Helsingin Sydänsairaala tuo uuden palvelumallin sydänsairauksien hoitoon

Helsinkiin avataan toukokuussa 2015 sydänsairauksien hoitoon erikoistunut Helsingin Sydänsairaalan yksityisvastaanotto, joka mahdollistaa helpon ja nopean pääsyn sydänhoidon kokeneiden erikoisosaajien vastaanotolle ilman lähetettä. Jokaiselle asiakkaalle voidaan suunnitella yksilöllinen hoitosuunnitelma ja mahdollisesti tarvittavat tutkimukset ja hoidot välittömästi, yhden vastaanottokäynnin aikana. Helsingin Sydänsairaala toimii yhteistyössä Tampereella sijaitsevan Tays Sydänsairaalan kanssa, joka tarjoaa potilaille tarvittaessa myös vaativammat sydäntutkimukset ja -toimenpiteet. Asiakkaiden kannalta yhteistyö tarkoittaa viiveetöntä ja sujuvaa hoitoketjua sydäntutkimuksiin ja -hoitoihin niihin erikoistuneiden asiantuntijoiden yhteistyönä.

Helsingin Sydänsairaalan yksityisvastaanotto palvelee 7.5.2015 alkaen Helsingin Ruoholahdessa, käyntiosoitteessa Saukonpaadenranta 2. Yksityisvastaanotolle voi hakeutua kuka tahansa yli 16-vuotias, kaikissa sydänsairauksiin liittyvissä asioissa ilman lähetettä. Palvelun laadusta Helsingissä vastaa noin 10 kokenutta, eri sydänsairauksien osa-alueisiin perehtynyttä erikoislääkäriä. Vastaanoton toiminta käynnistyy keväällä yhdellä vastaanottopäivällä viikossa ja toimintaa laajennetaan vaiheittain. Toiminnasta vastaavana ylilääkärinä toimii Tays Sydänsairaalan kardiologisesta toiminnasta vastaava ylilääkäri, kardiologian dosentti Vesa Virtanen.

Tavoitteena sydänpotilaan viiveetön ja sujuva hoitoketju

Helsingin Sydänsairaalan yksityisvastaanotolla asiakas saa hoitosuunnitelman välittömästi asiantuntevien lääkäreiden toimesta. Hoidon tarve arvioidaan aina lääketieteellisin perustein. Vastaanottopalvelujen lisäksi yksikössä tehdään myös tavanomaisia sydäntutkimuksia, kuten esimerkiksi ultraäänitutkimuksia ja EKG-rekisteröintejä. Helsingin Sydänsairaalan keskeinen tavoite on mahdollistaa pääkaupunkiseudun asiakkaille myös kiireettömissä tilanteissa viiveetön ja sujuva hoitoketju, joka sisältää tarvittavat tutkimukset, hoidot ja kuntoutuspalvelut. Palveluja tarjotaan yhteistyössä Tays Sydänsairaalan asiantuntijoiden tai muiden alan toimijoiden kanssa.

– Helsingin Sydänsairaalan vahvuutena on nopea hoitoonpääsy ja hoidon tarpeen arviointi. Sydänsairaalan asiantuntijat räätälöivät jokaiselle potilaalle oman henkilökohtaisen hoitosuunnitelman. Esimerkiksi eteisvärinäpotilas saattaa usein käydä monessa eri terveydenhuollon yksikössä ja vaikka akuutti ongelma hoidetaan, jatkohoitosuunnitelma jää usein tekemättä. Helsingin Sydänsairaalassa potilas pääsee halutessaan suoraan eteisvärinän hoitoon erikoistuneen lääkärin vastaanotolle, ja jos potilas tarvitsee tarkempia tutkimuksia tai ablaatiohoitoa, se voidaan toteuttaa nopeasti esimerkiksi Sydänsairaalassa Tampereella, kuvailee Sydänsairaalan kardiologian ylilääkäri Vesa Virtanen.

Potilaan kannalta oikean diagnoosin ja oikea-aikaisen, vaikuttavan hoidon saaminen parantaa hoidon tuloksia ja tuo mielenrauhaa. Yhteiskunnan näkökulmasta tarkasteltuna oikea-aikainen hoito on kustannustehokasta ja luo säästöjä kun potilaalle ei tehdä tarpeettomia, päällekkäisiä tutkimuksia ja työssäkäyvät potilaat saadaan nopeammin takaisin työelämään.

– Ongelmana on usein se, että sydänpotilaan matka diagnoosista hoitoon kestää kohtuuttoman kauan ja hoitoketju on pirstaleinen. Potilaat eivät pääse riittävän nopeasti hoitoon. Hoitoa tulisi tarkastella koko hoitoketjun näkökulmasta ja terveyspalveluiden tuottajien pitäisi reagoida paremmin potilaan tarpeisiin. Julkista terveydenhuoltoa kehitettäessä potilaan tulisi olla toiminnan keskiössä. Nyt palveluita tarjotaan ja kehitetään hyvin organisaatiolähtöisesti. Myös julkisen sektorin on kehityttävä ja luotava uusia toimintamalleja, joista hyötyvät ennen kaikkia potilaat, lisää Tays Sydänsairaalan toimitusjohtaja ja johtava ylilääkäri Kari Niemelä.

Osakeyhtiömuotoinen hallintomalli työkalu parempaan hoitoon

Tays Sydänsairaalan osakeyhtiömuotoinen hallintomalli on mahdollistanut entistä joustavamman ja nopeamman toiminnan kehittämisen. Siirtyminen osakeyhtiömuotoon on edellyttänyt sairaalan toimintamallien, kuten potilaan hoitopolun, entistä tehokkaampaa kehittämistä. Potilashoidon laatu paranee, kun keskitytään oikeisiin asioihin.

- Sydänsairaalan yhtiöjärjestykseen on kirjattu, että yhtiön tavoitteena on vaikuttavan ja kustannustehokkaan potilashoidon turvaaminen, ei voiton tekeminen. Toiminnan on silti oltava kannattavaa, jotta toimintaa voidaan jatkossakin kehittää potilaiden hyväksi. Olemme käytännön esimerkki siitä, että yritysmuotoisessa toiminnassa järkeväksi todetut toimintamallit voivat toimia myös erikoissairaanhoidossa ja julkisen terveydenhuollon harjoittaminen voi olla samaan aikaan sekä tehokasta, laadukasta että kannattavaa. Sydänsairaalan toimintamalli, jossa julkisen ja yksityisen toimintamallit yhdistyvät, on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen, Niemelä toteaa.

Sydänsairaalan toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet ja potilaalle tuotettava terveyshyöty. Toiminnan eettisyyttä tarkastellaan myös yhtiön omistajan taholta: Sydänsairaalan omistaja, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri, seuraa sairaalan toimintaa sekä asettaa yhtiölle kohtuulliset tulostavoitteet. Syntynyt tulos käytetään julkisen terveydenhuollon toiminnan ylläpitämiseen ja kehittämiseen.

– Tampereella on vankka kokemus sydänpotilaiden hoidosta ja toimivan osakeyhtiömallin vuoksi olemme saaneet tehokkaasti purettua hoitojonoja, joten koemme, että Helsingin Sydänsairaalan perustaminen on luonnollinen laajentuminen toiminnallemme. Sydänsairaala on tarkoitettu kaikille sydänpotilaille ja heille, jotka haluavat selvyyttä oireisiinsa. Uusi sydänsairauksiin erikoistunut yksikkö purkanee osaltaan myös Uudenmaan seudun hoitojonoja. Koemme, että julkinen terveydenhuolto ja yksityiset palvelut tukevat toisiaan, selventää Virtanen.

Helsingin palvelutarjonta laajenee vaiheittain

Helsingin Sydänsairaalan toimintaa laajennetaan tulevaisuudessa ja palvelutarjonta tulee kattamaan kaikki keskeiset avohoidon sydäntutkimukset sisältäen muun muassa sepelvaltimoiden varjoainekuvaukset ja pallolaajennushoidot sekä sydän- ja rintaelinkirurgien vastaanottopalvelut.

– Tulevaisuudessa tavanomaiset tutkimukset ja hoidot voidaan toteuttaa Helsingissä ja tarvittaessa suuremmat toimenpiteet ja kuntoutus esimerkiksi Tampereella ja sen jälkeen jälkihoito ja seuranta taas Helsingissä. Näin myös pääkaupunkiseudun potilaat saavat koko Sydänsairaalan osaamisen ja kokemuksen käyttöönsä, kertoo Niemelä.

Lisätiedot:
Tays Sydänsairaala
Toimitusjohtaja, johtava ylilääkäri Kari Niemelä, p. 050 3822 106, kari.niemela@sydansairaala.fi

Talousjohtaja Aki Haukilahti, p. 050 5265 466, aki.haukilahti@sydansairaala.fi

Tays Sydänsairaala on Tampereen yliopistollisen sairaalan omistama osakeyhtiö. Sydänhoitoon keskittyvässä sairaalassa hoidetaan julkisen ja yksityisen sektorin potilaita, jotka tarvitsevat kardiologista tai sydän- ja rintaelinkirurgista hoitoa. Sydänsairaala vastaa Pirkanmaan alueen sydänpotilaiden erikoissairaanhoidosta ja tuottaa palveluita myös muille kunnille, sairaanhoitopiireille ja terveydenhuoltoalan toimijoille. Sydänsairaalaan voi hakeutua joko julkisen sektorin erikoissairaanhoidon valinnanvapauspotilaana tai yksityispotilaana kaikkialta Suomesta. Tays Sydänsairaala toimii Tampereella ja Valkeakoskella. Sairaalan henkilöstömäärä vuonna 2014 oli 357 ja sairaalassa hoidettiin yhteensä 33 362 sairaala-, avohoito- ja konsultaatiopotilasta.

Helsingin Sydänsairaala on Tays Sydänsairaalan yksityisvastaanotto, joka tarjoaa pääkaupunkiseudun sydänpotilaille nopean hoitoketjun diagnoosista kuntoutukseen Helsingin Sydänsairaalan ja Tays Sydänsairaalan toimintojen yhteistyöllä.