Helsingin vuosi 2022 huipentui näyttävästi 50 000 kävijän juhliin Kansalaistorilla

Helsingissä vuoden vaihtumista juhlittiin innostuneesti kaupunkilaisten yhteisessä juhlassa Kansalaistorilla. Alkuillan lapsiperheiden tapahtuma ja loppuillan konsertti keräsivät torille yhteensä 50 000 juhlijaa. Illan ilotulitukset jouduttiin perumaan kovan ja puuskittaisen tuulen johdosta.
Uuttavuotta päästiin juhlimaan Kansalaistorilla kahden poikkeusvuoden jälkeen. Kuva: Petri Anttila

Helsingin kaupunki kutsui kaupunkilaiset näyttävään suurtapahtumaan juhlimaan yhdessä vuoden vaihtumista kahden etänä juhlitun poikkeusvuoden jälkeen. Kansalaistorilla toteutunut tapahtuma jaettiin alkuillan lapsiperhejuhlaan sekä loppuillan suurkonserttiin. Tapahtuma keräsi yhteensä 50 000 juhlijaa Oodin ja Musiikkitalon väliselle tapahtuma-alueelle. Lasten tapahtuman ja illan pääkonsertin loppuhuipentumiksi suunnitellut ilotulitukset jouduttiin perumaan kovan ja puuskittaisen tuulen johdosta.

Juhlinta Kansalaistorilla sujui rauhallisesti, ilman normaalista poikkeavia järjestyshäiriöitä. “Kansalaistorin tunnelma oli iloisuudessaan ja yhteisöllisyydessään, niin yleisön joukossa kuin lavallakin, riemastuttava muistutus siitä, että ihmisten halu iloon ja kyky hyvään on ehtymätön”, Helsingin kaupungin suurtapahtumista vastaavan Helsingin tapahtumasäätiön toimitusjohtaja Stuba Nikula kertoo.

Loppuillan konsertin pääesiintyjinä nähtiin harvinaiset yhteiskeikat tehneet Isac Elliot ja Cledos vierailijoineen sekä F ja Hassan Maikal. Pormestari Juhana Vartiainen muistutti, että yhdessä olemme vahvempia ja toivotti kaupunkilaisille hyvää uutta vuotta 2023. Paha Vaanii -dj-duo viihdytti juhlijoita Kansalaistorilla klo 00.30 asti.

Yle välitti illan juhlakonsertin ja yleisön tunnelmia suorana lähetyksenä Yle TV1:ssä ja Yle Areenassa. Lähetys on katsottavissa Yle Areenassa tallenteena.

Helsingin uudenvuoden järjestää Helsingin kaupunki. Perinteeksi muodostunutta juhlaa on järjestetty 1930-luvulta lähtien. Tapahtuman tuottaa Helsingin tapahtumasäätiö.

Viestintäpäällikkö Anna Mäkelä, anna.makela@eventshelsinki.fi, puh. 050 581 4153