Helsingin vammaisneuvosto palkitsi HSL:n raitiovaunujen ja bussien kuulutuksista

”Kuulutukset auttavat näkövammaisia paljon, sillä niiden avulla tiedämme, missä ratikka tai bussi on kulloinkin menossa”, sanoo Helsingin vammaisneuvoston varapuheenjohtaja Timo Lehtonen, joka kulkee opaskoiran kanssa itsekin.

HSL sai Helsingin vammaisneuvoston esteettömyyspalkinnon raitiovaunujen ja bussien kuulutuksista maanantaina 3.12., kansainvälisenä vammaisten päivänä. Neuvosto myöntää tunnustuksen vuosittain huomionosoituksena hyvin toteutetusta työstä vammaisten hyväksi. Palkinnon voi saada niin yksilö kuin yhteisökin.

HSL:n ensimmäiset seuraavan pysäkin kertovat kuulutukset tulivat raitiovaunuihin kesällä 2018, ja syksyllä niitä on tullut myös busseihin.

”Kuulutukset laskevat näkövammaisten kaupunkilaisten kynnystä käyttää joukkoliikennettä ja lisäävät rohkeutta matkustaa”, Helsingin kaupungin vammaisneuvoston vapapuheenjohtaja Timo Lehtonen sanoo. ”Aikaisemmin meidän piti yrittää päätellä tutuista mutkista tai äänistä, missä liikenneväline oli menossa. Jokainen voi kuvitella, että se ei ollut helppoa.”

”Kuulutukset palvelevat myös muita joukkoliikenteen käyttäjiä kuin vammaisia, esimerkiksi ikäihmisiä, lapsia ja kaupungissa vierailevia matkailijoita”, Lehtonen jatkaa.

Helsingin vammaisneuvosto toimii yhdyssiteenä ja vaikuttamisen välineenä kaupungin toimialojen, poliittisten päättäjien ja vammaisjärjestöjen välillä. Neuvosto vaikuttaa sellaisten kunnan toimintojen suunnitteluun, valmisteluun ja seurantaan, joilla on merkitystä vammaisten henkilöiden yhdenvertaiselle osallisuudelle ja hyvinvoinnille, esimerkiksi liikkumiseen, terveyteen ja asumiseen.

Ossi Berg, informaatiosuunnittelija, HSL, puh, 040 753 6651

Timo Lehtonen, Helsingin kaupungin vammaisneuvoston vapapuheenjohtaja, puh. 040 520 3177.

HSL järjestää Ed Sheeranin konserttien aikaan lisäliikennettä Malmille 23.7. ja 24.7.17.7.2019 12:00:00 EESTTiedote

Ed Sheeranin konserttien vuoksi on HSL:n joukkoliikenteessä lisäliikennettä lähijunilla, busseilla ja metrolla tiistaina 23.7. ja keskiviikkona 24.7. HSL suosittaa varaamaan matkustamiseen aikaa ja käyttämään tarvittaessa vaihtoehtoisia reittejä. Suosittelemme saapumaan konserttiin ensisijaisesti lähijunalla, kävellen tai pyöräillen. Lisäksi joukkoliikenteen liput kannattaa ostaa etukäteen HSL-sovelluksella tai vaihtoehtoisesti lippuautomaatista.

Bussiliikenne Mannerheimintiellä estynyt 4. - 5.7. aamuina EU-ministerikokouksen vuoksi - merkittäviä vaikutuksia liikenteessä3.7.2019 08:26:19 EESTTiedote

Finlandiatalolla järjestettävän EU-ministerikokouksen aikana joukkoliikenne Mannerheimintiellä on estynyt Oopperan eteläpuolella torstaina 4.7. kello 7.30 – 9.30 ja perjantaina 5.7. kello 7 – 9 siten, että se on mahdollista ainoastaan raitiovaunuilla. Ministerikokous vaikuttaa liikenteeseen merkittävästi myös Helsingin ulosajoväyliltä Helsinki-Vantaan lentoasemalle perjantaina. Tuolloin liikenteeseen on todennäköisesti luvassa viivästyksiä reitillä Mannerheimintie–Kehä I–Tuusulantie noin kello 8–19.

HSL:n vuorokausilippu on kätevä kesäkulkijalle26.6.2019 10:37:27 EESTTiedote

Jos Helsingin seudun kesäkävijä aikoo tehdä useita matkoja päivässä tai kiertää mielenkiintoisia kohteita monena päivänä, hänen kannattaa ostaa HSL:n vuorokausilippu, joita saa 1-7 vuorokaudeksi. Kun älypuhelimeen lataa maksutta HSL-sovelluksen, matkustajalla on mukanaan sekä lippuautomaatti että liikenneneuvoja. HSL-sovelluksesta saa sekä vuorokausilippuja että kertalippuja ja sillä voi käyttää myös HSL:n Reittiopasta. Joukkoliikenteen ohella pääkaupunkiin ympäristöineen voi tutustua vaikka kaupunkipyörillä.