Helsingin viski kypsyy helsinkiläisessä tammessa

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company pilotoi viskin kypsytystä uusissa suomalaisissa tammitynnyreissä. Jalopuut on kaadettu Helsingistä ja lähialueelta ja myös niistä tehtyjen tynnyrien muoto poikkeaa perinteisestä. Koska viskiä ei ole aiemmin suomalaisissa tammitynnyreissä kypsytetty, seurataan pioneeriprojektin onnistumista myös akateemisesta näkökulmasta.

Kai Kilpinen ja Mikko Mykkänen kertovat, että heidän perustamansa The Helsinki Distilling Company pyrkii hyödyntämään kaikessa tekemisessään mahdollisimman paikallisia raaka-aineita. Helsinkiläiselle tislaamolle helsinkiläinen tammitynnyri on ainutlaatuinen mahdollisuus, jolla voi olla suuri merkitys myös suomalaiselle tislaamotoiminnalle.

Helsinkiläinen tislaamo käyttää palkittujen viskiensä kypsytyksessä ranskalaisesta ja amerikkalaisesta tammesta valmistettuja tammitynnyreitä. Tislaamon perustaneet master distiller Mikko Mykkänen ja master blender Kai Kilpinen ovat pitkään etsineet mahdollisuutta kypsyttää viskiä myös kotimaisessa tammessa. Suomi ei kuitenkaan ole perinteinen kypsytystä tai pitkää säilytystä vaativien jalojuomien valmistusmaa, joten maasta ei löydy perinteistä puutynnyriteollisuutta tai -osaamista.

”Suomalaisesta tammesta ei käsittääksemme ole aiemmin tehty kypsytystynnyreitä. Paitsi, että tammea kasvaa Suomessa verrattain vähän, on se myös geneettisesti hieman erilainen kuin perinteisten viinimaiden tammet. Koska puulaji on kuitenkin sama, meitä on kiinnostanut selvittää miten kotimaisuus vaikuttaa viskin makuun ja kypsymiseen. Saimmekin aloitettua ainutlaatuisen pilottihankkeen, jolla voi olla suuri merkitys suomalaiselle tislaamotoiminnalle”, kertoo master distiller Mikko Mykkänen ja jatkaa:

”Löysimme apuun puuseppä Masa Salmisen, joka on erikoistunut erityisesti helsinkiläisten puiden työstämiseen. Pyrimme muutenkin hyödyntämään kaikessa tekemisessämme mahdollisimman paikallisia raaka-aineita, joten helsinkiläiselle tislaamolle helsinkiläinen tammitynnyri on ainutlaatuinen mahdollisuus.”

Tynnyri keksittiin uudelleen

Viime vuonna Uudenmaan Kulttuurirahaston kulttuuripalkinnon saanut puuseppä Masa Salminen käyttää töidensä raaka-aineena kaupunkipihoilla ja puistoissa kasvaneita, syystä tai toisesta kaadettuja puita. Hän kuivaa puumateriaalin luonnonmukaisin menetelmin ja työstää sen perinteisenä käsityönä. The Helsinki Distilling Companyn pilottiprojektissa täytettyihin 48-litraisiin viskitynnyreihin on käytetty kolme vuotta kuivunutta helsinkiläistä tammea. Salminen on suunnitellut tynnyreiden uudenlaisen muodon ja ilmeen itse.

”Perinteinen tynnyri on poikkeuksellinen puutyö, eikä siinä ole juuri mitään yhteistä itselleni tutun puusepäntyön kanssa. Maailmalla tehdään erinomaisia tynnyreitä, mutta niiden valmistus vaatii myös sellaiset laitteet ja puitteet, joita Suomesta ei löydy. Siksi tälle helsinkiläisviskin kypsytysastialle tuli miettiä oma muotonsa”, taustoittaa puuseppä Masa Salminen ja jatkaa:

”Tein tynnyrit koveran sijaan suorasta tammilaudasta, jolloin puun kasaaminen ja yhteen puristaminen tiiviiksi säilytysastiaksi onnistui huomattavasti helpommin. Testaamme tynnyreissä myös erilaisia sisäpinnan polttoasteita, jotta löydämme viskin kypsymiselle ja makurakenteelle optimaalisen ratkaisun.”

Helsinki vs. muu viskimaailma

The Helsinki Distilling Companyn tynnyripilottihankeen dokumentoi ongelmanratkaisusta ja matematiikan käytöstä puutyössä väitellyt tohtori Laia Saló i Nevado. Hän seuraa suomalaisen viskin ja tammen yhdistämistä ja kehittymistä valmiiksi tuotteeksi. Vuoden 2021 satokauden kotimaisesta mallasrukiista ja -ohrasta valmistettu helsinkiläistisle on kypsynyt uusissa suomalaisissa tammitynnyreissä nyt puolisen vuotta.

”Jotta tislettä voisi kutsua viskiksi, tulee sen olla kypsynyt tammiastiassa vähintään kolme vuotta. Vaikka pilotti on vielä nuori, on alku lupaava. Vaikuttaa siltä, että premium-luokan viski kypsyy hyvin myös suomalaisessa tammessa”, kommentoi tohtori Laia Saló i Nevado.

The Helsinki Distilling Companyn palkittujen viskien viimeistelystä vastaava master blender Kai Kilpinen on myös positiivisen yllättynyt pilottihankkeen etenemisestä.

”Nuoren tisleen mausta tunnistaa nyt jo rukiin ja tammen ominaispiirteitä. Helsinkiläistammessa kypsyy samaa viskitislettä, josta meidät maailmallakin tunnetaan. Sen kehittymistä onkin helppo verrata rinnakkain ulkomaisissa tynnyreissä kypsyvän tutun Helsinki Whiskeyn kanssa. Hyperlokaali viskimme on lähtenyt kehittymään kerrassaan erinomaisesti”, kertoo Kai Kilpinen.

Vuonna 2013 perustettu The Helsinki Distilling Company on ensimmäinen ja ainoa tislaamo Helsingissä sataan vuoteen. Se tunnetaan ennen kaikkea luovana ja tuotteiden korkeaan laatuun keskittyvänä pientislaamona, jonka kaikki tuotteet valmistetaan käsin Helsingin Kalasataman Teurastamolla sijaitsevalla tislaamolla. Viskit kypsytetään historiallisessa jääkellarissa. Yhtiön luovuudesta todistaa useiden kansainvälisten juomapalkintojen lisäksi tislaajamestari Mikko Mykkäselle myönnetty Outstanding Innovation -palkinto Euroopan innovatiivisimpana tislaajana.

Kai Kilpinen, The Helsinki Distilling Company
+358406484781, kai.kilpinen@hdco.fi

Master blender Kai Kilpisen mukaan helsinkiläisestä tammesta valmistetussa tynnyrissä kypsyvä hyperlokaali viski on lähtenyt kehittymään erinomaisesti.
Viskitynnyrit on työstänyt perinteisenä käsityönä puuseppä Masa Salminen, joka käyttää töidensä raaka-aineena kaupunkipihoilla ja puistoissa kasvaneita, syystä tai toisesta kaadettuja puita. Salminen on suunnitellut tynnyreiden uudenlaisen muodon ja ilmeen itse.
The Helsinki Distilling Companyn perustajat Mikko Mykkänen ja Kai Kilpinen haluavat selvittää, miten suomalainen tammi vaikuttaa viskin makuun ja kypsymiseen. Helsinkiläistammessa kypsyy samaa viskitislettä kuin ulkomaisissa tynnyreissä, joten niitä on helppo verrata rinnakkain.

Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland

Tehtaankatu 40 B 21, 00150 Helsinki

Pikkujoulut ja suuremmatkin Virossa: satumaista joulutunnelmaa helposti ja lähellä25.11.2022 13:12:43 EET | Tiedote

Euroopan kauneimmaksi nimetty Tallinnan joulutori avautuu tänään perjantaina 25. marraskuuta ja se hehkuu tunnelmaa loppiaisen yli. Myös muualta Virosta löytyy matkailijoille runsaasti pikkujouluista ajanvietettä ja tunnelmaa. Joulun varsinaisia pyhäpäiviä on Virossa vain yksi, 25.12. Joulun ja uudenvuoden välipäivinä etelänaapurissa on paljon kiehtovaa tekemistä myös lapsiperheille. Listasimme parhaat vinkit joulufiilistelyyn ja pikkujoulumatkalle.

Tapio Lehtisen pitkä vuorokausi merellä19.11.2022 14:58:16 EET | Tiedote

Maailman haastavimpaan purjehduskilpailuun Golden Globe Raceen osallistuva yksinpurjehtija Tapio Lehtinen (64) joutui perjantaina 18. marraskuuta merihätään eteläisellä jäämerellä. Hänen Asteria-alukseltaan vastaanotettiin hätäsignaali kello 8.54 Suomen aikaa noin 450 mailia (n. 830 km) Etelä-Afrikan Port Elizabethista kaakkoon. Koska hätäsignaalin lähetin on pakattu purjeveneen pelastuslautan sisään ja se on aktivoitava manuaalisesti, kisajärjestäjät ja Lehtisen tiimi ymmärsivät kyseessä olevan vakavan hätätilanteen. Lehtisen lähin kisakumppani, eteläafrikkalainen Kirsten Neuschäfer oli noin 95 merimailia lounaaseen Tapiosta ja aloitti siirtymisen tapahtumapaikalle. Lehtinen pelastettiin vuorokauden kuluttua, lauantaina 19. marraskuuta noin kello 10 Suomen aikaa. Hän pääsi ensin Neuschäferin Minnehaha-purjeveneeseen, josta siirtyi paikalle tulleeseen Darya Gayatri -rahtialukseen. Pelastusoperaatio sujui hyvin ja Lehtinen pääsi kiipeämään rahtilaivaan köysitikkaita pitkin.

Nopeasti kasvava pohjoismainen digitaalisen markkinoinnin konserni ostaa saksalaisen kilpailijansa: ”Meneillään on ennenkuulumaton keskittymisaalto ja me ratsastamme aallonharjalla.”11.10.2022 09:55:02 EEST | Tiedote

Pohjoismainen Generaxion tähtää saksalaisen Wyn-toimiston ostolla Euroopan markkinoille, joille povataan tulevaisuudessa suurta kysyntää pohjoismaiselle digitaalisaation osaamiselle. “Konservatiivisten saksalaisten luottamuksesta kilpailtaessa strategiana on oltava ”go big or go home”, eikä yritysosto tule jäämään viimeiseksi”, sanoo Generaxionin konsernijohtaja Allan Damborg. Hänen tavoitteenaan on muodostaa Euroopan suurin digitoimistojen yritysryhmä.

Hittiravintola JJ’S BBQ Helsinkiin Naughty BRGR:in avulla28.9.2022 15:43:12 EEST | Tiedote

Burgerimies Akseli Herlevi ja suomalaisen barbecue-ruoan ilmiöksi noussut Jari-Jukka Kallunki yhdistävät voimansa ja tuovat suuren suosion saavuttaneen JJ’S BBQ:n Helsinkiin. Yön yli hitaasti savustamalla valmistetusta lihavalikoimastaan ja Black Angus Brisket -burgeristaan tunnetun salolaisen barbecue-ravintolan suosikkiannokset tulevat tarjolle Sturenkadun Naughty LAB:iin. Torstaina 29.9. avautuva JJ’S BBQ @ Naughty BRGR toimii vähintään loppuvuoden ajan torstaista sunnuntaihin.