Helsingin yhteisjärjestö JHL: Kaupungin palkanmaksuongelmat ratkaistava viipymättä

Helsingin yhteisjärjestö JHL ry vaatii Helsingin kaupunkia ratkaisemaan välittömästi palkanmaksun ongelmat. Varapuheenjohtaja Timo Lautaniemi puhuu jo katastrofista.

– Helsingin kaupungin palkanmaksu on epäonnistunut pahoin. Monen työntekijän kohdalla puhutaan jo katastrofista. Sarastian käyttöönoton jälkeen tapahtui juuri se, mitä JHL uumoili jo vuonna 2020, Lautaniemi sanoo.

–  Tämä on hyvä esimerkki kaupungin nykyisestä johtamismallista. Henkilöstöjärjestöjen kanssa ei suunnitella asioita, jotka koskettavat henkilöstöä, ja joissa heillä olisi annettavaa paremman lopputuloksen kannalta.

Yhteisjärjestö vaatii, että viipymättä perustetaan ohjausryhmä, jossa mukana on päättäjiä, johtavia virkamiehiä ja henkilöstöjärjestöjen edustajia.

– Nyt on saatava nopeita ratkaisuja ja luottamus palautumaan. Työntekijöille on saatava turvallisuuden tunne, että heistä välitetään. Terveydellistä kuormitusta on ollut jo paljon ja monilla.

– Nyt paras lääke on yhdessä tekeminen ja oikeanlainen viestintä. Mielestämme kaupungin, jolla on rahaa, tulisi perustaa Kallion virastotaloon piste, josta työntekijät saisivat korotonta luottoa sekä neuvontaa liittyen perusturvaan ja sosiaalisiin tilanteisiin. Pisteestä pitäisi voida nostaa maksumääräyksellä esimerkiksi puuttuva palkka.

Yhteisjärjestö vaatii arvioimaan kriittisesti, onko Sarastiasta tulevaisuudessakaan toimivaksi palkanmaksujärjestelmäksi Helsingin kaupungille.

Yhteisjärjestön vaatimien paikallisneuvottelujen tarkoitus on löytää vaihtoehtoja ja ratkaisuja, jotta palkanmaksu turvataan kuten työehtosopimuksessa on todettu ja työsopimuksessa sovittu.

–  Työnantajan tulee turvata työntekijöiden erilaiset sosiaaliturvien saamiset. Tämän lisäksi edellytämme työnantajalta neuvontaa työntekijöille, joille on tullut erilaisia ongelmia liittyen perusturvaan tai sosiaalisiin tilanteisiin. Samalla sovimme miten työnantaja hoitaa kaikki kulut, jotka on aiheuttanut työntekijöille.

Lisätietoja: Timo Lautaniemi 0505591710

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 165 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

OAJ och JHL: Helsingfors måste omedelbart anställa fler löneräknare för att lösa den kolossala lönehärvan, och måste också ersätta skadorna1.8.2022 13:47:41 EEST | Tiedote

Undervisningssektorns fackorganisation OAJ och fackförbundet JHL kräver att Helsingfors stad korrigerar problemen med sin lönebetalning och omedelbart anställer fler löneräknare för att utreda lönehärvan som nu har pågått i månader. Utöver dröjsmålsräntorna måste arbetstagare och tjänsteinnehavare även betalas ersättning för de skador som härvan orsakat.

JHL: Tulevaisuuden hoitajat on tehty työhyvinvoinnista, hyvästä johtamisesta ja kannustavasta palkasta14.7.2022 15:00:00 EEST | Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine muistuttaa, että Suomessa on hoitajapula. Sosiaali- ja terveysministeriö on vuoden ajan yhdessä julkisen ja yksityisen työnantajan sekä palkansaajajärjestöjen kanssa työstänyt toimenpiteitä hoitajapulan taltuttamiseksi. Mukana on ollut erilaisia asiantuntijayhteisöjä kuten esimerkiksi hoito- ja hoivatyöhön keskittyneitä digiratkaisuasiantuntijoita.