Helsingin vammaisneuvosto palkitsi HSL:n raitiovaunujen ja bussien kuulutuksista

”Kuulutukset auttavat näkövammaisia paljon, sillä niiden avulla tiedämme, missä ratikka tai bussi on kulloinkin menossa”, sanoo Helsingin vammaisneuvoston varapuheenjohtaja Timo Lehtonen, joka kulkee opaskoiran kanssa itsekin.

HSL sai Helsingin vammaisneuvoston esteettömyyspalkinnon raitiovaunujen ja bussien kuulutuksista maanantaina 3.12., kansainvälisenä vammaisten päivänä. Neuvosto myöntää tunnustuksen vuosittain huomionosoituksena hyvin toteutetusta työstä vammaisten hyväksi. Palkinnon voi saada niin yksilö kuin yhteisökin.

HSL:n ensimmäiset seuraavan pysäkin kertovat kuulutukset tulivat raitiovaunuihin kesällä 2018, ja syksyllä niitä on tullut myös busseihin.

”Kuulutukset laskevat näkövammaisten kaupunkilaisten kynnystä käyttää joukkoliikennettä ja lisäävät rohkeutta matkustaa”, Helsingin kaupungin vammaisneuvoston vapapuheenjohtaja Timo Lehtonen sanoo. ”Aikaisemmin meidän piti yrittää päätellä tutuista mutkista tai äänistä, missä liikenneväline oli menossa. Jokainen voi kuvitella, että se ei ollut helppoa.”

”Kuulutukset palvelevat myös muita joukkoliikenteen käyttäjiä kuin vammaisia, esimerkiksi ikäihmisiä, lapsia ja kaupungissa vierailevia matkailijoita”, Lehtonen jatkaa.

Helsingin vammaisneuvosto toimii yhdyssiteenä ja vaikuttamisen välineenä kaupungin toimialojen, poliittisten päättäjien ja vammaisjärjestöjen välillä. Neuvosto vaikuttaa sellaisten kunnan toimintojen suunnitteluun, valmisteluun ja seurantaan, joilla on merkitystä vammaisten henkilöiden yhdenvertaiselle osallisuudelle ja hyvinvoinnille, esimerkiksi liikkumiseen, terveyteen ja asumiseen.

Ossi Berg, informaatiosuunnittelija, HSL, puh, 040 753 6651

Timo Lehtonen, Helsingin kaupungin vammaisneuvoston vapapuheenjohtaja, puh. 040 520 3177.

HSL:n hallituksen päätöksiä 7.5.20197.5.2019 17:30:31 EESTTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutettava sopimuskokonaisuus ja tarjouspyyntö Hallitus päätti hyväksyä lähijunaliikenteen kilpailutettavan sopimuskokonaisuuden ja tarjouskilpailun ratkaisuperusteet hankintailmoituksen mukaisesti viimeisteltäviksi erikseen mainituilla periaatteilla. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään tarjouspyynnön ja sen liiteaineiston hyväksymisestä ja julkaisemisesta sekä valtuuttaa toimitusjohtajan neuvottelemaan, hyväksymään ja allekirjoittamaan lisäsopimuksen VR:n kanssa mahdollisen liikkeenluovutuksen ja siirtymäkauden aiheuttamien koulutus- ja perehdytyskustannusten korvaamisesta. Hallitus päätti myös, että HSL alkaa valmistella lähijunaliikenteessä käytettävän ajoenergian hankintaa. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Liittyminen KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantuntijapalveluita koskevaan puitesopimukseen Hallitus päätti, että HSL liittyy KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantun

Junaliikenteen kilpailutus Helsingin seudulla etenee – HSL julkaisi linjaukset sopimuskokonaisuuteen ja tarjouspyyntöön7.5.2019 09:22:03 EESTTiedote

HSL-alueen junaliikenne siirtyy uuteen aikaan kesäkuussa 2021, kun HSL:n lähijunia alkaa liikennöidä tarjouskilpailun voittanut operaattori. HSL on nyt julkaissut linjaukset kilpailun tarjouspyyntöön ja sopimuskokonaisuuteen. Sopimus- ja tarjouspyyntöluonnokset lähetetään nyt ehdokkaille kommentoitavaksi, ja lopulliset tarjouspyyntö ja sopimus julkaistaan kommenttikierroksen jälkeen.