Helsingin seudun yritykset painottavat vahvasti vastuullisuutta, hankintasopimuksissa vastuullisuus näkyy vielä niukasti

Yli 90 prosenttia kauppakamarien ihmisoikeuskyselyyn vastanneista Helsingin seudun yrityksistä nostaa vastuullisuuden merkitykselliseksi liiketoiminnalleen. Toimitusketjuissa sosiaalisen vastuuseen kiinnitetään huomioita, mutta hankintasopimuksiin kirjataan vielä vähän vastuullisuuteen kytkeytyviä sopimusehtoja.

Kauppakamarien ihmisoikeuskysely 2020.

Kauppakamarien toteuttaman ihmisoikeuskyselyn mukaan pääkaupunkiseudun yrityksissä tunnistetaan vahvasti vastuullisuuden merkitys liiketoiminnalle. Jopa yli 90 prosenttia yrityksistä korostaa vastuullisuuden tärkeyttä paitsi omalle organisaatiolle myös sidosryhmilleen. Yritysvastuuasenteisiin vaikuttavat asiakkaiden mutta myös omistajien ja työntekijöiden asenteet.

Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen arvioi yritysvastuuasenteita seuraavasti:

”Helsingin seudun yrityksissä on tunnistettu hyvin vastuullisuuden tärkeys, ja esimerkiksi sosiaalista vastuuta painotetaan toimitusketjuissa. Hankintasopimuksiin kirjatut vastuullisuussopimusehdot ovat suurille yrityksissä arkipäivää, mutta pk-yritysten välisissä sopimuksissa kirjauksia on kuitenkin vielä varsin vähän”, Lahtinen arvioi.

Hänen mukaansa sosiaalisen ja ihmisoikeusvastuun johtamisessa on kehitettävää erityisesti pk-yrityksissä. Kyselyyn vastanneet yritykset katsovat, että sosiaalisen ja ihmisoikeusvastuun haasteeksi nousee usein resursointi. Helsingin seudun yrityksistä lähes 60 prosenttia arvioi, että ajanpuute on suurin haaste sosiaalisen vastuullisuuden johtamisessa.

”Monissa yrityksissä on vaikea ymmärtää oman toiminnan ja ihmisoikeuksien välisiä linkkejä. Vain 20 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä mainitsee rahanpuutteen esteeksi. Pk-yrityksissä tarvitaankin lisää osaamista ja tietoa sosiaalisen ja ihmisoikeusvastuun johtamiseen”, Lahtinen kertoo.

Joulukuussa tulee voimaan whistleblowing-direktiivi, joka tuo yli 50 henkilöä työllistäville yrityksille pakolliseksi ilmoituskanavan, jonka kautta työntekijät ja sidosryhmät voivat ilmoittaa luottamuksellisesti havaitsemistaan epäkohdista yrityksen toiminnassa. Helsingin seudun kauppakamari järjestää syksyn aikana yrityksille vastuullisuuskoulutusta muun muassa ilmoituskanavan käyttöön ottamisesta.

Markku Lahtinen, johtaja, Helsingin seudun kauppakamari, p. 050 571 3564, markku.lahtinen@chamber.fi

Kauppakamarien ihmisoikeuskysely 2020.

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 7 000 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä.

Helsingin seudun yritykset toivovat koronarajoituksiin kohtuullisuutta ja selkeyttä13.10.2020 08:50:00 EESTTiedote

Helsingin seudun yrityksissä nähdään kesäkauden aikana virinnyttä toiveikkuutta koronatilanteen vaikutuksissa liiketoimintaan. Toimialojen sisällä on kuitenkin suurta vaihtelua. Yritykset toivovat, että rajoituksista huolimatta liiketoiminnan jatkuminen ja työntekijöiden pitäminen töissä mahdollistetaan. Kauppakamarien yrityskyselyyn vastasi lähes 900 Helsingin seudun yritystä eri toimialoilta.

Toimialakatsaus: Helsingin seudulla rakennusala vielä kasvussa, palvelualojen näkymissä varovaista toiveikkuutta1.10.2020 10:30:00 EESTTiedote

Rakentamisen liikevaihto on kasvussa, ja palvelualojen suhdanteissa näkyy Helsingin seudulla varovaista toiveikkuutta. Yritysten liikevaihdon romahtaminen tuntuu voimakkaimmin majoitus- ja ravitsemisalalla sekä kuljetustoiminnassa. Helsingin seutu on jäänyt muiden Pohjoismaiden metropolien kasvuvauhdista. Tänään ilmestynyt Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsaus luotaa pääkaupunkiseudun kilpailuympäristöä.