Helsingin seudun kauppakamari ja Kajaanin ammattikorkeakoulu: Ainutlaatuinen yhteistyömalli yritysten kouluttamisen ja korkeakouluopintojen yhdistämisessä

Kauppakamarin jäsenyrityksille ja asiakkaille tarjotaan jatkossa mahdollisuus suorittaa korkeakoulutasoisia opintoja samalla, kun osallistuvat kauppakamarin koulutuksiin tai käyttävät KoulutusOnline-palvelua. Helsingin seudun kauppakamari ja KAMK, Kajaanin ammattikorkeakoulu Oy, allekirjoittavat tänään yhteistyösopimuksen koulutusyhteistyöstä. Sopimuksen myötä yhteistyö käynnistyy heti ja opintoja on mahdollista suorittaa keväästä 2020 alkaen.

Uusi koulutusyhteistyömalli on ainutlaatuinen Suomessa. Kauppakamarin tarjoamia koulutuksia voidaan hyödyntää tutkinnon osana ja opinnot tuotetaan KAMK:n ja kauppakamarin asiantuntijoiden yhteistyönä. KAMK:n asiantuntijat varmentavat koulutuksen laadun sekä vastaavat suoritusten arvioinneista kauppakamarin tuottaessa opintojaksoille tarvittavan sisällön.

- Koulutusyhteistyöllä vastataan yhteiskunnalliseen tilaukseen ja kasvatetaan Suomen kilpailukykyä. Sopimuksen lähtökohtana on suomalaisen yhteiskunnan tarve jatkuvan oppimisen kehittämiseen, kertoo kauppakamarin palvelutoiminnasta vastaavan yhtiön toimitusjohtaja Risto Sundell.

Sopimus tuo uusia toimintamalleja suomalaisen osaamisen kehittämiseen.

- Hallitusohjelma painottaa jatkuvan oppimisen merkitystä ja erityisesti korkeakoulujen roolia siinä. Yhteistyömme mahdollistaa osaamisen kehittämisen, tarpeiden ennakoinnin sekä yrityslähtöisen tarpeen tuomisen osaksi korkeakoulujen koulutussisältöjen kehittämistä, sanoo rehtori Matti Sarén Kajaanin ammattikorkeakoulusta.

KAMK kouluttaa liiketalouden, tekniikan, sosiaali- ja terveysalan, matkailu- ja ravitsemisalan sekä liikunnan alan osaajia. Kajaanin ammattikorkeakoulu on opetus- ja kulttuuriministeriön mittareilla Suomen tehokkain ammattikorkeakoulu.

Kauppakamarin missiona on vahvistaa yritysten menestystä. Helsingin seudun kauppakamari on jäsenmäärältään Pohjoismaiden suurin kauppakamari ja aktiivinen yritysten kehittämispalvelujen tuottaja. Kauppakamari järjestää vuosittain noin 250 koulutusta ammattilaisille ja koulutusten asiakastyytyväisyyden keskiarvo vuonna 2019 oli 4,4/5. KoulutusOnline on kauppakamarin vuonna 2018 lanseeraama verkkokoulutuspalvelu.

Helsingin seudun kauppakamarin ja KAMK:n välinen yhteistyösopimus allekirjoitetaan maanantaina 13.1.2020 kello 13:00. Media on tervetullut paikalle kauppakamarin toimitiloissa Helsingissä osoitteessa Kalevankatu 12.

Lisätietoja:

Risto Sundell
Helsingin Kamari Oy

Matti Sarén
rehtori
Kajaanin ammattikorkeakoulu

Uudenmaan yritysten tilanne muuta maata synkempi - yritykset tarvitsevat suoraa tukea31.3.2020 15:22:44 EESTTiedote

Helsingin seudun kahdella viidesosalla yrityksistä koronakriisi on jo nyt vähentänyt liikevaihtoa paljon. Kesään mennessä peräti kaksi kolmasosaa yrityksistä uskoo negatiivisten vaikutusten olevan suuria. Lomautusvaroituksia tai YT-neuvotteluja on käynnistetty kahdessa viidesosassa yrityksiä, hieman yli kolmannes uskoo välttyvänsä lomauksilta seuraavan kahden kuukauden aikana, selviää kauppakamareiden kyselyn tuloksista Uudenmaan alueella.

Helsingin seudun työmarkkinat on pidettävä käynnissä niin hyvin kuin se on mahdollista25.3.2020 09:49:39 EETTiedote

Korona-epidemia on laittanut yhteiskunnassa lähes kaiken huomion välittömiin ihmisten terveyden ja talouden pelastustoimiin. Kriisistä huolimatta ne toimialat, joilla se onnistuu, on pidettävä käynnissä niin hyvin kuin se on näissä oloissa mahdollista. Tulevaisuuden rakentamisen mittatikkuna on tärkeää olla käytettävissä vertailukelpoista yritys- ja työmarkkinatietoa, jota on tarjolla Kauppakamarin toimialakatsauksessa 1/2020.

Helsingin seudun kauppakamari varautuu koronavirusepidemiaan – suosimme etätöitä, kokoukset ja tapahtumat striimataan, asiakaspalvelu toimii aukottomasti13.3.2020 12:33:04 EETTiedote

Koronavirustilanteen muututtua ja viranomaisten 12.3. antamien suositusten mukaisesti, myös Helsingin seudun kauppakamarissa perutaan tai siirretään tilaisuudet, kokoukset ja jäsentapahtumat. Kauppakamarin koulutukset pidetään toistaiseksi sovittuina ajankohtina, mutta kaikki striimataan. Neuvontapalvelun asiantuntijamme ovat jäsenyritystemme käytettävissä ja auttavat viruksen aiheuttamissa kysymyksissä.

Yritykset haluavat vauhtia oleskelu- ja työlupien käsittelyyn11.3.2020 11:57:08 EETTiedote

Yrityksillä on valmiuksia lisätä työperäistä maahanmuuttoa ja vieraskielisten rekrytointia, mikäli oleskelu- ja työlupaprosessia saadaan nopeutettua ja selkeytettyä. Yritykset kokevat, että eri viranomaisten yhteistyössä on parannettavaa. Edelleen yrityksillä on haasteita, miten ja mistä löydetään jo Suomessa olevia ulkomaalaistaustaisia osaajia, selviää Helsingin seudun kauppakamarin kyselystä.