Helsingin Sydänsairaala luopui yksityisomistuksestaan ja sitoutuu hoitojonojen purkamiseen pääkaupunkiseudulla

Helsingin Sydänsairaala Oy siirtyi kokonaan Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirien omistukseen 5. maaliskuuta 2019. Helsingin Sydänsairaalan toiminnan kehittämisessä alusta saakka mukana olleet lääkäriosakkaat myivät vähemmistöomistusosuutensa Tays Sydänkeskus Oy:lle. Omistusmuutos ei vaikuta Helsingin Sydänsairaalan henkilöstöön tai toimintaan, joka pääosin koostuu lähetteellä tulevien sydänpotilaiden hoidosta. Omistusmuutoksella pyritään vahvistamaan Helsingin Sydänsairaalan asemaa valinnanvapaussäädösten mukaisena julkisena sairaalana, osana Tays Sydänsairaalan palveluverkkoa.

Tuoreen ennusteen mukaisesti pääkaupunkiseudun väestömäärä kasvaa voimakkaasti tulevina vuosina, mikä näkyy myös julkisen terveydenhuollon hoitojonoissa.
– Sydänsairaala on viime vuosina kehittänyt sydänpotilaiden hoitoa ja purkanut potilasjonoja Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä. Sitoudumme vahvasti hoidon vaikuttavuuden kehittämiseen myös pääkaupunkiseudulla. Viiveetön ja kunkin potilaan tilanteessa tarpeen mukainen hoito on yhteinen tavoite. Nykyinen julkisen erikoissairaanhoidon valinnanvapaus tukee tätä tavoitetta, korostaa Sydänsairaalan liiketoimintajohtaja .

Tays Sydänsairaala pyrkii löytämään toiminnan kehittämiseen yhteistyökumppaniksi sekä julkisia että yksityisiä toimijoita.
– Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä teemme jo hyvää yhteistyötä esimerkiksi perusterveydenhuollon ja paikallisten sydänyhdistysten kanssa. Digitaalisten terveys- ja asiointipalveluiden kehittäminen murtaa perinteisiä aluerajoja Suomessa. Hyvät liikenneyhteydet Helsinkiin mahdollistavat hoidon tarjoamisen myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuville, Metsälä jatkaa.

Yksityisvastaanotot jatkuvat

Helsingin ja Tampereen Sydänsairaaloissa tarjotaan myös ammatinharjoittajalääkäreiden ja -fysioterapeuttien yksityisvastaanottoja. Ilman lähetettä saapuvat yksityispotilaat maksavat tutkimuksen ja hoidon itse. Helsingin seudulla yksityisvastaanotto on erottunut vahvemmin.

– Sydänoireet ovat enimmäkseen iäkkäämpien ihmisten vaiva. Tuoreen tilaston mukaisesti pääkaupunkiseudulla yli 64-vuotiaiden määrä kasvaa noin 20 prosentilla vuoteen 2025 saakka. Osa heistä, jotka kokevat sydänoireita, haluavat joka tapauksessa selvittää oman tilanteensa nopeammin kuin mihin julkinen sektori pystyy nyt vastaamaan. Koska sydänsairaudet ovat usein eteneviä sairauksia, tähänkin kannattaa tarjota mahdollisuus, vaikka yksityisvastaanotot ovat jatkossakin vain pieni osa Sydänsairaalan koko toiminnasta, Metsälä toteaa.

Ensitie 4

(03) 311 716http://www.sydansairaala.fi

Tays Sydänsairaala on Tampereen yliopistollisen sairaalan omistama osakeyhtiö. Sydänhoitoon keskittyvässä sairaalassa hoidetaan potilaita, jotka tarvitsevat kardiologista tai sydän- ja rintaelinkirurgista hoitoa. Sydänsairaala vastaa Pirkanmaan alueen sydänpotilaiden erikoissairaanhoidosta ja tuottaa palveluita myös muille kunnille, sairaanhoitopiireille ja terveydenhuoltoalan toimijoille. Lisäksi Sydänsairaalaan voi hakeutua joko julkisen sektorin erikoissairaanhoidon valinnanvapauspotilaana tai yksityispotilaana kaikkialta Suomesta.

Uuden Sydänsairaalan aulaan taiteilija Kirsti Tuokon teos ”Chillaa meidän kanssa”2.5.2018 10:43:05 EESTTiedote

Tampereen uuden Sydänsairaalan aulaan tilattu taiteilija Kirsti Tuokon taideteos ”Chillaa meidän kanssa” julkistetaan 2.5.2018 klo 13. Sydänsairaalan edustajista ja taidealan asiantuntijoista koostuva raati valitsi Tuokon teoksen yksimielisesti tammikuussa 2017 useammasta vaihtoehdosta. Varsinaisen työn toteuttaminen alkoi kesän 2017 puolivälissä, ja valmis teos ripustettiin uuden sairaalarakennuksen aulaan maaliskuussa 2018.

Jonottamatta hoitoon Hämeenlinnan ja Riihimäen Sydänsairaalaan13.6.2017 15:53:21 EESTTiedote

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin erikoissairaanhoitoa tarvitsevat sydänpotilaat on hoidettu vuoden alusta alkaen Hämeenlinnan ja Riihimäen Sydänsairaalassa. Hoitojonot on saatu purettua Kanta-Hämeessä reilun viiden kuukauden tehokkaan toiminnan tuloksena. Sepelvaltimoiden varjoainekuvaukseen, pallolaajennukseen, rytminsiirtoon ja tahdistinasennukseen pääsee Hämeenlinnan Sydänsairaalassa nyt kahden viikon kuluessa lähetteestä ja kardiologin vastaanotolle Hämeenlinnassa ja Riihimäellä alle kuukaudessa. - Hoitojonot on saatu purettua, vaikka uusien lähetteiden määrä on kasvanut noin 12 % edelliseen vuoteen verrattuna.Hyvän hoitoonpääsyn taustalla on toiminnan aktiivinen kehittäminen ja tiimityö, toteaa Sydänsairaalan Hämeenlinnan ja Riihimäen yksiköiden toimintopäällikkö ja osastonylilääkäri Teemu Hovila. Sydänpotilaiden kohdalla oikea-aikainen hoitoonpääsy on erityisen tärkeää. Nopea hoitoonpääsy mahdollistaa aiempaa paremmin myös asiakkaan yksilöllisen toiveen huomioimisen hoitoajankohta

Helsingin Sydänsairaala tuo uuden palvelumallin sydänsairauksien hoitoon27.4.2015 08:30:00 EESTTiedote

Helsinkiin avataan toukokuussa 2015 sydänsairauksien hoitoon erikoistunut Helsingin Sydänsairaalan yksityisvastaanotto, joka mahdollistaa helpon ja nopean pääsyn sydänhoidon kokeneiden erikoisosaajien vastaanotolle ilman lähetettä. Jokaiselle asiakkaalle voidaan suunnitella yksilöllinen hoitosuunnitelma ja mahdollisesti tarvittavat tutkimukset ja hoidot välittömästi, yhden vastaanottokäynnin aikana. Helsingin Sydänsairaala toimii yhteistyössä Tampereella sijaitsevan Tays Sydänsairaalan kanssa, joka tarjoaa potilaille tarvittaessa myös vaativammat sydäntutkimukset ja -toimenpiteet. Asiakkaiden kannalta yhteistyö tarkoittaa viiveetöntä ja sujuvaa hoitoketjua sydäntutkimuksiin ja -hoitoihin niihin erikoistuneiden asiantuntijoiden yhteistyönä.