Helsingin yliopiston metroaseman Opintoputki remontoidaan

Kluuvista Yliopistonkadulta metroaseman lippuhallitasolle johtavan tunnelin, Opintoputken, perusparannus alkaa maanantaina 1.3. Remontin aikana tunneli on suljettu, mutta muun muassa hissit toimivat normaalisti. Metroaseman hissit ovat käytössä sisäänkäynneillä A ja B. Remontti valmistuu syyskuun alussa.

Havainnekuva tunnelin edustasta. Kuva: HMT Arkkitehdit Oy.

Helsingin yliopiston metroasema, entiseltä nimeltään Kaisaniemen metroasema, avattiin yleisökäyttöön vuonna 1995. Perusparannuksella halutaan parantaa aseman turvallisuutta ja käytettävyyttä sekä kohentaa sen ulkonäköä.

Perusparantamisen tavoitteena on tehdä ​Opintoputken yläpohjan rakennekorjaukset, käytävien seinien pinnoitus sekä sisäänkäynnin ovien ja sisäänkäyntitasanteen modernisointi.

Jalankulkutunnelissa on vuotokohtia ja ruiskubetonointi on paikoitellen irronnut. Tekniset järjestelmät ja täydentävät rakennusosat päivitetään sekä esteettömyyttä parannetaan. Perusparantamisella estetään rappausten putoaminen ja saadaan turvallisuutta jalankulkutunneliin sekä luodaan matkustajille miellyttävämpi kulkuympäristö metroasemalle.

Käytävätilojen seinäpintojen, käsijohteiden ja ovien puhdistamisen ja maalaamisen sekä valaistuksen uusimisen ja uuden varapoistumisoven asentamisen ansiosta aseman ja sen ympäristön turvallisuus ja käytettävyys paranevat.

Ulkoalueella aseman lähiympäristö kohenee, kun metroaseman sisäänkäynnin pintarakenteita, liukuovea sekä ulkokaiteita uusitaan ja korjataan.

Peruskorjauksen yhteydessä tunneliin tuodaan uusi aineeton valoon perustuva taideteos, joka korostaa ja elävöittää tunnelin vahvaa tilavaikutelmaa.

Projektipäällikkö Mari Koponen (HKL), p. 040 4871821, mari.k.koponen@hel.fi

Havainnekuva tunnelin edustasta. Kuva: HMT Arkkitehdit Oy.

HKL tehostaa koronatoimia ja varautuu ruuhkatilanteiden ohjaukseen25.3.2021 15:09:00 EET | Tiedote

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom rajoittaa 27.3.–25.4.2021 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella liikennevälineiden suurinta sallittua matkustajamäärää puoleen koronaepidemian leviämisen estämiseksi. Tämän hetken matkustajamäärillä vaikutukset joukkoliikenteen matkustajiin ovat maltillisia, sillä raitiovaunujen ja metrojunien kuormitukset ovat pääosin huomattavasti sallittua alhaisemmat.