Helsingin tislaamolle maailmanluokan viskikellari

Käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company on pandemiakauden aikana rakentanut Sörnäisten panimon yli 160 vuotta vanhaan holvirakenteiseen jääkellariin maailmanluokan viskien kypsytyskellarin ja ainutlaatuiset tapahtumatilat. Kellari täydentää Helsingin ainoan tislaamon kokonaisvaltaiseksi ruokamatkailukohteeksi, jossa voi tutustua viskin valmistukseen, kypsytykseen ja makumaailmaan sekä nauttia korkealaatuisen tislaamoravintolan palveluista. Historiallisessa viskikellarissa on myös monipuoliset kokous- ja tapahtumatilat.

The Helsinki Distilling Companyn uuden viskikellarin optimaaliset olosuhteet vähentävät viskin haihtumista, eli tavallisista viskivarastoista tuttua enkelten osuutta. Viskiä kellariin mahtuu yli 100 000 litraa.

Helsingin ruokamatkailukartta täydentyy pikkujoulukaudeksi kaupungin ainoan tislaamon viskikellarilla, jossa kypsyy yli 100 000 litraa huippulaatuista kotimaista viskiä. Satojen tammitynnyrien lisäksi kellarissa on kokous- ja tapahtumatilat sekä viskin maisteluun ja monipuolisen makumaailman opiskeluun rakennettu baaritila. Holvikaarirakenteisen kellarin paksut seinät on muurattu luonnonkivilohkareista ja tila on ainutlaatuinen koko kansainvälisessä viskimaailmassa.

”Ensimmäiset maininnat Sörnäisten panimon jääkellarista ovat 1860-luvun lopulta. Tuolloin meren rantaviiva oli hyvin lähellä sisäänkäyntiä, joten merestä talvella sahatut jääkuutiot oli helppo vetää ovesta sisään. Jäät säilyivät paksujen kiviseinien sisällä yli kesän. Viilennystä tarvittiin tuolloin uuden oluttyypin, varasto-, eli laeger-oluen valmistukseen. Nyt upea maakellari pääsee taas oikeuksiinsa ja kypsyttämään tammitynnyreihin varastoitua ruisviskiämme juuri oikeanlaisessa lämpötilassa ja kosteudessa. Kellariolosuhteet myös vähentävät viskin haihtumista, eli tavallisista viskivarastoista tuttua enkelten osuutta”, kertoo The Helsinki Distilling Companyn Master Blender Kai Kilpinen ja jatkaa:

”Enkelten sijaan haluamme tuottaa maailman parasta viskiä korkeaa laatua arvostaville ihmisille. Suomessa kasvaa maailman paras ruis, ja se ansaitsee arvoisensa jatkojalosteen. Viskin matka pellolta lasiin on kuitenkin pitkä, sillä sen kypsyminen vie aina vähintään kolme vuotta. Suuressa ja turvallisessa kellarissamme on helppo kypsyttää viskejä pitkäänkin ikään.”

101 Whiskies to try before you die

Maailman arvostetuimpiin viskiasiantuntijoihin ja -kirjailijoihin kuuluva Ian Buxton on valinnut helsinkiläisen sataprosenttisen ruisviskin lokakuussa ilmestyneeseen 101 Craft & World Whiskies  (to try before you die) -kirjaansa. Buxton on tutustunut viskien lisäksi myös Helsingin tislaamokokonaisuuteen, jota hän pitää kansainvälisestikin ainutlaatuisena.

”Suomeen on kehittynyt korkealaatuinen viskiteollisuus, joka skotlantilaisen viskiperinteen kopioimisen sijaan on uskaltanut luoda ainutlaatuisen paikallisen tyylinsä. Suomalainen ote viskiin onkin ansaitusti herättänyt huomiota maailman näyttämöllä. Helsingin tislaamolla on ollut tässä menestystarinassa tärkeä rooli, joten sillä on ansaittu paikkansa maailman kiinnostavimpien viskien valikoimassa. Kiinnostavien juomien keksimisen ja kehittämisen lisäksi Helsinki Distilling Company on luonut tislaamonsa ympärille viihtyisän ja elämyksellisen kokonaisuuden, jossa yleisö voi nähdä viskin koko matkan lasiin saakka ja oppia kuinka hienoja jalojuomia valmistetaan ja nautitaan”, kertoo tietokirjailija Ian Buxton.

Opastetuille kierroksille viskin makumaailmaan

”Tislaamokierroksella viskien maailmaan pääsee tutustumaan hyvin läheltä. Kerromme joko yleisellä tasolla viskin valmistuksesta tai syvemmin eri kypsytysmenetelmistä ja erilaisista viskityypeistä. Tärkeä osa kierroksia ovat myös tastingit. Niiden aikana haistellaan ja maistellaan viskejä ja jutellaan niistä yhdessä”, Helsinki Distilling Companyn tislaajamestari Mikko Mykkänen kertoo ja muistuttaa, että myös tislaamoravintola palvelee asiakkaita lounaasta illalliseen.

The Helsinki Distilling Companyn viskikellari ja vierailukeskus faktoina

• Rakennettu 1860-luvullapaikalta louhituista luonnonkivistä
  • Toiminut Sörnäisten panimon jääkellarina
  • Varaston koko noin 300 neliömetriä, holvikaaren korkeus noin 8 metriä.
  • Toimii nykyisin yli 100 000 viskilitran kypsytyskellarina
  • Viskikellarissa on myös kokous- ja tapahtumatilat 50 hengelle ja tasting-baari
  • Kotimaisesta rukiista valmistettavan viskin lisäksi tislaamo valmistaa giniä, akvaviittia, tyrnipontikka, ginilikööriä ja muita innovatiivisia alkoholijuomia.
  • Yleisölle avoimet tislaamokierrokset perjantaisin ja lauantaisin kello 18.00, muuten sopimuksen mukaan. Kierros sisältää tutustumisen tislaamoon ja kellariin sekä viskitastingin.
  • Tislaamoravintola avoinna tiistaista lauantaihin, keittiömestarina Pauli Novitsky
  • Tislaamon osoite: Työpajankatu 2a R3, 00580 Helsinki, kellarille erillinen opastus.

Helsingin Kalasataman Teurastamolla vuodesta 2013 lähtien toiminut The Helsinki Distilling Company on sataan vuoteen ensimmäinen ja ainoa tislaamo Helsingissä. Se tunnetaan ennen kaikkea luovana, käsityötuotteiden korkeaan laatuun keskittyvänä pientislaamona. Tislaamo on voittanut tisleillään kilpailuja Euroopassa, Aasiassa ja Amerikassa ja tislaamon tislaajamestari Mikko Mykkänen nimitettiin artesaanitislauksen arvostetuimpiin kansainvälisiin tapahtumiin kuuluvassa Destille Berlin -kilpailussa Euroopan innovatiivisimmaksi tislaajaksi vuonna 2018.

@helsinkidistilling #hdco #helsinkiwhiskey #viskikellari #helsinkidistilling #tislaamobar

Kai Kilpinen, The Helsinki Distilling Company
+358406484781, kai.kilpinen@hdco.fi

The Helsinki Distilling Company
Master Blender Kai Kilpinen
Master Blender Kai Kilpinen
Maailman arvostetuimpiin viskiasiantuntijoihin ja -kirjailijoihin kuuluva Ian Buxton on valinnut helsinkiläisen sataprosenttisen ruisviskin lokakuussa ilmestyneeseen 101 Craft & World Whiskies  (to try before you die) -kirjaansa. Buxton on tutustunut viskien lisäksi myös Helsingin tislaamokokonaisuuteen, jota hän pitää kansainvälisestikin ainutlaatuisena. Kuvassa Master Distiller Mikko Mykkänen ja kirjailija Ian Buxton. Kuva: Andres Teiss
Maailman arvostetuimpiin viskiasiantuntijoihin ja -kirjailijoihin kuuluva Ian Buxton on valinnut helsinkiläisen sataprosenttisen ruisviskin lokakuussa ilmestyneeseen 101 Craft & World Whiskies (to try before you die) -kirjaansa. Buxton on tutustunut viskien lisäksi myös Helsingin tislaamokokonaisuuteen, jota hän pitää kansainvälisestikin ainutlaatuisena. Kuvassa Master Distiller Mikko Mykkänen ja kirjailija Ian Buxton. Kuva: Andres Teiss

Kutsu: Flow Festivalin The Bao -ravintolan ennakkotestaus maanantaina 1.8. klo 11-121.7.2022 11:47:08 EEST | Kutsu

Euroopan johtaviin kaupunkikulttuuritapahtumiin kuuluva Flow Festival on tullut tunnetuksi korkealaatuisesta ja jännittävästä ruokavalikoimastaan. Flow'n omaleimaisessa ruokatarjonnassa korostuu laatu ja ympäristöystävällisyys, joilla festivaali on suunnannäyttäjä koko tapahtuma-alalle. Yksi Flow Festivalin tämän vuoden ruokatähdistä on keittiömestari Mikko Kaukonen, jonka Vaasan The Bao -ravintolassa pilvimäisen pehmeitä höyrysämpylöitä nautitaan kekseliäinä fuusioannoksina.

Vallilan Konepajalle ETKO Brewing -pienpanimo ja hiljainen suurterassi28.6.2022 10:30:32 EEST | Tiedote

Helsinkiläinen, vuonna 2017 aloittanut pienpanimo ETKO Brewing laajentaa ja muuttaa toimintansa Herttoniemestä Vallilaan. Historialliseen Vallilan Konepajaan rakennettavan uuden panimokeskuksen myötä korkealaatuisista ja palkituista käsityöoluistaan tunnettu ETKO moninkertaistaa tuotantonsa sekä rakentaa uuden panimon yhteyteen taproom-ravintolan ja tapahtumatilat. Museovirasto ja Helsingin kaupunki ovat myöntäneet uudelle panimolle rakennusluvan, rakennustyöt alkavat syksyllä. ETKO Brewing avasi Vallilan Konepajan -alueelle jo suuren, mutta hiljaisen The Trainfactory Terrace by ETKO -aurinkoterassin.

Viron upeat kesätapahtumat22.6.2022 10:28:05 EEST | Tiedote

Viron monipuolisesta tapahtumatarjonnasta löytyy jotakin jokaisen makuun ja maa on suomalaisille oiva kesälomakohde: se on edullinen, lähellä ja siellä liikkuminen on helppoa niin julkisilla kuin omallakin autolla. Viron runsas tapahtumakesä tarjoaa monenlaisia elämyksiä suomalaiseen makuun ja niiden perään kannattaa lähteä myös Tallinnan ulkopuolelle. Laulumaassa järjestetään luonnollisesti monia musiikkitapahtumia Festivaalien lisäksi lähes jokaisella virolaisartistilla on oma kesäkiertueensa, jotka kattavat pieniäkin kyliä. Suunnitelmaksi on helppo ottaa vaikka rento festariviikonloppu, MM-rallia, tyylikkäästi oopperaa tai vaikkapa elokuvia. Mutta mihin Teflon Brothers menisi?

Purjehtija Tapio Lehtinen lähtee kahteen kisaan maailman ympäri17.6.2022 15:38:03 EEST | Tiedote

Äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailuun osallistunut ja sisukkaalla suorituksellaan lajin maailmantähtien joukkoon noussut suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen tekee näyttävän paluun purjehduksen kuninkuuskisoihin. Lehtinen starttaa syyskuun 4. päivänä GGR-yksinpurjehduskilpailuun, josta hän uskoo suoriutuvansa vähintään kolme kuukautta edellistä, 322 vuorokauden mittaiseksi venynyttä suoritustaan nopeammin. Ensi vuonna Lehtinen starttaa täydellä miehistöllä purjehdittavaan legendaarisen Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailuun Ocean Globe Raceen.