Oy

Matti Sarén
rehtori
Kajaanin ammattikorkeakoulu

Helsingin seudun tuotanto ja työllisyys kasvussa – yritysten suhdanneodotukset heikkenemässä2.1.2020 12:00:00 EETTiedote

Helsingin seudun liiketoiminnan kehitys oli vahvaa vuoden 2019 kolmannella neljänneksellä lähes kaikilla toimialoilla. Jalostusarvo kasvoi vahvasti teollisuudessa, rakentamisessa, informaatio- ja viestintäalalla sekä majoitus- ja ravitsemistoiminnassa. Päätoimialoilla suhdanteiden odotetaan kuitenkin heikkenevän lähikuukausina, selviää Helsingin seudun kauppakamarin Toimialakatsauksesta.