Helsingin Sompasaareen uusia asumisoikeus- ja vuokrakoteja

Asuntosäätiö aloittaa asumisoikeusasuntokohteen rakennustyöt Helsingin Sompasaaressa syksyllä. Viime keväänä alueelle valmistui Asuntosäätiön rakennuttama Hitas-kohde, ja elokuussa korkotuettu vuokra-asuntokohde.
Uudet asumisoikeuskodit rakentuvat Helsingin Sompasaareen.

Asuntosäätiön asumisoikeusasuntokohteen rakennustyöt alkavat syksyllä Helsingin Sompasaaressa. Kaljaasi Fortunan katu 4:ään rakennetaan kerrostalo, johon valmistuu 51 asumisoikeusasuntoa. Asumisoikeuskodit ovat kooltaan yksiöistä neliöihin, 24,5–90 m2. Asukkaiden yhteinen sauna sekä kerhotila sijaitsevat rakennuksen ylimmässä kerroksessa ja parkkihalli rakennetaan sisäpihan alle. Asuntosäätiön rakennuttama kohde valmistuu keväällä 2022. Hankkeessa urakoitsijana toimii Fira Oy ja suunnittelijana Arkkitehtitoimisto Konkret Oy.

­­­Sompasaari on osa Helsingin uutta työpaikka- ja asuinaluetta Kalasatamaa. Alueella huomioidaan kaikessa rakentamisessa älykäs kaupunkikehitys, jossa panostetaan kestävään kehitykseen innovaatioiden ja digitalisaation avulla.

– ­­­Olemme vahvasti mukana kehittämässä asuinalueita, joissa asumisviihtyvyyden lisäksi huomioidaan ekologisuus. Sompasaaren asuinalueen rakennuksissa käytetään SunZEB-ratkaisua, joka perustuu aurinkoenergian hyödyntämiseen ja ylilämmön kierrättämiseen kaukolämpö- ja jäähdytysverkostossa. Energiansäästöratkaisujen lisäksi myös asumisen palveluita kehitetään alueella aktiivisesti, kertoo Asuntosäätiön rakennuttamisjohtaja Turkka Keravuori.

Vuokra-asuntokohde valmistui elokuussa

Asuntosäätiön vuokra-asuntokohde valmistui elokuussa meren tuntumaan, Kaljaasi Auroran kuja 4:ään. Kohteen urakoitsijana toimi Hartela Etelä-Suomi Oy ja suunnittelusta vastasi C&J Arkkitehdit Oy.

Korkotuettuun vuokra-asuntokohteeseen tuli 455 hakemusta, ja valitut asukkaat pääsivät muuttamaan uusin koteihin elokuun lopussa. Kerrostalon 39 vuokra-asuntoa ovat kooltaan yksiöstä viisikkoon, 31–90,5 m2. Talon 7-kerroksessa sijaitsevat asukkaiden yhteinen kerhotila ja saunaosasto. Korttelissa yhteisöllisyys on merkittävässä roolissa, mitä pyritään vahvistamaan korttelin yhteisellä sisäpihalla. Sisäpihan alla sijaitsee parkkihalli ja korttelin asukkaiden yhteiskäytössä on sähköauto.

Sompasaaressa palvelut ja ulkoilualueet ovat lähellä. Kävelymatkan päässä sijaitsevat Redin kauppakeskus, Kalasataman metroasema sekä Mustikkamaan ulkoilualue.

Uudet asumisoikeuskodit rakentuvat Helsingin Sompasaareen.

Asuntosäätiö tekee työtä asuntopulan voittamiseksi ja yleisen asumistason kohottamiseksi. Suomen neljänneksi suurimpana asuinkiinteistöjen omistajana visionamme on tarjota parasta asumista elämän eri vaiheisiin missiomme Hyvä koti kaikille mukaisesti. Asuntosäätiö ei tavoittele välitöntä voittoa tai taloudellista etua.

Rakennutamme ja omistamme erilaisia ratkaisuja asumiseen. Palveluvalikoimaamme kuuluu asumisoikeus-, vuokra- ja omistusasuntoja. Kaiken toimintamme ytimessä ovat vastuullisuus ja yleishyödyllisyys.